تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3827206
شناسه : 3827206
تاریخ :
۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز زنجان توسط عشایر تولید می‌شود اقتصاد ایران: زنجان-رئیس اداره امور عشایر استان زنجان گفت: عشایر استان در تولید گوشت قرمز گوسفندی سهم قابل توجهی داشته‌اند، به طوری که ۲۵ درصد گوشت این محصول در استان را عشایر تولید می‌کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

محمدرضا امین‌ارفع در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه خدمات نظام و دستگاه‌های دولتی در قبال عشایر باید تشریح شود تا در سال‌های آینده نقاط ضعف و قوت مورد بررسی قرار گیرد، اظهار کرد: اداره امور عشایر استان زنجان در بحث تولید به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی ورود پیدا کرده و وظایفی را عهده‌دار شده است، به همین خاطر معتقدیم در چنین روزی باید این فعالیت‌ها منعکس، تبیین و اطلاع‌رسانی شود.

امین‌ارفع با بیان اینکه هر چادر عشایر یک کارگاه تولیدی، نمایشگاه صنایع‌دستی و نیز پایگاه انتظامی است، ادامه داد: این بدان معنی است که عشایر هم در بحث تولید، هم در زمینه فرهنگ‌سازی و هم در حوزه امنیت فعال بوده و اگر این سه مقوله را جمع‌بندی کرده و در یک ظرف قرار دهیم، به جرأت می‌توان گفت عشایر که در بحث توسعه پایدار نقش به سزایی دارند.

رئیس اداره امور عشایر استان زنجان با اشاره به اینکه با توجه به آمار و ارقامی که نهادهای مرجع در زمینه تولید محصولات دامی منتشر می‌کنند، ۲۵ درصد گوشت کشور توسط عشایر تولید می‌شود، تصریح کرد: همچنین عشایر در بحث صنایع‌دستی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و در حوزه امنیت نیز هر چادر یک پایگاه انتظامی بوده و ترددهایی که در مناطق ییلاقی انجام می‌شود را رصد می‌کنند.

۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز زنجان توسط عشایر تولید می‌شود

امین‌ارفع در ادامه گریزی به عملکرد اداره امور عشایر استان زنجان در سال گذشته و امسال زد و عنوان کرد: سال گذشته در بحث تسهیلات کم‌بهره اشتغال و سرمایه در گردش با عنوان تبصره ۱۸، سهم اداره امور عشایر استان ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود که در این زمینه تعداد ۳۹ نفر برای تشکیل پرونده و دریافت تسهیلات مربوطه به بانک‌های عامل زنجان و ماهنشان معرفی شدند که خرید دام مولد، برپایی کارگاه تولید لبنیات، فرشبافی و خیاطی جزو مواردی است که برای دریافت تسهیلات اشتغال و سرمایه در گردش لحاظ شده بود.

تخصیص ۱.۵ میلیارد تومان اعتبار در زمینه ساخت راه عشایری به زنجان

وی با اشاره به اینکه امسال ۱.۵ میلیارد تومان در بحث احداث راه به این اداره تخصیص داده شد، خاطرنشان کرد: در همین راستا حدود ۶۰۰ متر راه احداث شد. همچنین توانستیم در بحث احداث مخزن و شبکه با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان نسبت به خریداری تجهیزات شبکه و مخزن اقدام کرده و طبق تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت آب و فاضلاب زنجان داشتیم، اقلام را در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار دادیم.

امین‌ارفع با یادآوری اینکه در بحث تکمیل آمار جامعه عشایری با توجه به اینکه بخشی از آمار مربوط به این بخش جا مانده بود، امسال با همکاری عشایر و تلاش همکاران توانستیم آمار را تکمیل و نهایی کنیم، متذکر شد: در همین راستا حدود ۲۸۱۴ نفر عشایر در قالب ۸۲۰ خانوار آمار را نهایی و در سامانه مبنایی ثبت کردیم.

رئیس اداره امور عشایر استان زنجان با اشاره به اینکه از اعتبارات ارزش افزوده‌ای که در اختیار اداره امور عشایر استان قرار گرفته است، توانستیم ۱۰۰ آبشخور را خریداری کرده و به زودی تحویل عشایر داده خواهد شد، گفت: بحث مطالعه ۹ چشمه توسط مشاور نیز انجام شده است که به محض مساعد شدن شرایط آب و هوایی، این تعداد چشمه ساماندهی خواهد شد.

امین‌ارفع با بیان اینکه عشایر استان زنجان در بحث آب شرب مشکلاتی داشتند که از طریق تانکری که در اختیار این اداره قرار گرفت، آبرسانی سیار انجام شد، افزود: همچنین بحث بازارچه عشایری که جزو مقوله‌های اساسی و دغدغه‌های عشایر است را پیگیری کردیم تا محصولات تولیدی این قشر زحمت‌کش از استان خارج نشده و در اختیار دلالان قرار نگیرد.

وی یادآور شد: معتقدیم با راه‌اندازی این بازارچه قادر خواهیم بود عشایر را بیش از پیش از فروش این محصولات منتفع کنیم. همچنین با این کار زنجیره تولید را کامل کرده و محصول سالم را به دست مصرف‌کننده خواهیم رساند که خوشبختانه این امر در مراحل پایانی قرار دارد.

توزیع حدود ۷۰۰ تن نهاده دامی در زنجان طی سال گذشته

معاون اداره امور عشایر استان زنجان با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۷۰۰ تن نهاده دامی را شرکت تعاونی بین عشایر استان توزیع کرده است، تصریح کرد: علاوه بر این، پیگیری طرح‌های گردشگری را در اولویت قرار دادیم که در همین راستا روستای علم‌کندی به عنوان روستای پایلوت برای این منظور در نظر گرفته شده است تا درآمد عشایر افزایش یابد.

حامد بهاری در خصوص سهم بخش عشایر استان در تولید ناخالص داخلی، اظهار کرد: در کشتارگاه زنجان روزانه حدود ۱۳۰ رأس گوسفند ذبح می‌شود که نیاز گوشت قرمز گوسفندی مرکز استان است، این در حالی است که عشایر روزانه می‌توانند ۳۰ رأس گوسفند را وارد بازار کنند و این بدان معنی است که حدود ۲۵ درصد گوشت قرمز گوسفندی مرکز استان را عشایر تأمین می‌کنند.

۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز زنجان توسط عشایر تولید می‌شود

وی راجع به افزایش این سهم، یادآور شد: تقویت نقدینگی و افزایش سرمایه در گردش عشایر می‌تواند دام‌های مولد را نیز افزایش دهد. همچنین در این خصوص باید بهره‌وری را نهادینه کنیم که این امر با تغییر نژاد در گوسفند از جمله چند قلوزایی محقق خواهد شد. در کل معتقدیم برای افزایش سهم عشایر در تولید کشور باید مقوله آموزش در این زمینه جدی گرفته شود.

معاون اداره امور عشایر استان زنجان با اشاره به اینکه عشایر استان زنجان از سال‌ها قبل و از دشت مغان وارد استان شده و به مرور زمان در شهرستان‌های زنجان و ماهنشان ماندگار و از مراتع استان منتفع شدند، عنوان کرد: عشایر جزو جمعیتی بودند که بیشترین دغدغه تولید را داشتند و در مواقعی که حتی نهاده‌های دامی، گران شده و روستاییان دام‌های مولد خود را به دلیل افزایش قیمت‌ها کم کردند، جامعه عشایری استان به هر طریق ممکن در خط مقدم تولید باقی ماندند.