تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3827184
شناسه : 3827184
تاریخ :
توسعه فناوری‌های فضایی با هوش مصنوعی در ایران اقتصاد ایران: یک کارشناس حوزه فضایی گفت: یکی از تحولات بزرگ آینده نزدیک در حوزه سنجش از دور، استفاده گسترده از هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت تصاویر ماهواره‌ای است. هوش مصنوعی به عنوان ابزاری قدرتمند می‌تواند دقت تحلیل‌های انجام شده بر روی این تصاویر را افزایش دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار ویژه نامه‌ها -

احمد سلیمانی، کارشناس حوزه فناوری فضایی و اقتصاد فضاپایه، در گفت‌وگو با خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اهمیت روزافزون هوش مصنوعی در صنایع فناورمحور کشور، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در ماه‌های اخیر توجه بسیاری از کارشناسان و سیاست‌گذاران را به خود جلب کرده است، کاربرد جدی هوش مصنوعی (AI) در صنایع مختلف کشور است. به حدی که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با نخبگان جوان، آینده‌نگری در این حوزه را از اولویت‌های مهم کشور برشمردند

وی گفت: اهمیت هوش مصنوعی و کاربرد گسترده آن در حل مسائل کلیدی کشور از دید دولت چهاردهم دور نمانده است. به همین منظور، از همان ابتدای تشکیل دولت، شورای ملی راهبری هوش مصنوعی به ریاست مستقیم رئیس جمهور و معاون اول ایشان تشکیل شد تا با جدیت به بررسی و پیگیری مصوبات خود در جلسات هیئت دولت بپردازد.

به گفته سلیمانی، یکی از تحولات بزرگ آینده نزدیک در حوزه سنجش از دور، استفاده گسترده از هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت تصاویر ماهواره‌ای است. هوش مصنوعی به عنوان ابزاری قدرتمند می‌تواند دقت و کارایی تحلیل‌های انجام شده بر روی این تصاویر را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

وی تصریح کرد: هوش مصنوعی پتانسیل تحول‌آفرینی در صنایع فضایی دارد و می‌تواند در طیف گسترده‌ای از حوزه‌ها از جمله مدیریت و تحلیل داده‌های حجیم ماهواره‌ای، کنترل دقیق و خودکار ماهواره‌ها، برنامه‌ریزی بهینه ماموریت‌های فضایی، پیش‌بینی و کاهش ریسک‌های پرتاب، تصویربرداری و تصویرسازی در ماهواره های سنجشی، توسعه ربات‌های خودکار برای انجام مأموریت‌های پیچیده و بهبود کیفیت تصاویر ماهواره‌ای نقش کلیدی ایفا کند. به این ترتیب، هوش مصنوعی می‌تواند سرعت و دقت توسعه فناوری‌های فضایی را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

این کارشناس فناوری فضایی و اقتصاد فضابه‌پایه بر این باور است که تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای شناسایی و رفع نیازهای اساسی حوزه سنجش از دور، به ویژه در زمینه پردازش تصاویر ماهواره‌ای، امری ضروری است.

وی تصریح کرد: با بهره‌گیری از ابزارهای هوشمند و پردازش پیشرفته تصاویر، می‌توان به طور قابل توجهی بر قدرت تفکیک و دقت تصاویر افزود و طیف وسیعی از نیازها را در حوزه‌هایی همچون کشاورزی دقیق (پیش‌بینی سطوح زیر کشت)، مدیریت منابع آب، پایش محیط زیست دریایی و مدیریت بحران پاسخگو بود. این امر علاوه بر حفظ سرمایه‌های ملی و افزایش رضایت‌مندی مشتریان بخش دولتی و خصوصی، به رونق بازار داخلی خرید و فروش تصاویر ماهواره‌ای و ارتقای رقابت‌پذیری ایران در بازار بین‌المللی کمک شایانی خواهد کرد.

سلیمانی اظهار کرد: به منظور گسترش کاربرد هوش مصنوعی در صنعت فضایی کشور و بهبود خدمات فضاپایه، مشارکت فعال حاکمیت و حمایت صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (CVC) تحت نظارت معاونت علمی و فناوری امری ضروری است.

انتهای پیام/