تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3827108
شناسه : 3827108
تاریخ :
ازبکستان: افغانستان حق برداشت از «آمودریا» را دارد اقتصاد ایران: نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان برای افغانستان تصریح کرد افغانستان حق برداشت از آمودریا را دارد و این کشور هیچ تقابلی دراین‌باره با طالبان ندارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عصمت‌الله ایرگاشف» نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان برای افغانستان اعلام کرد این کشور یک کمیسیون مشترک را با افغانستان برای بحث در مورد ساخت کانال «قوش تپه» و تعیین حقابه از رودخانه آمودریا ایجاد کرده است.

ایرگاشف با تأکید بر اینکه درباره مسئله حقابه آمودریا هیچ تقابلی با طالبان وجود ندارد، تصریح کرد: مردم افغانستان حق دارند از آب رودخانه آمودریا استفاده کنند. هیچ مشکلی بین ما وجود ندارد.

به گزارش «آکی‌پرس»، نماینده ویژه ازبکستان افزود: مسئله این است که کدام کشور چقدر استفاده خواهد کرد و همچنین سهمیه استفاده از آن با در نظر گرفتن کم عمق بودن رودخانه در نظر گرفته خواهد شد.

کانال قوش ‌تپه از بزرگترین کانال‌های انتقال آب افغانستان است، که برای انتقال آب رودخانه آمودریا ساخته می‌شود.

این کانال 285 کیلومتر طول، 108 متر عرض و 8.5 متر عمق دارد، و نقطه شروع آن از شهرستان «کلدار» در ولایت بلخ است و آب را تا شهرستان اندخوی استان فاریاب منتقل می‌کند.

گفتنی است افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی هیچ توافقنامه‌ای در مورد استفاده از آب ندارند و بر اساس قوانین بین‌المللی، افغانستان به‌اندازه سه کشور آسیای مرکزی محق استفاده از آب آمودریا است.

بر اساس برخی برآوردها، پس از تکمیل و بهره‌برداری از کانال قوش‌تپه، جوامع پایین‌دستی در ازبکستان و ترکمنستان ممکن است 15 درصد از آب آمودریا را که در مان حاضر به این دو کشور می‌ریزد، از دست بدهند.

انتهای پیام/.