تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : بین الملل
لینک : econews.ir/5x3827085
شناسه : 3827085
تاریخ :
بقائی: ایران از حق خودش در پاسخ به اسرائیل عدول نخواهد کرد اقتصاد ایران: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران از حق خودش در پاسخ به رژیم صهیونیستی عدول نخواهد کرد، این حقی است که مسئولیت دولت است، لذا ما در پاسخ خودمان قاطع و جدی هستیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صبح امروز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

تسلیت سخنگو به مناسبت شهادت رزمندگان ارتش و فراجا

بقایی در ابتدا در خصوص اتفاقات اخیر توضیح داد: مهمترین اتفاق هفته اخیر در بامداد شنبه و دفاع غیرتمندانه پدافند ایران علیه تجاوز رژیم صهیونیستی بود که نقطه عطفی بود. من شهادت 4 نفر از قهرمانان را به خانواده‌های آنان تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

در همان روز اتفاق تلخی در شرق کشورمان اتفاق افتاد و یک گروه تروریستی بدنام در یک اقدام تروریستی تعدادی از مرزبانان را به شهادت رساند و شهادت آنان را تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

 

.

 

در این یک هفته دستگاه دیپلماسی فعالانه کار خودش را آغاز کرد. آقای عراقچی سفری به بحرین و کویت داشتند و همچنین اجلاس سران بریکس برگزار شد. این اولین حضور ایران بعد از عضویت دائم در این مجمع بود. رایزنی‌های خوبی انجام شد.

روز پنجشنبه مصادف با تاسیس سازمان ملل بود. فرصت خوبی است که در این چند روز در کارنامه سازمان ملل تامل کنیم. به طور مشخص سازمان ملل اصول و اهدافش و هنجارها و قواعد در این یک سال همزمان با نسل کشی در غزه در معرض بی اعتبار شدن قرار گرفته و مسئولیت آن برعهده حامیان رژیم صهیونیستی خصوصا آمریکا است. در سطح دیوان بین‌المللی دادگستری به همین شکل کارشنکی‌های خطرناکی در حال انجام است. در سطح منطقه نسل کشی در غزه ادامه دارد. نسل کشی فقط منحصر به غزه نیست بلکه در کرانه باحتری هم انواع و اقسام نسل کشی در جریان است. ظرف 24 ساعت گذشته حدود 150 نفر از مردم فلسطین به شهادت رسیدند و جا دارد از شهادت سه خبرنگار یاد کنیم. آمارها حکایت از این دارد که تعداد شهدای خبرنگار بیش از 180 نفر بوده است.

بی کیفرمانی رژیم مهمترین عامل در جری‌تر شدن رژیم صهیونیستی است

وی در خصوص اقدامات وزارت خارجه برای پیگیری جنایات رژیم صهیونیستی گفت: وزارت خارجه از ابتدای شروع این عملیات نسل کشی در غزه مجموعه تحرکاتی در دستورکار قرار داد و به پیشنهاد ایران اولین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی برگزار شد. جدیدترین اقدام ما درخواست برای برگزاری این اجلاس است و امیدواریم به زودی برگزار شود.

 

.

 

از هر فرصتی در سطح بین‌المللی و دوجانبه برای بسیج جامعه جهانی برای توقف نسل کشی و کمک به آوارگان استفاده کردیم. در همه سازمان‌هایی که عضویم فعالیت‌هایی را ترتیب دادیم. همه رایزنی‌های اخیر متمرکز بر توقف فوری جنایت در غزه و لبنان است. بسیج جامعه جهانی برای کمک به آوارگان و تلاش برای پاسخگو کردن رژیم بود. معتقدیم بی کیفرمانی رژیم مهمترین عامل در جری‌تر شدن رژیم صهیونیستی است.

مطرح شدن مجدد آتش بس

بقایی در خصوص مطرح شدن مجدد آتش بس بعد از تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران گفت: آتش بس زمانی است که بین دو طرف برابر باشد. موجودیت اشغالگر در یک طرف متوجه نسل کشی است، پس بهتر است بگوییم توقف نسل کشی در غزه. این هدفی است که ما از ابتدا دنبال آن بودیم اما طرف‌ها نشان دادند که در آن جدیت ندارند و حضورشان بجای اینکه باعث تخفیف تنش شود بیشتر بر تشدید تنش اثر داشته است.

دیپلماسی و میدان تکمیل کننده همدیگر هستند

وی در خصوص اثرگذاری دیپلماسی در میدان گفت: دیپلماسی و میدان تکمیل کننده همدیگر هستند. کشورهای منطقه به این جمع بندی رسیدند که اولا جلوگیری از گسترش دامنه جنگ وظیفه تک تک ماست، این محصول گفتگوهای ما بود. در واکنش‌ها هم خودش را نشان داد، دیپلماسی می‌تواند راهی برای جلوگیری از گسترش جنگ باشد.

پدافند ما به موقع وارد عمل شد

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات عراقچی مبنی بر نشانه‌ها پیش از تجاوز رژیم گفت: یکی از محصولات رایزنی‌های دیپلماتیک در هفته‌های گذشته همین رسیدن به این نتیجه بود که کشورها باید اوضاع را رصد کنند و هر تحرک نامناسب را به اطلاع همدیگر برسانند. دوم نیروهای امنیتی ما مستمر در حال رصد رژیم هستند. ما مکرر در معرض تهدید دائم رژیم صهیونیستی بودیم. این کار مستمر و لحظه‌ای نیروهای ماست، پدافند ما به موقع وارد عمل شد.

ایران از حق خودش در پاسخ به رژیم صهیونیستی عدول نخواهد کرد

وی در پاسخ به تسنیم در خصوص اینکه آیا ارسال پیام از سوی حامیان رژیم در گفتگوها با کشورهای منطقه صورت گرفته یا خیر گفت: در حوزه دیپلماسی طبیعی است و پیام‌ها رد و بدل می‌شود. ایران از حق خودش در پاسخ به رژیم صهیونیستی عدول نخواهد کرد. این حقی است که مسئولیت دولت است، لذا ما فارغ از صحبت‌های رد و بدل، در پاسخ خودمان قاطع و جدی هستیم.

به هیچ عنوان قایل به نظامی شدن برنامه هسته‌ای نیستیم

بقایی در خصوص موضع ایران در خصوص دکترین هسته‌ای گفت: موضع ما در خصوص سلاح‌های کشتار جمعی روشن است. ما هم طبق فتوای عالی ترین مقام مذهبی و سیاسی کشورمان و هم بر اساس ارزیابی‌های منطقی به هیچ عنوان قایل به نظامی شدن برنامه هسته‌ای نیستیم. موضع ما همان موضع قبلی است.

آمریکا نباید انتظار خویشتنداری داشته باشد

وی در واکنش به اظهارات مقامات غربی مبنی بر عدم پاسخ ایران گفت: رویکرد آمریکا همیشه مشخص بوده و همین حمایت‌های آمریکا دلیل جری‌تر شدن رژیم است. دولت‌های آمریکا باید این رژیم را مهار کنند نه اینکه انتظار خویشتنداری داشته باشند.

تاریخ دقیقی برای توافقنامه جامع همکاری ایران و روسیه مشخص نشده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره توافقنامه جامع همکاری ایران و‌ روسیه گفت:  تاریخ دقیق هنوز مشخص نشده است.

 

.

 

از همه ابزارها برای پاسخ قاطع استفاده می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص گمانه زنی‌ها درباره پاسخ ایران گفت: موضع ما روشن است و ما از همه ابزارها برای پاسخ قاطع استفاده می‌کنیم. نوع پاسخ ما با توجه به نوع حمله صورت می‌گیرد.

ریشه تنش، اشغالگری 80 ساله است

وی درباره موج گسترده محکومیت کشورها گفت: این هم نشانه اجماع منطقه و فراتر از آن  این است که مشکل اصلی ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی است. ریشه تنش، اشغالگری 80 ساله است. مخاطبان این پیام‌ها حامیان رژیم صهیونیستی هستند که مانع رسیدگی به جنایات شدند.

 

.

 

ایران متکی به قدرت خودش است

بقائی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا کشورها به ایران در دفاع کمک کردند یا خیر گفت: ایران متکی به قدرت خودش است. ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت. افتخار می‌کنیم هر آن چه انجام دادیم متکی بر نیروهای جان بر کف خودمان بوده است. ما امنیت خودمان را از جایی خریداری نکردیم، ما از امکانات دوستان استفاده می‌کنیم اما آن چیزی که ما را بیمه می‌کند اتکا بر توانمندی‌های خودمان است.

رژیم صهیونیستی در رویکرد قانون شکنانه خودش هیچ حدی و حدودی را رعایت نمی‌کند

وی در خصوص تبادل پیام‌ها در منطقه درباره عدم استفاده از خاک کشورها برای حمله به ایران گفت: یکی از بحث‌های ما همین بود و از همه اطمینان دریافت کردیم که خاک و فضای هوایی هیچ کشوری برای حمله در اختیار هیچ طرفی قرار نخواهد گرفت. آن چیزی که در رسانه وجود دارد را ما شنیدیم. معتقدیم هیچ کشوری این اجازه را به رژیم نداده است و اگر مواردی بوده که چنین اتفاقی افتاده حتما دولت عراق  خود را متعهد به اعتراض می‌داند و امیدواریم دوستان در عراق واکنش‌های خود را از جمله اعتراض ابراز کنند. رژیم صهیونیستی در رویکرد قانون شکنانه خودش هیچ حدی و حدودی را رعایت نمی‌کند و بارها حریم هوایی کشورها را برای حملات خودش نقض کرده است.

گفتگوها با مصر ادامه دارد

وی در خصوص گفتگوها با مصر گفت: گفتگوهای ما با مصر ادامه دارد اما این رایزنی‌های اخیر متمرکز بر مسائل منطقه بود. هم در گفتگوی رئیس جمهور با همتای مصری و هم در گفتگوهای دو وزیر خارجه بر ادامه گفتگوها بحث شد.

روند مسقط و تبادل غیر مستقیم پیام با آمریکا

بقایی در خصوص روند مسقط و تبادل غیر مستقیم پیام با آمریکا گفت: وزیر قبلا روشن کردند که منظور از توقف رد و بدل شدن پیام در فرآیند مسقط چه بوده است. ما قبلا در خصوص مسائل هسته‌ای از این مسیر استفاده می‌کردیم و این مسیر تحت تاثیر تحولات اخیر متوقف شد و باید دید در آینده چه می‌شود.

 

.

 

پیگیری حمله تروریستی تفتان و رایزنی با پاکستان

وی درباره اقدامات دیپلماتیک برای پیگیری حمله تروریستی تفتان و رایزنی با پاکستان اظهار داشت: تروریسم در جنوب شرق، هر سه کشور ایران، پاکستان و افغانستان را ‌آزار می‌دهد. ما و پاکستان سال‌هاست در زمینه تروریسم همکاری می‌کنیم. خیلی از اقدامات تروریستی هم آن سوی مرز اتفاق افتاد. هم ما و هم پاکستان نسبت به ضرورت تقویت همکاری برای مبارزه با تروریسم آگاهیم. موافقتنامه مشترک همکاری امنیتی که از قبل امضا شده یک مبنای خوبی برای گسترش همکاری‌ها در مبارزه با تروریسم است. مبارزه با تروریسم وظیفه و هدف مشترک هر دو کشور است.

حامیان رژیم هدفی برای توقف جنایات نداشتند

وی درباره مذاکرات آتش بس غزه و موضع ایران گفت: موضع ما روشن است. ما به کرات اعلام کردیم و این یک موضع طبیعی است. ریشه مشکل در یک سال اخیر است و ریشه معضلات در منطقه برمی‌گردد به هشتاد سال پیش. در این زمینه حامیان رژیم هدفی برای توقف جنایات نداشتند.

بریکس طرفیت‌های گسترده ایجاد کرده است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص ظرفیت‌های بریکس گفت: بریکس طرفیت‌های گسترده ایجاد کرده است. بریکس در مرحله تکامل خودش است. بریکس شرکایی دارد که در حال افزایش است و هر کدام ظرفیت‌هایی را اضافه می‌کنند. ما از این ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد.

ماندن ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف

وی در واکنش به اقدام اخیر مبنی بر ماندن ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف گفت: وزارت خارجه گزارشات خودش را در این خصوص داده و موضوع را دارد دنبال می‌کند.

 

.

 

چه زمانی تقابل ایران و رژیم اسرائیل پایان می‌یابد؟

بقائی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چه زمانی تقابل ایران و رژیم اسرائیل پایان می‌یابد گفت: رژیم صهیونیستی تجاوز را شروع کرده و باید متوقف کند. ما در برهه‌هایی از خود خویشتنداری نشان دادیم برای صلح منطقه‌ای، اما تفسیر نامناسبی از خوبشتنداری ایران شد. حامیان رژیم باید او را مجاب کنند تا دست از ادامه تجاوز و اقدام علیه ایران بردارد.

هدف بریکس ارتقای صلح امنیت و توسعه همکاری است

وی در خصوص اظهارات وزیر خارجه مبنی بر طلوع خورشید از شرق بعد از اجلاس بریکس گفت: در خصوص بریکس این نکته مهم است که کشورهای مهم و اقتصادهای نوظهور که مواضع مستقل‌تری را دنبال می‌کنند دور هم جمع شدند. هدف بریکس ارتقای صلح امنیت و توسعه همکاری است. این اهداف سازمان ملل است، اما سازمان ملل نشان داد که تحت نفوذ برخی از اعضا نتوانسته رسالت خود را انجام دهد.

انتظار می‌رود شورای امنیت به وظایف خود عمل کند

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص جلسه شورای امنیت درباره حمله اسرائیل به ایران گفت: جلسه شورای امنیت بنا بردرخواست دوستان ما برگزار می‌شود. شورای امنیت انتظار می‌رود نسبت به وظایف خود عمل کند. دستگاه دیپلماسی وظیفه خودش می‌داند همه امکانات را بررسی کند و کار خودش را انجام دهد.

وی در خصوص اینکه رایزنی‌های بین‌المللی ایران فقط در حوزه منطقه است یا خیر گفت: رایزنی‌های ما معطوف به منطقه نبود. دلیل اینکه تمرکز ما منطقه بود این است که صلح منطقه مربوط به کشورهای این منطقه است. ما از هر فرصتی برای تببین مواضع برای توقف نسل کشی در غزه و گسترش ناامنی در منطقه استفاده می‌کردیم.

آیا جنگنده‌ای وارد حریم هوایی ایران شده است؟

بقائی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جنگنده‌ای وارد حریم هوایی ایران شده است یا خیر قاطعانه گفت: خیر.

گسترش جزایر سه گانه ایرانی

وی درباره موضع گیری برای گسترش جزایر سه گانه ایرانی گفت: این امر طبیعی است که در هر بخشی از کشور تلاش می‌کنید برنامه‌های توسعه‌ای و زیرساختی را برای مردم استفاده کنید و این هم غیر از آن نیست.

مهاجرین کشورهای دیگر از جمله افغانستانی

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص مهاجرین کشورهای دیگر از جمله افغانستانی گفت: این موضوعی است که در نهادهای ذی ربط از جمله وزارت کشور تحت بررسی است و وزارت خارجه هم به عنوان یک دستگاه دخیل نظرات خودش را ابراز کرده و اگر لازم باشد مجدد بیان می‌کند.

موشک‌های ما بخشی از سیاست و برنامه دفاعی ما است

وی در پاسخ به این سئوال که آیا آمریکا به دنبال تضعیف سیاست دفاعی ایران است یا خیر گفت: ما دیروز و امروز از مطامع آمریکا مطلع نشدیم و سالها با آن مواجهیم. اینکه بخواهد ایران را تضعیف کند این هدف آنان است اما ایران هرگز اجازه چنین چیزی را نداده است. موشک‌های ما لازمه بخشی از سیاست و برنامه دفاعی ما است.

ایران هیچوقت دنبال جنگ نبوده است

بقائی در خصوص موضع ایران نسبت به تشدید درگیری‌ها گفت: ایران هیچوقت دنبال جنگ نبوده است. ما همیشه در دفاع از خود با قاطعیت عمل کردیم. نشان دادیم که در دفاع از خود تردیدی راه نخواهیم داد و حتما نگران گسترش دامنه جنگ هستیم زیرا خود را مسئول می‌دانیم. کشوری با ریشه‌های ایران آنقدر مسئولیت پذیر است که برای جلوگیری از گسترش جنگ از هیچ اقدامی عدول نکند. اما در مقابل هیچ تردیدی در دفاع به خود راه نخواهیم داد.

محتوای رایزنی وزرای خارجه ایران و انگلیس

سخنگو در خصوص محتوای رایزنی وزرای خارجه ایران و انگلیس گفت: محتوای رسانه‌ای منتشر شد. بانی این وضعیت رژیم صهیونیستی و نسل کشی در غزه و لبنان است. کشورهایی که حامی رژیم هستند این انتظار است که این رژیم را متوقف کنند.

 

.

 

ایران و ترکیه درخواست تحریم تسلیحاتی اسرائیل را مطرح کرده‌اند

وی در خصوص ابتکار ایران برای تحریم رژیم گفت: اخیرا ابتکاری توسط ما و ترکیه برای درخواست تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی مطرح است. امیدواریم بیشتر کشورها به این کارزار بپیوندند. رژیم نباید از سلاح‌های اهدائی برای نسل کشی در غزه و لبنان استفاده کند.

مقاومت تضمین کننده صلح و ثبات در لبنان در برابر متجاوز صهیونیستی بوده است

بقایی در واکنش به این ادعا که ایران در لبنان دخالت می‌کند گفت: ایران هیچوقت دخالتی در هیچ کشوری ندارد. مردم و دولت لبنان باید برای خودشان تصمیم بگیرند. این موضع ایران است و اعتقاد ما مبتنی بر واقعیت‌های تاریخی است. مقاومت تضمین کننده صلح و ثبات در لبنان در برابر متجاوز صهیونیستی بوده است.

توقف جنایت در غزه و لبنان می‌تواند به تنش‌ها پایان دهد

وی در خصوص تحولات اخیر در دریای سرخ گفت: معتقدیم هر آنچه که در یک سال گذشته اتفاق افتاد اعم از دریای سرخ و کشورهای مختلف در منطقه که به نشانه حمایت از مردم فلسطین شروع شد، همگی بر می‌گردد به جنایتی که در غزه آغاز شد. توقف جنایت در غزه و لبنان نقطه‌ای است که می‌تواند به خیلی از تحولات منطقه و تنش‌ها پایان دهد. این چیزی است که باید اتفاق بیافتتد. هم از لحاظ انسانی و هم خطر گسترش دامنه جنگ افزایش پیدا می‌کند.

به آمریکا پیام دادیم که هرگونه حمایت از رژیم به معنی شراکت در جنایت است

بقائی در خصوص اینکه آیا ایران پیامی برای عدم حمایت آمریکا از رژیم ارسال کرده است گفت: ما در پیام‌هایی که از مدت‌ها قبل از مجاری مختلف خصوصا از طریق سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع داشتیم، هشدار دادیم که هرگونه حمایت از رژیم به معنی شراکت در جنایت است.

ادعاها مبنی بر دخالت ایران در انتخابات آمریکا

وی در واکنش به ادعاها مبنی بر دخالت ایران در انتخابات آمریکا گفت: این ارزش اظهارنظر ندارد، اما نوعی فرافکنی است برای پوشاندن گسل‌هایی که در جامعه آمریکا وجود دارد.

رژیم صهیونیستی صلاحیت عضویت در سازمان ملل را ندارد

بقائی درباره نظر کشورها در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی گفت: خیلی از کشورها با توجه به رفتارهای رژیم معتقدند که رژیم صلاحیت عضویت در سازمان ملل را ندارد. رژیمی که دبیرکل را عنصر نامطلوب می‌خواند و نماینده آن، منشور ملل متحد را پاره می‌کند و نمایندگاه سازمان ملل را می‌کشد خیلی از کشورها معتقدند صلاحیت عضویت را ندارد.

انتهای پیام/