تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : بین الملل
لینک : econews.ir/5x3825290
شناسه : 3825290
تاریخ :
دیدار رؤسای جمهور ایران و چین گامی مهم در اجرای توافقات اقتصاد ایران: سفیر ایران در چین با اشاره به دیدار رؤسای جمهور ایران و چین در روسیه بیان کرد که این دیدار گامی مهم در اجرایی‌سازی توافقات رهبران عالی ایران و چین است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، محسن بختیار، سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در خصوص دیدار رؤسای جمهور ایران و چین در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: نخستین ملاقات رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور چین در خلال نشست سران بریکس پس از عضویت کامل ایران، گامی مهم در اجرایی‌سازی توافقات رهبران عالی ایران و چین است.

وی همچنین نوشت: همکاری دو کشور در قالب بریکس علاوه بر ابعاد دوجانبه، تقویت جنوب جهانی و تحکیم صلح و ثبات بین‌المللی را در پی خواهد داشت.

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان و شی‌جین‌پینگ، رئیس جمهور چین چهارشنبه گذشته در حاشیه اجلاس سران گروه بریکس در کازان روسیه با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

پزشکیان در این نشست با بیان اینکه اعتماد متقابل با اقدامات و پروژه‌های مشترک عینیت خواهد یافت، اظهار داشت؛ "ارتباطات ما باید بر مبنای یک برنامه با چارچوب و زمان‌بندی مشخص در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با هدف برد ـ برد دنبال شود، این شکل از تعامل به تعمیق مناسبات منجر خواهد شد".

وی هم‌چنین با بیان اینکه "چین دوست و مهمترین شریک تجاری ماست."، خاطرنشان کرد؛ "باور داریم که با کمک هم خواهیم توانست در مقابل تمامیت‌خواهی کشورهای غربی ایستادگی کنیم. شخصاً بر گسترش روابط با چین نظارت دارم و به همکارانم در رفع موانع احتمالی گسترش و ارتقای سطح همکاری‌های فی‌مابین کمک می‌کنم".

رئیس جمهوری اسلامی ایران در این دیدار نیز به وحشی‌گری‌های اسرائیل اشاره و تصریح کرد؛ "ایران با وجود برخورداری از حق مشروع دفاع از خود در برابر نقض حاکمیت ملی و ترور میهمان رسمی‌اش در تهران از سوی رژیم صهیونیستی، حاضر شد به‌نفع صلح در منطقه و برقراری آتش‌بس در غزه از این حق چشم‌پوشی کند، اما دیدیم که صهیونیست‌ها به‌جای صلح و آتش‌بس در ارتکاب جنایات خود جری‌تر شده حتی دایره آن را به لبنان نیز گسترش دادند".

پزشکیان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران جنگ را به‌نفع هیچ‌کس نمی‌داند و لذا به‌دنبال جنگ و درگیری نیست، گفت؛ "با وجود این، اگر کسی بخواهد تعرض و تجاوزی به ما داشته باشد، پاسخی سخت و قاطعانه دریافت خواهد کرد".

رئیس جمهور چین نیز در این دیدار با اعلام آمادگی برای تعمیق روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران، بر ضرورت تقویت اعتماد متقابل تأکید کرد و گفت؛ "روابط دوستانه با ایران برای ما ارزشمند است و آماده‌ایم با طرف ایرانی از منافع مشترک دو کشور دفاع کنیم، این نخستین ملاقات ماست و معتقدم می‌توانیم همکاری‌ها و روابط فی‌مابین را گسترش دهیم".

انتهای پیام/+