تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3821317
شناسه : 3821317
تاریخ :
سن هشدار مصرف سیگار به دانش‌آموزان به کلاس سوم رسید اقتصاد ایران: دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با اشاره به اینکه مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند هشدار درباره مصرف سیگار از کلاس هفتم دیر است و باید از سوم دبستان آغاز شود، گفت: نگرانی اصلی این است که جوانان به قلیان و سیگار الکترونیک بیفتند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا مسجدی در جمع خبرنگاران درباره مصرف دخانیات در میان دانش‌آموزان با اشاره به اینکه سیگار یک موضوع جاافتاده است، اظهار کرد: قلیان به‌عنوان یک پدیده نگران‌کننده به شدت جوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مافیای دخانیات از هر سمت به این حوزه وارد می‌شوند.

وی افزود: آن‌ها اعلام کردند که برای کمک به افراد در ترک سیگار، سیگار الکترونیک را ابداع کردند، اما مشخص شد که سیگار الکترونیک نیز دارای مواد افزودنی است که عوارض آن تقریباً به اندازه سیگار معمولی است. روند رو به افزایش مصرف سیگار الکترونیک در کشور، به ویژه در میان جوانان، بسیار نگران‌کننده است.

نگرانی از افتادن در دام مصرف قلیان و سیگار الکترونیک

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه متأسفانه بسیاری از محصولات وارداتی غیر استاندارد هستند و از نظر ایمنی تأیید نمی‌شوند، بیان کرد: نگرانی اصلی این است که جوانان از دام سیگار به دام قلیان و سیگار الکترونیک بیفتند و اینجا نقطه آغاز اعتیاد است.

افزایش آمار اعتیاد در دختران

وی در پاسخ به پرسش تسنیم درباره رواج مصرف سیگار در میان دختران گفت: آمار اعتیاد در دختران رو به افزایش است و نیاز به یک اقدام جمعی داریم. وقتی صدا و سیما در چندین سریال محبوب مواد دخانی را نمایش می‌دهد، این خلاف است. مصرف دخانیات توسط محبوب‌ترین هنرپیشه‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیز نادرست و آسیب‌زا است.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران تصریح کرد: اگر همکاری لازم میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت برقرار نشود، هیچ اقدام مؤثری انجام نخواهد شد. از سوی دیگر شاهد هستیم که وزارت صمت به راحتی مجوز صادر می‌کند و اصناف نیز مجوز عرضه و فروش دخانیات را می‌دهند که همه این‌ها خلاف قانون است.

تبدیل مزارع پنبه به تنباکو

مسجدی ادامه داد: استان گلستان به‌عنوان منبع اصلی کشت پنبه کشور، وام‌هایی به کشاورزان برای تبدیل مزارع پنبه به کشت تنباکو ارائه می‌دهد. این در حالی است که برای کشت پنبه که محصولی استراتژیک به شمار می‌رود، چنین حمایتی وجود ندارد. سؤال این است که آیا تنباکو واقعاً کالای استراتژیک است یا پنبه و دانه‌های روغنی؟

وی در ادامه به طرح پیشگیری از استعمال دخانیات در مدارس تحت عنوان "پاد" اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این طرح از ورامین آغاز شده و توانستیم مصرف دخانیات در میان دانش‌آموزان را حدود 3 درصد کاهش دهیم، اما این طرح به تنهایی کافی نیست. اگر آموزش‌های لازم داده شود اما دانش‌آموزان در تبلیغات و محیط‌های اجتماعی تحت تأثیر قرار بگیرند، تلاش‌ها نتیجه‌بخش نخواهد بود.

سن شروع سیگار پایین‌تر از کلاس هفتم!

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با بیان اینکه در ورامین این طرح از کلاس هفتم آغاز شده است، ادامه داد: کلاس هفتم سن تحول شخصیت در دختران و پسران است، اما مسئولان آموزش و پرورش در رباط کریم اعلام کردند که آغاز این طرح از پایه هفتم دیر است و باید از کلاس سوم دبستان آغاز شود زیرا در کلاس هفتم کار از مصرف سیگار گذشته و اتفاقات دیگری می‌افتد.

مسجدی درباره شکایت از چند فیلم گفت: چند هفته پیش با مستندات لازم از چند هنرپیشه زن و مرد و تهیه‌کننده شکایت کردیم و این شکایت به دادسرای رسانه ارجاع داده شد. باید مشخص شود که چرا هنرمندان به‌عنوان الگوها، دخانیات مصرف می‌کنند. این موارد خلاف قانون است و نباید نادیده گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه جوانان ما بالاترین میزان اعتیاد را نسبت به جمعیت خود دارند، تأکید کرد: این اعتیاد غالباً از سیگار و قلیان شروع می‌شود و باید عوامل مؤثر در این زمینه شناسایی و مورد بررسی قرار گیرد.

رشد 133 درصدی مصرف قلیان در میان دختران

مسجدی با بیان اینکه زمانی که شهید رئیسی؛ رئیس قوه قضائیه بود، تولید و عرضه توتون معطر ممنوع بود، گفت: توتون معطر به دلیل افزودن مواد شیمیایی بیشتر بیماری‌زا است.

انتهای پیام/