تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3821310
شناسه : 3821310
تاریخ :
مرمت ۲ دروازه تاریخی در قزوین آغاز شد اقتصاد ایران: قزوین- معاون اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین از آغاز عملیات مرمت دروازه‌های درب‌کوشک و تهران‌قدیم در راستای حفاظت از آثار ارزشمند تاریخی خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، احسان نورانی با اشاره به اقدام‌های مرمتی در دست انجام این دو بنای تاریخی گفت: مرمت تزئینات کاشی‌کاری پیشانی بالای دروازه، اصلاح بام‌سازی، پاکسازی و شستشو در پروژه مرمت دروازه درب کوشک انجام می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی قزوین افزود: در عملیات مرمت دروازه تهران‌قدیم نیز می‌توان به اقدام‌هایی چون اصلاح تزئینات کاشی‌کاری، بندکشی، مرمت ناودانی و پاکسازی و شستشو اشاره کرد.

او خاطرنشان کرد: دو پروژه مرمتی با تخصیص اعتبار بالغ بر ۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی دستگاه و تحت نظارت کارشناسان مرمت اداره‌کل در حال انجام است.

دروازه درب‌کوشک (راه‌کوشک) از آثار دوره قاجار و دارای یک ورودی با قوس نیم‌دایره است و تنها یک نما به سوی خارج شهر دارد که از تزئینات کاشی‌کاری و رسمی‌بندی برخوردار است و بدنه رو به داخل شهر آجری ساده است.

دروازه تهران‌قدیم که در ابتدای خیابان تهران قدیم واقع شده نیز از آثار دوره قاجار است که بنای دروازه آجری و دارای یک سردر اصلی و دوراه ارتباطی در طرفین است. این دروازه هشت گلدسته دارد و ورودی اصلی آن دارای تزئینات کاشی‌کاری و رسمی‌بندی است.