تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3821231
شناسه : 3821231
تاریخ :
ضایعات روزانه یک قاشق برنج، غذای ۵۰۰ هزار نفر است اقتصاد ایران: معاون وزیر جهاد گفت: با اسراف یک عدد برنج روزانه غذای ۲۳ هزار نفر و با اسراف یک قاشق برنج در روز، غذای ۵۰۰ هزار نفر ضایع می‌شود که می‌تواند به اندازه میزان واردات برنج در سال جاری باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، امروز دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ اولین همایش ملی اخلاق در کشاورزی و غذا با حضور وزیر جهاد کشاورزی در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد. سید مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر جهاد و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) در این همایش گفت: سیاست کلان غذایی کنترل زنجیره تولید از ابتدا کشت تا بازار است.

وی افزود: در این سیاست، حاکمیت مطلوب غذایی و پرهیز از اسراف، ارتقا کیفیت در زنجیره ارزش و… گام مؤثر در اجرای برخی سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

خیام نکویی با اشاره به سند غذایی در کشور ادامه داد: تمام گرفتاری‌های بشر با وجود پیشرفت، خلأ اخلاقی است که همراه فعالیت‌های ما انسان‌ها نبوده لذا پیشرفت‌ها بر ضد خود بشر تمام شده است.

وی تمام گرفتاری‌های امروز بشر با وجود پیشرفت‌های حیرت‌آور در علوم و فنون و فناوری‌های نوین را ناشی از عدم رعایت اخلاق برشمرد و گفت: فناوری هسته‌ای از ۷۰ سال پیش در کشاورزی وارد شده و کاربردهای فراوانی هم در بهبود کیفیت تولید دارد؛ در حالی که کشورهای استکباری آن را در مسیر کشتار جمعی استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان تات افزود: فناوری زیستی، بیولوژیک و هوش مصنوعی هم که می‌تواند در حوزه امنیت غذایی در راستای افزایش میزان تولید در واحد سطح و افزایش بهره‌وری در همه بخش‌های کشاورزی اتفاقات کم‌نظیری ایجاد کند، با بی‌اخلاقی قدرت‌های مستبد به عنوان سلاح بیولوژیک و قتل عام بشریت استفاده می‌شود.

خیام‌نکویی با بیان اینکه در هر بخشی که از اخلاق فاصله بگیریم همان نقطه سقوط است، افزود: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب، تدوین نخستین سند امنیت غذایی است که بعد از ۴۴ سال عرصه کشاورزی دارای ریل درست حرکت شده است.

وی تدوین سند امنیت غذایی را نتیجه تلاش‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمایندگی ولی‌فقیه و همه معاونت‌ها و سازمان‌های وزارت جهاد کشاورزی نام برد و ادامه داد: برپایی این همایش نیز در راستای اجرایی شدن سیاست‌های سند امنیت غذایی است که یکی از فصل‌های آن ایجاد هماهنگی و سیاستگذاری برای تولید، عرضه و مصرف غذای حلال در کل زنجیره از پیش از تولید، مزرعه و سفره است.

معاون وزیر در تحقیقات، آموزش و ترویج، رعایت کرامت انسانی برای دسترسی به غذای کافی، حاکمیت فرهنگ مطلوب غذایی و پرهیز از اسراف و ارتقای شاخص‌های کیفیت و سلامت غذا را از دیگر اهداف سند امنیت غذایی نام برد و تأکید کرد: تأمین امنیت غذایی توأم با حفظ اخلاق از چالش‌های پیش روی محققان جهاد کشاورزی خواهد بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان عنوان کرد: با اسراف یک عدد برنج روزانه غذای ۲۳ هزار نفر و با اسراف یک قاشق برنج در روز، غذای ۵۰۰ هزار نفر ضایع می‌شود که می‌تواند به اندازه میزان واردات برنج در سال جاری هم باشد. اخلاقیات به کاهش این هدر رفت غذایی کمک می‌کند.