تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3820929
شناسه : 3820929
تاریخ :
روایت مدیر رادیو معارف از دستاوردها و برنامه‌های این شبکه اقتصاد ایران: مسعود کاویانی مدیر رادیو معارف از برنامه‌ها، دستاوردها و اتفاقات مختلف در این شبکه رادیویی می‌گوید؛ او رادیو معارف را پیشرو در ترویج معارف اسلامی، ارائه الگوی جوان مؤمن و انقلابی می‌داند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مسعود کاویانی مدیر رادیو معارف درباره اقدامات این شبکه رادیویی در خصوص سند تحول صداوسیما، تأکید کرد: رادیو معارف به عنوان یکی از شبکه‌های پیشرو در حوزه ترویج معارف اسلامی، با بهره‌گیری از سند تحول سازمان صداوسیما، گام‌های مؤثری برای ارتقای کیفی و کمی برنامه‌های خود برداشته است و بر آن است تا با مهندسی و به‌روزرسانی برنامه‌های خود، نقش مؤثری در تحقق اهداف این سند ایفا کند. در راستای اجرای محورهای 12گانه محتوایی سند، اقدامات در این شبکه صورت گرفته است.

بازمهندسی ترویج عدالت

وی افزود: رادیومعارف با راه‌اندازی و بازمهندسی برنامه‌هایی چون «نقد و نظر»، «برای ایران» و «فقه پویا» در راستای ترویج عدالت گام برداشته است. این برنامه‌ها با رویکردهایی مختلف از نقد و گفتگو تا ارائه راهکارهای عملی به بررسی چالش‌های موجود و ارائه راهکار مبتنی بر دانش و دین می پردازد. در محور روایت پیشرفت همه جانبه جامعه ایرانی، این رادیو تصویری روشن از آینده کشور ترسیم می‌کند. برنامه‌هایی چون «افق روشن»، «پنجره»، «روایت کتاب» و «گزارش‌های خبری» با رویکردهای مختلف، به معرفی دستاوردهای علمی، فرهنگی، نظامی و اجتماعی کشور می‌پردازند.

کاویانی با بیان اینکه این برنامه‌ها با استفاده از قالب‌های متنوعی همچون مستند گزارشی، آیتم‌های نمایشی و گزارش‌های خبری، به دنبال ایجاد الگوهای موفق و امیدآفرینی در بین مخاطبان‌اند و با پوشش خبری مستمر دستاوردهای نظام اسلامی، به تقویت روحیه خودباوری و امید به آینده در جامعه کمک می‌کنند، در ادامه اضافه کرد: روایتگری از حماسه‌های دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز با هدف تقویت روحیه مقاومت در جامعه برنامه‌سازی می‌شود. برنامه‌هایی چون «روایت عشق»، «خاطرات ماندگار»، «حکایت آزادگی» و «خط مقدم» با روایت زندگی شهدا و رزمندگان، الگوهای ارزشمندی را برای نسل جوان ترسیم می‌کنند. آیتم «کبوتران مهاجر» نیز با بیان سیره عملی شهدا، به ویژه برای مخاطبان جوان جذابیت دارد.

تقویت بنیان خانواده

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های «مهربان باشیم»، «زندگی زیباست»، «پرسمان تربیتی» و «پرسمان خانواده» با محوریت ترویج سبک زندگی اسلامی و تقویت بنیان خانواده تولید می­‌شوند. این برنامه‌ها با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی، به دنبال ترویج سبک زندگی مومنانه، تقویت بنیان خانواده و افزایش فرزندآوری به روی امواج فضیلت و فطرت می‌روند. برنامه‌های «پرسمان انقلاب»، «برای بیداری» و «غبار فتنه» نیز با تمرکز بر نقد غرب و مقابله با غرب‌زدگی برنامه­‌سازی می‌شوند. این تولیدات با تبیین روش‌های شناخت فتنه‌های فرهنگی و سیاسی، نقد سبک زندگی غربی و مقایسه تطبیقی آن با اسلام و انقلاب اسلامی، به دنبال آگاهی‌بخشی به مخاطبان و تقویت هویت اسلامی ایرانی است.

مدیر رادیو معارف اظهار کرد: رادیو معارف، در راستای تحقق اهداف سند تحول، برنامه‌هایی چون «امتداد»، «برای بیداری» و «امت محمد» را با محوریت تقویت هویت امت اسلامی به روی آنتن برده است. این برنامه‌ها با بررسی نقش انقلاب اسلامی در گسترش گفتمان اسلامی در جهان، مقایسه گفتمان اسلام با دیگر گفتمان ها و تاکید بر وحدت مسلمین، به دنبال تقویت همبستگی و انسجام امت اسلامی است. بخش خبری «جهان اسلام» نیز با پوشش اخبار مسلمانان، به امیدآفرینی و تقویت روحیه مقاومت در میان مسلمانان می‌پردازد.

ارائه الگویی موفق از جوانان مومن و انقلابی

کاویانی با اشاره به اینکه رادیو معارف با برنامه‌هایی همچون «عصرجوانی»، «پنجره» و «روایت کتاب» به جوان مومن و انقلابی پرداخته، خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها با ارائه الگوهای موفق جوانان مومن انقلابی، روایت داستان‌های جذاب و نمایش سبک زندگی بانشاط و انقلابی، به دنبال الگوسازی برای نسل جوان است. همچنین با هدف ترویج الگوی زن انقلابی، برنامه‌های «روایت عشق» و «پنجره» را داریم. این برنامه‌ها با روایتگری زندگی شهدا از زبان مادران و همسران و بررسی نقش زنان مسلمان در عرصه‌های مختلف، به دنبال الگوسازی برای زنان ایران اسلامی‌اند.

وی افزود: برنامه‌های «خط پایان»، «پرسمان انقلاب اسلامی» و «دفترخانه» با هدف مقابله با جریان ارتجاع و تطهیر پهلوی تولید شده‌اند. این برنامه‌ها با مقایسه دوران پهلوی با جمهوری اسلامی، پاسخ به شبهات و افشای خیانت‌های خاندان پهلوی براساس اسناد، به دنبال روشنگری افکار عمومی و خنثی‌سازی تلاش‌های جریان‌های معاند هستند. ویژه‌ ­برنامه‌های مناسبتی نیز به این موضوعات می‌پردازند تا ابعاد مختلف این مسئله را برای مخاطبان روشن سازند.

مدیر رادیو معارف خاطرنشان کرد: رادیو معارف با هدف ارائه روایتی صحیح و هوشمندانه از تاریخ اسلام و ایران، برنامه‌هایی چون «پرسمان تاریخی»، «زلال تاریخ» و «سیره پیشوایان» را تولید می‌کند. این برنامه‌ها با پاسخگویی به سؤالات تاریخی، ارائه روایتی شیعی از تاریخ صدر اسلام و بررسی سیره ائمه، به دنبال ارائه تصویری دقیق و جامع از تاریخ اسلام است. ویژه برنامه‌های مناسبتی نیز با تحلیل تاریخ و سیره بزرگان دین، به عمق‌بخشی به این روایت تاریخی کمک می‌کنند. شجره طوبی عنوان برنامه‌ای است که با هدف تحقق محور بازخوانی صحیح نهادهای مردمی، برنامه‌سازی شده است؛ پاسداشت فعالیت های حوزه علمیه قم در یکصد سال گذشته و تاثیرات آن در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و تأثیرگذاری این باز تأسیس در حوزه‌های دانشی مختلف علوم حوزوی نظیر فقه، اصول، تفسیر، کلام، حدیث، فلسفه و ..... از جمله موضوعات اصلی این برنامه است.

انتهای پیام/