تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3820796
شناسه : 3820796
تاریخ :
چرا ترافیک در روزهای بارانی افزایش می‌یابد؟ اقتصاد ایران: بارش باران و افزایش استفاده از خودروهای شخصی، خیابان‌ها را به صحنه‌ای از ترافیک سنگین تبدیل می‌کند. کاهش دید و لغزندگی جاده‌ها از عوامل اصلی افزایش ترافیک در این روزها است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر - سرویس جامعه: برای همه ما پیش آمده که صبح روزهای بارانی با عجله از خانه خارج شویم تا به موقع به محل کار یا قرارهای روزانه برسیم، اما به‌خاطر ترافیک سنگین ساعت‌ها در خیابان‌ها گیر کنیم.

پاییز و صدای نم‌نم باران روی شیشه شاید برای خیلی‌ها نوید یک روز رمانتیک و دلپذیر باشد، اما برای برخی دیگر، این صدا یادآور ترافیک‌های سنگین، دیر رسیدن به محل کار و مدرسه و استرس ناشی از آن است. با شروع باران، بسیاری از افراد، به‌جای لذت بردن از هوای پاییزی، با نگرانی به ساعت نگاه می‌کنند و از شدت ترافیک کلافه می‌شوند.

خیابان‌های شلوغ، صف‌های طولانی بی‌آرتی و اتوبوس، ازدحام در ایستگاه‌های مترو و موتورسوارانی که با کیسه‌های پلاستیکی بر سر و دوش، سعی می‌کنند خود را از باران محافظت کنند، به تصویری آشنا در روزهای بارانی شهر تبدیل می‌شود.

در چنین روزهایی، مردمی را می‌بینیم که بدون چتر، دستپاچه در پیاده‌روها قدم برمی‌دارند و کیف یا پوشه‌های خود را بر سر گرفته‌اند تا از خیس شدن جلوگیری کنند. این شلوغی و هرج‌ومرج باعث می‌شود خیابان‌های شهر بیشتر از همیشه درگیر ترافیک شوند. اما چرا باران تا این حد شرایط را تغییر می‌دهد و خیابان‌ها را به جاده‌ای پر از خودروهای در هم تنیده تبدیل می‌کند؟

وقتی باران شروع به باریدن می‌کند، همه چیز کمی متفاوت می‌شود چالش‌های خاصی را در مدیریت ترافیک ایجاد می‌کند. باران نه تنها دید رانندگان را کاهش می‌دهد، بلکه جاده‌ها را نیز لغزنده می‌کند و این دو عامل به شدت بر رفتار رانندگان تأثیر می‌گذارد.

در چنین شرایطی، پلیس به رانندگان توصیه می‌کند که با احتیاط بیشتری رانندگی کنند و فاصله‌ای ایمن از خودروهای جلو را حفظ کنند تا در صورت ترمز ناگهانی، بتوانند واکنش مناسب نشان دهند.

چرا ترافیک در روزهای بارانی افزایش می‌یابد؟

سرعت حرکت خودروها کاهش می‌یابد، رانندگان محتاط‌تر می‌شوند و برخی از آن‌ها، از ترس لغزندگی جاده‌ها، فاصله بیشتری از خودروهای دیگر می‌گیرند. همین موضوع کافی است تا عبور و مرور در خیابان‌ها کندتر از همیشه شود. انگار شهر، زیر قطرات باران، نفسی عمیق می‌کشد و هر حرکتش کندتر و محتاط‌تر می‌شود.

در این شرایط، حتی یک خطای کوچک، مانند ترمز ناگهانی یا عبور نادرست از تقاطع، می‌تواند باعث تصادف یا یک زنجیره طولانی از خودروهای متوقف‌شده ایجاد کند و مسیرهای اصلی شهر را به ترافیک سنگینی دچار کند.

باران، در عین حال که می‌تواند حال و هوای تازه‌ای به شهر ببخشد، اگر بدون مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق باشد، می‌تواند زندگی روزمره را مختل کند. خیابان‌های لغزنده، خودروهایی که با احتیاط حرکت می‌کنند و حتی موتورسوارانی که در تلاش‌اند در این شرایط به مسیر خود ادامه دهند، همه و همه به پیچیدگی‌های این وضعیت اضافه می‌کنند.

چرا ترافیک در روزهای بارانی افزایش می‌یابد؟

همچنین باران می‌تواند منجر به افزایش خطر تصادفات و حوادث جاده‌ای شود. تصادف‌ها، حتی اگر جزئی باشند، می‌توانند یکی از لاین‌های تردد را مسدود کنند و به ترافیک دامن بزنند. بسیاری از رانندگان در روزهای بارانی به‌جای استفاده از خطوط مشخص، به طور نامنظم حرکت می‌کنند که این رفتار می‌تواند ترافیک را بیشتر کند.

ممکن است برخی خودروها به دلیل آب‌گرفتگی یا مشکلات فنی در جاده متوقف شوند و این خود عامل دیگری برای افزایش ترافیک است.

شاید بتوان با کمی برنامه‌ریزی بهتر و آمادگی بیشتر، از چالش‌های این روزهای بارانی عبور کرد. بهتر است رانندگان پیش از حرکت، وضعیت جوی هوا و فنی خودرو را بررسی کنند و اگر نیازی به سفر ضروری ندارند، کمی صبر کنند تا بارش‌ها کاهش یابد.