تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3820570
شناسه : 3820570
تاریخ :
افزایش ایستگاه‌های آتش نشانی در سطح شهر مشهد اقتصاد ایران: مشهد- مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گفت: با توجه به پیش‌بینی‌ها ایستگاه‌های عملیاتی به ۶۴ ایستگاه افزایش پیدا می‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا کافی نیا اظهار کرد: به‌صورت میانگین، در شبانه روز نزدیک به ۱۷۰۰ تماس با مرکز فرماندهی آتش‌نشانی انجام می‌شود که برخی از آنها شامل تماس‌های مزاحمی و یا مشاوره‌ای است و تنها ۶ درصد این تماس‌ها منجر به عملیات می‌گردد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد بیان کرد: سازمان آتش نشانی مشهد با هزار و ۸۰۰ نیرو و ۵۶ ایستگاه عملیاتی در حال ارائه خدمات به زائران و شهروندان است. وی با توجه به زائرپذیری مشهد و اسکان زائران گفت: یکی از اولویت‌های مهم این سازمان، تأمین ایمنی مراکز اسکان رسمی و غیر رسمی زائران است و در این راستا آموزش‌های لازم را به متولیان و کارکنان سازمان آتش‌نشانی داده شده است؛ همچنین پایش و نظارت ساختمان‌های ناایمن مشهد در دستورالعمل این سازمان ابلاغ گردید.

وی در ادامه بیان کرد: در طی ۶ ماهه سال جاری، بیش از ۱۳ هزار عملیات انجام شد که ۷۰ درصد آن به عملیات امداد و نجات و ۳۰ درصد عملیات‌های اطفای حریق است؛ در حوزه عملیات حریق نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش و در عملیات‌های امداد و نجات ۴ درصد افزایش داشته است.

کافی نیا با اشاره به مزاحمت‌های تلفنی که برخی از شهروندان انجام می‌دهند؛ عنوان کرد: به‌صورت میانگین، در شبانه روز نزدیک به ۱۷۰۰ تماس با مرکز فرماندهی آتش‌نشانی انجام می‌شود که برخی از آنها شامل تماس‌های مزاحمی و یا مشاوره‌ای است و تنها ۶ درصد این تماس‌ها منجر به عملیات می‌گردد.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد افزود: در ۶ ماهه ابتدای سال بالغ بر ۷ هزار و ۲۰۰ پرونده ایمنی بررسی شد و با تلاش همکاران سعی شد تا در کوتاه‌ترین زمان به آنها پاسخ داده شود.

وی گفت: میانگین زمان پاسخگویی پرونده در گروه‌های ساختمانی بین ۲ الی ۳ روز است. لذا در ۲ سال گذشته این بازده زمانی ۶۰ روز است که با تلاش پرسنل سازمان آتش نشانی به حداقل زمان کاهش پیدا کرد.

به گفته کافی نیا ماشین‌آلات و تجهیزات آتش‌نشانی مشهد نسبت به کلان شهرهای دیگر و حتی تهران نمونه و مجهز تر است؛ وی در این خصوص عنوان کرد: تجهیزات اطفای حریق و کار در ارتفاع با حمایت شورای اسلامی شهر و شهردار مشهد تأمین گردید؛ در راستای ارتقا و افزایش ایمنی، در سال‌های گذشته و با توجه به شرایط نقدینگی قراردادی منعقد گردید که تا سال ۱۴۰۵ ماشین‌آلات و تجهیزات به روزتر وارد مشهد شوند.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به افزایش ایستگاه‌های آتش نشانی در سطح شهر مشهد تاکید کرد: با توجه به پیش‌بینی‌هایی که انجام دادیم ایستگاه‌های عملیاتی به ۶۴ ایستگاه افزایش پیدا می‌کند؛ از طرفی این افزایش ایستگاه‌ها نیاز به نیروی انسانی دارد و با توجه به کمبود ۵۸۰ نیرو، موفق شدیم مجوز جذب ۴۲۲ نیرو را اخذ کنیم. وی گفت: بخش بزرگی از وضعیت ایمنی شهر مشهد با کمک آتش‌نشان‌های داوطلب اتفاق می‌افتد که از آن‌ها در مناسبت‌های مختلف استفاده می‌کنیم. در ۶ ماهه اول امسال ۵۷۲۳ نفر آتش‌نشان داوطلب را آموزش دادیم که ۴۹ هزار و ۳۳۶ نفر ساعت آموزشی است.

وی در ادامه افزود: دو سامانه مناسب و قابل بهره‌برداری برای سازمان تهیه شده که تاکنون در کشور وجود نداشته است. در این سامانه‌ها تمام سازمان‌های آتش‌نشانی کشور لینک می‌شوند و استفاده می‌کنند که با هدف یکپارچه‌سازی کدهای عملیاتی در سطح کشور است.

کافی نیا گفت: برج‌های زیادی در مشهد داریم که ایمنی آتش‌نشانی ندارند و ما اخطار صادر کردیم ولی آن‌ها همچنان فعال هستند. همچنین حدود ۹۰ درصد ساختمان‌های با اهمیت خیلی زیاد مانند مراکز بهداشتی و درمانی مشهد تاییدیه ایمنی ندارند.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در خصوص امدادرسانی در معابر بافت پیرامونی حرم بیان کرد: طی دوره ششم پنج ایستگاه در سطح شهر مشهد بهره‌برداری کردیم که یکی ایستگاه اطراف حرم بود. علاوه بر این ایستگاه خود حرم در قسمت پارکینگ خدام و ایستگاه‌های دیگری هم اطراف حرم داریم. تمام تلاش ما این است که ساختمان خود اطفا باشد.

وی گفت: ساختمان‌های بلندمرتبه زیادی در سطح شهر بودند که موفق به اخذ ایمنی نشده بودند. ساختمان‌هایی مثل اطلس، آرمیتاژ، سینما برفی و پاژ از جمله این ساختمان‌ها بودند که پای کار آمدند، طی یک سال اخیر پایانکار بهره‌برداری خود را گرفتند و هیچ نقص ایمنی ندارند، البته بازدیدها همچنان ادامه خواهند داشت.