تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3820393
شناسه : 3820393
تاریخ :
ورود کمیسیون کشاورزی اتاق ایران به ماجرای گرانی برنج اقتصاد ایران: رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران طی نامه‌ای از معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی خواستار رسیدگی به بازار برنج وارداتی شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نامه‌ای به احمد خانی‌نوذری، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به چالش‌های ایجاد شده در حوزه بازار برنج و نامه اتاق هرمزگان در این خصوص عنوان کرد: کمیسیون کشاورزی اتاق ایران همواره بر اهمیت تنظیم متوازن و پایدار بازار در نقاط مختلف کشور، به ویژه استان‌های جنوبی، تأکید دارد. موارد مطرح شده از جمله تأثیر ممنوعیت فصلی واردات برنج بر تعادل عرضه و تقاضا و مشکلات ناشی از آن، به خصوص افزایش قیمت تا ۶۰ درصد در برخی استان‌ها، به خوبی بیان کننده نامتوازن بودن بازار برنج در فصول سال است.

تصویب‌نامه شماره ۰۲۰/۱۶۲۷۶۵ با رویکرد حمایت از تولید داخلی و ایجاد اولویت برای شرکت‌های مشارکت‌کننده در خرید برنج داخلی تنظیم شده است. در حالی که این رویکرد به نفع تولیدکنندگان داخلی است، آسیب‌ها و چالش‌هایی نیز در پی دارد از جمله: ذائقه مصرف کنندگان یکی از این موارد است. در استان‌هایی مانند هرمزگان که مصرف برنج خارجی سهم عمده‌ای در سبد غذایی خانوار دارد، محدودیت‌های فصلی واردات و تأکید بر واردات داخلی ممکن است تعادل بازار را بر هم بزند و باعث نارضایتی مصرف کنندگان شود.

نوسانات قیمتی موضوع دیگر است. ممنوعیت فصلی واردات می‌تواند موجب کمبود عرضه و افزایش بی رویه قیمت‌ها شود که نتیجه آن به زیان مصرف کنندگان خواهد بود. این امر همچنین فشار زیادی بر شرکت‌های واردکننده آورده که در سال‌های اخیر با محدودیت‌های ارزی نیز دست و پنجه نرم کرده‌اند.

توزیع ناعادلانه موضوع دیگر است. سیاست‌های فعلی عمدتاً منافع تولیدکنندگان برنج در مناطق مرکزی و شمالی کشور را تأمین می‌کند، در حالی که نیازهای استان‌های جنوبی که تکیه بیشتری بر برنج خارجی دارند، به خوبی در نظر گرفته نشده است.

پیشنهاد می‌شود به منظور جلوگیری از نوسانات غیرضروری در بازار و تأمین نیازهای واقعی مناطق مختلف، سهمیه واردات بر اساس نیاز و ذائقه مصرف استانی تعیین شده و استثناهایی برای استان‌هایی مانند هرمزگان در نظر گرفته شود تا با تکیه بر برنج خارجی، از کمبود و افزایش قیمت‌ها جلوگیری شود.