تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3820237
شناسه : 3820237
تاریخ :
آسیب‌های اجتماعی شهروندان را به قانون گریزی سوق می‌دهد اقتصاد ایران: کرمان_معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت:آسیب‌های اجتماعی، شهروندان را به قانون گریزی سوق می‌دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، سید مهدی قویدل، پیش از ظهر یکشنبه در جلسه شورای شهر کرمان که پیرامون آسیب‌های اجتماعی برگزار شد گفت: با وجود اینکه کرمان بهشت معادن و قطب کشاورزی و گردشگری کشور می‌باشد در موضوعات آسیب‌های اجتماعی متأسفانه رتبه خیلی خوبی نداریم.

وی افزود: بین درآمدها و امکانات و ذخایری که در استان وجود دارد هیچ توازنی به وجود نیامده است.

قویدل گفت: شورای شهر، شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های متولی باید با استفاده از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی در موضوعات فرهنگی و اجتماعی توجه ویژه داشته باشند ظرفیت‌های بسیار خوبی در استان وجود دارد که کمتر به آن توجه شده است.

وی افزود: در بحث مبلمان شهری و عمران شهری و اقدامات فرهنگی و فرهنگ سازی متوازن و ارتقا فرهنگ عموم به نظر می‌رسد از سایر استان‌ها در کشور باید الگو برداری کنیم.

معاون قضائی دادگستری استان کرمان تاکید کرد: متأسفانه علاوه بر معتادین متجاهری که وضعیت شهر را به هم ریخته‌اند متکدیان نیز دائماً در شهر مشاهده می‌شوند و کودکان کار خیابان که اکثراً از اتباع غیر مجاز هستند و این مسئله بسیار نگران کننده است و قطعاً در آینده ما را با مشکلات و چالش‌هایی مواجه خواهد کرد.

وی در خصوص پیشگیری از تصادفات درون شهری افزود: وضعیت ترافیک شهری واقعاً" یکی از آسیب‌های موجود است هم از لحاظ راهنما و هم از لحاظ وضعیت فرهنگ ترافیک و هم وضعیت پارکینگ‌ها، وضعیت سد معابری که برخی اصناف به وجود آوردند و هیچ توجهی به آن نمی‌شود و تضییع حقوق عامه به شمار می‌رود نیز باید مورد توجه مسئولین بویژه شورای شهر و شهرداری قرار گیرد.

قویدل، گفت: عدم توجه به آسیب‌های اجتماعی به مرور مردم و شهروندان را به سمت قانون گریزی و به سمت قانون شکنی و هرج و مرج می‌برد و بدین جهت رفع و پیگیری آنها مورد تاکید و مطالبه دستگاه قضائی می‌باشد.

وی بیان کرد: در بحث تبلیغات محیطی در خیلی از استان‌های بزرگ بیش از هشتاد درصد از تبلیغات محیطی در اختیار شهرداری و ارتقا فرهنگ عمومی است اما در کرمان اکثراً در اختیار بخش تبلیغات خصوصی است و متأسفانه در کرمان کمتر شاهد تبلیغات فرهنگی و اجتماعی متناسب با آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر هستیم.

این مقام قضائی افزود: وضعیت حاشیه نشینی و آسیب‌های ناشی از آن یک وضعیت مهم و نگران کننده است، وجود کارگاه‌های ضایعاتی نیز از مباحثی است که باید به آن توجه و در کوتاه مدت ساماندهی شود.

قویدل خاطر نشان ساخت: بر اساس وظایف اولیه شورای شهر که مبنی بر شناخت کمبودها و نیازها و نارسایی‌های فرهنگی – اجتماعی – رفاهی – بهداشتی – اقتصادی و پیشنهاد اصلاح و ارائه راهکارهای کاربردی است؛ باید برنامه ریزی شود و از تمام ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد از جمله ظرفیت اطلاع رسانی به نحو مطلوب استفاده نماید.

وی تصریح کرد: تمام تابلوها - اماکن عمومی – معابر عمومی و تمام میادین و تمام مکان‌های تفریحی و پارک‌ها و بوستان‌ها - کانون‌های فرهنگی و فرهنگسراها و نقلیه عمومی در اختیار شهرداری است و با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌توان در مسائل شهری و مسائل فرهنگی و اجتماعی توازن ایجاد کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: طبق تفاهم نامه منعقد شده با شهرداری آمادگی داریم با تشکیل کارگروه تخصصی حقوقی و قضائی و نیز علاوه بر ظرفیت‌های پیش بینی شده از ظرفیت شورای پیشگیری از وقوع جرم برای انسجام بخشی و راهبری در موضوعات اجتماعی استفاده کنیم.

وی ظرفیت‌های مردمی و خیرین دغدغه مند در آسیب‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد را به عنوان ظرفیت مکمل شوراها دانست، که شورای شهر باید به آن توجه نمایند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری بیان کرد: شورای شهر نقش اصلی را در توسعه شهری در همه ابعاد فرهنگی، عمرانی و اجتماعی ایفا می‌کند و باید نقش یک تسهیل گر در تمام فعالیت‌ها و اقدامات توسعه اجتماعی و فرهنگی داشته باشد.

وی روند پایش تصویری را روندی رو به بهبود و ارتقا توصیف کرد و از اقدامات شهرداری کرمان در این خصوص قدردانی کرد.

قویدل، ابراز داشت: در مواجه با آسیب‌های اجتماعی و ارتقا فرهنگ عمومی با توجه به پیچیدگی آسیب‌ها و سطوح مختلف و متغیرهای آن، دستگاه‌های متولی باید با تحلیل و مسئول سازی و متناسب سازی، توجه به موضوعات آموزشی و پیشگیرانه، مداخلات علمی و قانونی به هنگام داشته باشیم.