تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3820222
شناسه : 3820222
تاریخ :
برگزاری نشست کمیسیون برنامه و بودجه با نخبگان منطقه ۲۰ اقتصاد ایران: نشست رئیس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با حضور معتمدین محلات و نخبگان منطقه ۲۰، در ساختمان شهرداری این منطقه برگزار شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان طرح "رصد 3" از پروژه‌های توسعه محلی منطقه 20 بازدید کردند و نشستی با نخبگان و معتمدین محلات در ساختمان شهرداری منطقه برگزار شد.

رشد 4 برابری بودجه شهرداری منطقه 20

غلامرضا شنگی؛ شهردار منطقه 20، در ابتدای این نشست اعلام کرد: منطقه 20 به عنوان اولین منطقه برای بازدیدهای طرح "رصد 3" توسط شورای شهر تهران انتخاب شد و از سه کلان‌پروژه شامل قطب گردشگری بی‌بی شهربانو، سرای محله حمزه‌آباد و مجموعه ورزشی تقی‌آباد بازدید به عمل آمد.

وی افزود: علاوه بر این، از سایر پروژه‌های منطقه نظیر بهسازی روکش آسفالت معابر، مرمت جداول و کانیوها، و اصلاحات هندسی نیز بازدید شد.

شهردار منطقه 20 تأکید کرد: بودجه منطقه در سال جاری 4 برابر شده است و ما به دنبال کاهش فاصله توسعه بین شمال و جنوب شهر تهران هستیم. از این رو، درخواست افزایش بودجه را به شورای شهر ارائه کردیم.

شنگی همچنین با اشاره به بودجه 518 میلیارد تومانی مصوب برای سال 1402 گفت: با پیگیری مسائل و مشکلات مطرح شده از سوی نخبگان منطقه به شورای شهر، بودجه سال جاری منطقه به 1400 میلیارد تومان افزایش یافت.

وی ضمن تأکید بر اهمیت حمایت‌های بیشتر از سوی کمیسیون برنامه و بودجه برای رفع چالش‌های منطقه بیان کرد: انتظار می‌رود کمیسیون ما را در انجام مطالبات مردم منطقه همراهی کند.

شهردار منطقه 20 در ادامه گفت: فاز اول پروژه قطب گردشگری بی‌بی شهربانو تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید و پروژه‌های سرای محله حمزه‌آباد و مجموعه ورزشی تقی‌آباد نیز تا پایان دوره مدیریت فعلی شهر تکمیل خواهد شد.

پس از شنیدن مطالبات نخبگان و معتمدین محلات، شنگی افزود: در خصوص زمین ورزشی بلوار بسیج نیز مناقصه آن در روز یکشنبه 29 مهرماه برگزار خواهد شد. در فاز اول، زمین چمن مصنوعی و در فاز دوم، ساخت استخر برای این مجموعه ورزشی در نظر گرفته شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بودجه امسال منطقه 20 با بودجه مناطق 2 و 3 تهران برابری می‌کند که این امر نشان‌دهنده حمایت‌های رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس کمیته بودجه است.

 

اجرای 300 پروژه توسعه محلی در منطقه 20

در ادامه این نشست، احمد صادقی؛ رئیس کمیته شفافیت و هوشمندسازی شورای شهر تهران بیان کرد: شورای ششم شهر تهران با رأی مردم به لیست ائتلاف اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد. در دوره پنجم شورای شهر، بسیاری از پروژه‌های عمرانی تعطیل شده بود و شهر را صرفاً به اقداماتی مانند مدیریت پسماند و اجرای پروژه‌های محدود محدود کردند.

وی افزود: در دوره قبلی مدیریت شهری، بیشتر پروژه‌ها حتی پروژه‌های کوچک‌مقیاس متوقف شدند. اما در دوره ششم، علاوه بر احیای کلان‌پروژه‌های متوقف‌شده، مانند نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و تکمیل پروژه‌های عمرانی نظیر آزادراه شهید شوشتری و بزرگراه یادگار امام، به پروژه‌های کوچک‌مقیاس نیز توجه ویژه شد.

صادقی خاطرنشان کرد: گاهی انجام پروژه‌های کوچک با هزینه‌های کمتر در محلات، می‌تواند رضایتمندی مردم را به اندازه کلان‌پروژه‌های شهری افزایش دهد. به عنوان مثال، هنگامی که مدیریت شهر را برعهده گرفتیم، شهر در بسیاری از نقاط خاموش بود؛ حتی بوستان‌ها، محلات و میادین نیز نور نداشتند. رفع این مشکل و انجام این اقدامات کوچک جزو درخواست‌های اصلی مردم بود.

رئیس کمیته شفافیت و هوشمندسازی شورای شهر افزود: این مسائل مبنای آغاز طرح "رصد" از سوی شورای شهر شد و از معتمدین و نخبگان محلات خواستیم که مشکلات منطقه خود را اعلام کنند. در قالب این طرح، بیش از 6 هزار پروژه توسعه محلی اجرا شد که تنها در منطقه 20 حدود 300 پروژه کوچک‌مقیاس عملیاتی شده و پیشرفت 90 درصدی داشته است.

وی تأکید کرد: در سال آخر مدیریت شورای ششم قرار داریم و در فصل بودجه، قصد داریم مجدداً 300 پروژه اجراشده در منطقه 20 و سایر پروژه‌های مناطق دیگر را بررسی کرده و برای سال آینده برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم.

بودجه‌ریزی مشارکتی و رشد بودجه مناطق جنوبی

میثم مظفر؛ رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران، پس از شنیدن مطالبات مردم منطقه 20 گفت: در ساختار جمهوری اسلامی، ما دو بُعد جمهوریت و اسلامیت داریم. تا کنون در بُعد جمهوریت، تمرینات سیاسی داشته‌ایم، اما اکنون تلاش کردیم امکان تصمیم‌گیری مردم در امور شهری را نیز فراهم کنیم. با رویکرد بودجه‌ریزی مشارکتی، بستری ایجاد شد تا مردم بتوانند از طریق تعریف پروژه‌های توسعه محلی، در بودجه شهرداری تهران نقش داشته باشند.

وی ادامه داد: در طرح رصد، دغدغه‌ها و خواسته‌های مردم در محلات بررسی شد تا بتوانیم مشارکت آن‌ها را در اداره شهر همراه داشته باشیم. در جلسات متعددی که با معتمدین محلات و نخبگان برگزار کردیم، چالش‌ها و اولویت‌های مردم شناسایی شد و این مسائل به پروژه‌های توسعه محلی تبدیل و در بودجه سالیانه شهرداری گنجانده شد.

مظفر افزود: این اولین بار است که مدیریت شهری به جای تصمیم‌گیری در اتاق‌های بسته، در میان مردم حاضر شده و پروژه‌ها را بر اساس نظرات مردمی تعریف می‌کند. برای سال 1403، حدود 20 هزار میلیارد تومان بودجه برای پروژه‌های توسعه محلی شناسایی‌شده در طرح رصد تخصیص داده شده است.

وی همچنین به سامانه "من شهردارم" اشاره کرد و گفت: این سامانه به مردم امکان می‌دهد پروژه‌های مدنظر خود را بر روی نقشه محله‌شان ثبت کنند. این رویکرد مدیریت شهری بر اساس جمهوریت، مشارکت جمعی و بودجه‌ریزی مشارکتی است.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر اضافه کرد: در بودجه سالیانه 1403، 135 پروژه توسعه محلی برای منطقه 20 تعریف شده که بیش از 60 درصد آن‌ها اجرا شده و مابقی در حال اجرا هستند. از جمله پروژه‌های قابل ذکر می‌توان به احداث سرای محله حمزه‌آباد، روشنایی معابر خیابان کمیل، احداث بوستان مزرعه، مجموعه ورزشی تقی‌آباد و قطب گردشگری بی‌بی شهربانو اشاره کرد.

مظفر در پایان تأکید کرد: در شورای ششم، توجه ویژه‌ای به ایجاد عدالت و فرصت‌های برابر در مناطق جنوبی شهر داشتیم. طی سه سال اخیر، مناطق 18، 19 و 20 بیشترین رشد بودجه را داشتند و بودجه منطقه 20 در این دوره 4 برابر شده است.

 

تنظیم بودجه غیرواقعی توسط شورای پنجم شهر در سال 1400

محمد آخوندی؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اظهار کرد: هدف از برگزاری جلسات، شنیدن نظرات و انتقادات مردم است. طرح "رصد" را از همان روز نخست ورودمان به شورای شهر آغاز کردیم و جزئیات آن در کمیسیون برنامه و بودجه پایه‌ریزی شد.

وی در ادامه افزود: این بازدید، سومین حضور کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در منطقه 20 است. در بازدیدهای قبلی به محلات سر زدیم و در این مرحله جلسه‌ای با معتمدین منطقه برگزار کردیم.

آخوندی همچنین گفت: در دبیرخانه طرح رصد، نتایج برنامه‌ریزی‌ها و بازدیدهایی که داشتیم پیگیری می‌شود و این پیگیری‌ها منجر به تکمیل 1000 پروژه توسعه محلی شده است. در بودجه سال 1403 نیز 13 هزار میلیارد تومان از سقف بودجه پیشنهادی شهرداری تهران در بخش‌های مختلف، به جز مناطق 22گانه، کسر شد. در واقع، نه‌تنها بودجه مناطق را کاهش ندادیم، بلکه کمیسیون برنامه و بودجه سقف بودجه مناطق را افزایش داد.

وی با اشاره به حضور آرام و بی‌سروصدای شورا در تمامی مناطق طی سه سال گذشته، اظهار کرد: پروژه‌های محلات را با نظر معتمدین و نخبگان اولویت‌بندی کردیم، چرا که بودجه شهرداری محدود است و باید اجرای پروژه‌ها با توجه به اولویت‌ها انجام شود. نتایج این جلسات در بودجه 1404 نیز منعکس خواهد شد.

آخوندی با اشاره به تخریب‌هایی که از ابتدای آغاز به کار شورای ششم شهر به وجود آمده، گفت: از چند جبهه تخریب‌هایی رخ داده تا اقدامات مدیریت شهری دیده نشود. ما نمی‌گوییم مدیران سابق هیچ اقدامی انجام نداده‌اند، زیرا این کار بی‌انصافی است، اما لازم است به کارنامه‌ها دقت شود.

وی افزود: ما بستری را فراهم کردیم تا مردم بتوانند از طریق تعریف پروژه‌های توسعه محلی، در بودجه شهرداری تهران نقش ایفا کنند. در طرح "رصد"، دغدغه‌ها و مطالبات اصلی مردم در محلات بررسی و تحلیل شد تا بتوانیم مردم را در اداره شهر مشارکت دهیم. در جلسات متعدد با معتمدین محلات و نخبگان، چالش‌ها و اولویت‌های مردم شناسایی شد و این چالش‌ها به پروژه‌هایی تبدیل شد که در بودجه سالیانه شهرداری تصویب گردید. نتیجه این رویکرد مشارکتی، شناسایی 6 هزار پروژه توسعه محلی در دوره مدیریت ششم شهری است. امروز نیز در "طرح رصد 3"، شنیدن مطالبات مردم درباره مسائل محلاتشان اهمیت ویژه‌ای دارد.

مظفر، یکی از اعضای شورا، نیز اضافه کرد: این نخستین بار است که مدیریت شهری به‌جای تصمیم‌گیری در اتاق‌های بسته، در میان مردم حضور پیدا می‌کند و پروژه‌ها را با نظرات مردمی تعریف می‌کند. برای اجرای پروژه‌های توسعه محلی شناسایی‌شده در طرح "رصد 1403"، حدود 20 هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر همچنین گفت: برای نهادینه کردن بودجه‌ریزی مشارکتی، سامانه‌ای برای ارائه نظرات مردم طراحی شد. سامانه "من شهردارم" توسط شهرداری راه‌اندازی شده است و مردم می‌توانند در فصل بودجه، محله خود را روی نقشه سامانه شناسایی کرده، نقطه جغرافیایی آن را مشخص کرده و پروژه مدنظرشان را تعریف کنند. این نگاه جدید مدیریت شهری، براساس جمهوریت، مشارکت جمعی و بودجه‌ریزی مشارکتی شکل گرفته است. از مردم خواسته‌ایم پروژه‌های مدنظرشان را به ما پیشنهاد دهند و بسیاری از دغدغه‌های شهروندان که در این جلسات مطرح می‌شود، به‌عنوان پروژه‌های سال آینده تعریف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه امسال 135 پروژه توسعه محلی در دفترچه بودجه برای منطقه 20 تعریف شده است، اظهار کرد: بیش از 60 درصد پروژه‌های اعلام‌شده اجرا شده و 40 درصد دیگر در حال اجرا است. از جمله پروژه‌های اجرایی می‌توان به احداث سرای محله حمزه‌آباد، روشنایی معابر خیابان کمیل، احداث بوستان مزرعه، مجموعه ورزشی تقی‌آباد، زمین چمن بوستان بسیج، بوستان 13 آبان، قطب گردشگری بی‌بی‌شهربانو و ساخت 3 مجموعه سرویس بهداشتی اشاره کرد.

مظفر تاکید کرد: در شورای شهر ششم، با توجه به ایجاد عدالت و فرصت‌های برابر برای تمامی شهروندان مناطق، در بودجه‌ریزی مناطق 19، 18 و 20 رشد بیشتری را شاهد بوده‌ایم تا توجه ویژه‌ای به مناطق جنوبی شهر داشته باشیم. همچنین لازم است اعلام کنم که براساس وسعت و عقب‌ماندگی بودجه سنواتی، منطقه 20 طی سه سال اخیر بیشترین رشد بودجه را داشته است؛ به‌طوری‌که بودجه این منطقه 4 برابر شده است.

تنظیم بودجه غیرواقعی توسط شورای پنجم شهر در سال 1400

محمد آخوندی؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، در ادامه جلسه گفت: هدف از برگزاری جلسات با مردم، شنیدن نقطه نظرات و انتقادات آن‌هاست. طرح "رصد" را از روز اولی که وارد شورای شهر شدیم، کلید زدیم و جزئیات آن در کمیسیون برنامه و بودجه پایه‌ریزی شد.

وی افزود: این بازدید، سومین حضور کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در منطقه 20 است. در بازدیدهای قبلی به محلات سر زدیم و در این مرحله جلسه‌ای با معتمدین برگزار کردیم.

آخوندی ادامه داد: در دبیرخانه طرح رصد، نتایج برنامه‌ریزی‌ها و بازدیدهایی که داشتیم، دنبال می‌شود و نتیجه آن تکمیل 1000 پروژه توسعه محلی بوده است. همچنین در بودجه سال 1403، 13 هزار میلیارد تومان از سقف بودجه پیشنهادی شهرداری تهران در تمام بخش‌ها به جز مناطق 22گانه کسر شد. در واقع، ما نه‌تنها بودجه مناطق را برای سال جاری کاهش ندادیم، بلکه کمیسیون برنامه و بودجه سقف بودجه مناطق را افزایش داد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با اشاره به اینکه حضور ما در تمامی مناطق در طول سه سال گذشته بی‌سروصدا بوده است، گفت: پروژه‌های محلات را با نظر معتمدین و نخبگان اولویت‌بندی کردیم، چرا که بودجه شهرداری محدود است و باید با اولویت پروژه‌ها را اجرا کنیم. نتیجه این جلسه هم در بودجه 1404 خود را نشان خواهد داد.

وی پس از شنیدن مطالبات و دغدغه‌های شهروندان منطقه 20، گفت: از ابتدای آغاز به کار شورای ششم، تخریب‌های زیادی از چند جبهه اتفاق افتاده تا اقدامات مدیریت فعلی شهری نادیده گرفته شود. ما نمی‌گوییم مدیران سابق هیچ‌کاری نکردند، زیرا این کار بی‌انصافی است، اما لازم است به کارنامه‌ها دقت شود.

آخوندی افزود: زمانی که شورای پنجم، شهر را تحویل داد، چندین بار از بانک شهر وام دریافت کرده بودند تا حقوق پرسنل را پرداخت کنند و شهرداری را به بانک شهر بدهکار کردند. اما از روزی که خداحافظی کردند، تخریب‌هایشان علیه مدیریت ششم شهر ادامه داشته است. روزی که وارد شورای شهر شدیم، بودجه 48 هزار میلیارد تومانی برای سال 1400 تنظیم شده بود که میانه سال متوجه شدیم این بودجه واقعی نیست. ما آن را به سقف 37 هزار میلیارد تومان اصلاح کردیم که محقق شد. امروز، که 36 ماه از آغاز کار شورای ششم می‌گذرد، بودجه 1403 به 151 هزار میلیارد تومان رسیده و تا امروز 80 هزار میلیارد تومان آن محقق شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران بیان کرد: در بودجه امسال، برخلاف سال‌های گذشته، سهم شهرسازی زیر 50 درصد تعیین شده است. همچنین، سال گذشته سقف کل بودجه 75 هزار میلیارد تومان بود که نیمی از آن برای حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافت، اما امسال نیز به میزان بودجه 1402، اعتبار برای توسعه حمل‌ونقل عمومی تخصیص یافته تا وضعیت حمل‌ونقل عمومی بهبود یابد. در این راستا، 60 دستگاه اتوبوس نو به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرری اضافه شده است.

وی گفت: برای خرید 2500 دستگاه اتوبوس با خودروسازان داخلی قرارداد بستیم که تا پایان سال تحویل شهرداری داده خواهد شد. همچنین قراردادی با چین برای اتوبوس‌های برقی منعقد شد، اما شهرداری قرار نیست اعتباری در این قرارداد پرداخت کند. بلکه پول بلوکه شده دولت در چین برای واردات ناوگان برقی در نظر گرفته شده است. طبق این قرارداد، 2500 دستگاه اتوبوس برقی، 27 هزار تاکسی برقی، 10 هزار ون برقی و تعداد زیادی موتور برقی از چین وارد تهران خواهد شد.

آخوندی افزود: وضعیت فعلی ناوگان مترو خوب نیست. مدیریت فعلی شهر و شهردار تهران قراردادی که سال‌ها برای خرید واگن از چین معطل مانده بود را با کمک دولت شهید رئیسی به جریان انداخت و با پرداخت 600 میلیون یورو، ساخت واگن‌ها آغاز شده است. در حال حاضر چند واگن ساخته شده و تکنولوژی ساخت بوژی نیز به تهران منتقل خواهد شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با بیان اینکه بیش از 12 ایستگاه مترو در این دوره مدیریت شهری تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: 23 کیلومتر مترو ساخته شده است که برای ساخت هر یک کیلومتر به اعتباری حدود 2 هزار میلیارد تومان نیاز است. همچنین، 4 هزار هکتار جنگل‌کاری در این دوره انجام شده که شهید رئیسی در دو مرحله افتتاح این پروژه‌ها حضور داشت. روزی که شورای شهر را تحویل گرفتیم، بودجه فرهنگی برای پایتخت 3 هزار میلیارد تومان تعیین شده بود، اما امروز این بودجه به 15 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین، 450 میلیارد تومان فقط برای تکمیل زیرساخت مساجد اختصاص یافته که از این میزان، 200 میلیارد تومان مخصوص منطقه 20 است. روزی که شورای ششم کار خود را آغاز کرد، 450 میلیارد تومان بودجه برای حوزه ورزش اختصاص یافته بود، اما امروز بودجه ورزش در تهران به عدد 3 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی افزود: این جمع به عنوان یک جمع نخبگانی دور هم جمع شده‌اند و ما با پذیرش تمامی انتقادات شما، خواستار این هستیم که اقدامات انجام‌شده در طول سه سال در شهرداری تهران را به گوش مردم برسانید. همچنین این جلسه در ادامه طرح‌های رصد یک، دو و سه است، تا بتوانیم بودجه خوبی را برای سال 1404 طراحی کنیم.

اهم مطالبات معتمدین و نخبگان منطقه 20

لزوم توجه به پروژه‌های فرهنگی، ساخت پارکینگ طبقاتی برای حرم شاه عبدالعظیم، بازگشایی ورودی از بزرگراه آوینی به حرم شاه عبدالعظیم، خاموشی محله جوانمرد قصاب، رشد و توسعه محله 13 آبان، تملک مغازه‌های میدان معلم، مکانیزه شدن پل عابرپیاده میدان معلم، رسیدگی به وضعیت ساختمان‌های شهرک صالحی، ساخت شبستان برای بانوان در مسجد افسریه، رسیدگی به مسائل اجتماعی شهرک گلستان، ایجاد پارک بانوان در منطقه، ایجاد زائرسرا در جوار حرم عبدالعظیم، ساماندهی اتباع بیگانه، نورپردازی اماکن مذهبی و مساجد، احداث پل روگذر کریمی و … از جمله مسائلی بود که توسط معتمدین و نخبگان منطقه 20 در جلسه مطرح شد.

انتهای پیام/