تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3820211
شناسه : 3820211
تاریخ :
پایان پذیره‌نویسی نخستین صندوق انرژی‌محور بورس اقتصاد ایران: صندوق مبتنی بر کالای فارابی با نماد «سینرژی» به‌عنوان نخستین صندوق سرمایه‌گذاری در حامل‌های انرژی با مشارکت بیش از ۱۷ هزار سرمایه‌گذار در همان روز آغاز پذیره‌نویسی و در مدت کوتاهی به پایان رسید.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

صندوق مبتنی بر کالای فارابی با نماد «سینرژی» به‌عنوان نخستین صندوق سرمایه‌گذاری در حامل‌های انرژی با مشارکت بیش از ۱۷ هزار سرمایه‌گذار در همان روز آغاز پذیره‌نویسی و در مدت کوتاهی به پایان رسید. گروه مالی فارابی در شرایطی صندوق متفاوت و جدیدی را در بازار سرمایه راه‌اندازی کرد که تاکنون ابزاری برای سرمایه‌گذاری خرد در حوزه نفت و انرژی وجود نداشت و استقبال بالای اهالی بازار سرمایه از صندوق «سینرژی»، انرژی تازه‌ای به بورس بخشید.

سرمایه‌گذاری در نفت خام با صندوق سینرژی فارابی

پذیره‌نویسی نخستین صندوق انرژی ایران ۲۹ مهر ماه با مشارکت ۱۷ هزار نفر و جذب سرمایه یک هزار میلیارد ریال در همان ساعات نخستین به‌ پایان رسید و به‌زودی معاملات ثانویه این صندوق آغاز می‌شود. با باز شدن نماد سینرژی، امکان سرمایه‌گذاری برای همه افراد و از طریق سامانه معاملاتی تمامی کارگزاری‌ها فراهم می‌شود.

سینرژی جدیدترین صندوق گروه مالی فارابی است که با استقبال کم‌نظیر سرمایه‌گذاران وارد بورس شد. مشارکت در پذیره‌نویسی این صندوق نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در حامل‌های انرژی ظرفیت مناسبی برای کسب بازدهی از این بازار دارد.

گفتنی است «سینرژی» از نوع صندوق‌های قابل‌معامله یا ETF است و تمامی افراد حقیقی و حقوقی دارای کد بورسی می‌توانند با حداقل سرمایه ۱۰۰ هزار تومان در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند. ویژگی اصلی صندوق «سینرژی» تبعیت از قیمت حامل‌های انرژی همچون نفت و گاز در بازار جهانی و نرخ ارز در ایران است.

طبق امیدنامه سینرژی، مدیران سرمایه‌گذاری امکان اختصاص دارایی‌های صندوق به ترکیبی از گواهی‌های سپرده حامل‌های انرژی فعال در بورس انرژی ایران را دارند که این امر می‌تواند علاوه بر کاهش ریسک صندوق، به حداکثر ساختن سود نیز کمک کند.

ابزارهای سرمایه گذاری در بورس انرژی ایران

بورس انرژی ایران دارای چهار بازار فیزیکی، مشتقه، سایر اوراق بهادار و برق است. صندوق «سینرژی» فارابی به‌صورت تخصصی در بازار سایر اوراق بهادار و مشتقه بورس انرژی سرمایه‌گذاری می‌کند. در حال حاضر بازار سایر اوراق بهادار بورس انرژی به سه بخش گواهی ظرفیت، گواهی سپرده حامل‌های انرژی و گواهی صرفه‌جویی انرژی تقسیم‌بندی شده و گواهی ظرفیت نقدی، گواهی‌های سپرده نفت خام سنگین، میعانات گازی، صرفه‌جویی گاز اوج و صرفه‌جویی گاز غیر اوج در این بازار معامله می‌شوند. گواهی‌های مذکور در کنار اوراق مشتقه آن‌ها، دارایی‌های هستند که صندوق «سینرژی» امکان سرمایه‌گذاری در آن‌ها را داشته و پرتفوی این صندوق را تشکیل می‌دهند.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق سینرژی

گروه مالی فارابی، با راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری «سینرژی» گام بزرگی جهت توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری در بورس انرژی ایران برداشت و پس از سال‌ها یک محصول سرمایه‌گذاری نوین و خلاقانه را روانه بورس کرد. علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه سرمایه‌گذاری و زمان آغاز معاملات ثانویه، می‌توانند به صفحه اختصاصی صندوق سینرژی این صندوق مراجعه کنند. همچنین تمام کسانی که در بازار سرمایه‌ فعالیت می‌کنند می‌توانند با جستجوی نماد «سینرژی» در سامانه معاملاتی کارگزاری، نسبت به خرید واحدهای این صندوق اقدام کنند.