تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3820188
شناسه : 3820188
تاریخ :
مجموعه «سبزه‌میدان» بجنورد با خدمات جدید احیا می‌شود اقتصاد ایران: بجنورد_ مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری خراسان‌شمالی گفت: پروژه مرمت بنای تاریخی سبزه‌میدان آغاز و همچنین زمینی در مجاورت آن خریداری شده و با الگوی معماری سنتی، توسط سرمایه‌گذار مشغول ساخت است

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

علی مستوفیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مجموعه سبزه‌میدان در بجنورد یکی از آثار تاریخی ثبت شده در فهرست میراث‌فرهنگی است و شامل کاروان‌سرا، بازارچه و گرمابه قدیمی می‌شود.
وی گفت: پروژه مرمت سازی برای پایداری و حفظ این بنای تاریخی آغاز شده و تا رسیدن به نقطه مطلوب این مرمت‌ها ادامه خواهد داشت.
مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه این بنای تاریخی قدمت صدساله دارد، افزود: طبق یک برنامه‌ریزی باید انبارهای موجود از گذشته در این بنای تاریخی منتقل شود تا بتوان محیط داخلی آن را جهت ارائه فعالیت‌های گردشگری احیا کرد.
مستوفیان ادامه داد: خدمات گردشگری، پذیرایی، اقامتی و فروش سوغات و صنایع‌دستی از جمله مواردی است که می‌تواند در این مجموعه احیا شود.
وی با بیان اینکه ساماندهی انبارهای موجود در بنای تاریخی در دستور کار است،
تصریح کرد: مکاتبات لازم جهت پیگیری انتقال این انبارها با دادگستری انجام‌گرفته و ان‌شاءالله تعیین تکلیف می‌شود. مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری خراسان‌شمالی بیان داشت: علاوه بر این بنای تاریخی، یک زمینی در مجاورت آن
خریداری شده و با الگوی معماری سنتی، توسط سرمایه‌گذار مشغول ساخت است و قرار است بازارچه سوغات و صنایع‌دستی در آن افتتاح شود.
وی گفت: این پروژه با ۱۵۰۰ متر زیر بنا و سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد تومان اعتبار در حال اجراست که ساخت این بازارچه با طراحی سنتی به تقویت هویت بنای تاریخی «سبزه‌میدان» و جذب گردشگر کمک می‌کند و تکمیل‌کننده پروژه مرمت سازی است.
مستوفیان افزود: صاحبان انبارهای موجود در مجموعه «سبزه‌میدان» می‌توانند به میراث‌فرهنگی مراجعه کنند و خود به‌عنوان سرمایه‌گذار مجوز کاربری‌های گردشگری، سوغات و صنایع‌دستی را اخذ کنند.