تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3820132
شناسه : 3820132
تاریخ :
سردرگمی دولت در انتخاب استاندار تهران/صاحب صندلی طبقه ۱۶ کیست؟ اقتصاد ایران: تهران- نزدیک به سه ماه از فعالیت دولت چهاردهم می گذرد و هر روز گزینه های جدیدی برای استانداری تهران مطرح می شوند، اما باید دید در نهایت چه کسی بر صندلی طبقه ۱۶ تکیه می زند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: اکنون نزدیک به سه ماه از عمر دولت چهاردهم گذشته و برخلاف وعده معاون اجرایی رئیس جمهور مبنی بر انتخاب تمامی استانداران تا پایان شهریور ماه، اما در حالی مهرماه نیز به پایان می‌رسد، که هنوز تکلیف استاندار در استان مهمی مانند تهران مشخص نیست.

به عقیده کارشناسان تا زمانی که استاندار تهران تعیین تکلیف نشود، شاهد تغییرات مدیریتی در لایه‌های پایین‌تر نی، نخواهیم بود، با این حال در استان تهران خبری از انتخاب استاندار نیست و تقریباً روزی نیست، که شاهد گمانه زنی‌ها در خصوص تعیین استاندار و رایزنی‌های مختلف برای معرفی نماینده عالی دولت در پایتخت نباشیم و همین تعلل در واقع امور استان را قدری با کندی مواجه کرده است.

خبرگزاری مهر با انتشار گزارشی با عنوان «لحظه شماری برای انتخاب استاندار تهران / چه کسانی گزینه هستند؟» در ۱۵ مهرماه پنج گزینه مطرح برای تصدی استانداری تهران را معرفی کرده بود، اما اکنون این گزینه‌ها به دلایل مختلف دچار تغییراتی شده است و در حال حاضر به نظر می‌رسد، که دولت بیش از پیش به انتخاب گزینه امنیتی در استان تهران تمایل داشته باشد.

در ادامه به معرفی و بررسی گزینه‌های مختلف برای تصدی استانداری تهران می‌پردازیم:

انوشیروان محسنی بندپی

انوشیروان محسنی بندپی سرپرستی وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی، سرپرستی سازمان تأمین اجتماعی، استانداری تهران، ریاست سازمان بهزیستی ایران، مدیر عامل بیمه سلامت کشور و نمایندگی ادوار مجلس از حوزه انتخابیه نوشهر، چالوس و کلاردشت را در کارنامه خود دارد.

وی متولد سال ۱۳۳۵، دارند دکتری مهندسی بهداشت محیط، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و اهل نوشهر استان مازندران است، او تحصیلاتش را در رشته مهندسی بهداشت محیط ادامه داده است، مدرک تحصیلی PHD از دانشگاه نیوکاسل انگلستان دریافت کرده است. او از اعضای هیأت علمی و استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی است.

سردرگمی دولت در انتخاب استاندار تهران/صاحب صندلی طبقه ۱۶ کیست؟

بندپی دوره دوم ریاست جمهوری حجت الاسلام حسن روحانی، پس از آنکه علی ربیعی موفق به کسب رأی اعتماد مجدد نمایندگان مجلس پس از استیضاحش نشد، به عنوان سرپرست وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی منصوب شد و در آبان ماه همان سال از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان سرپرست سازمان تأمین اجتماعی برگزیده شد. در آذرماه سال ۱۳۹۷ توانست با کسب رأی اعتماد هیئت وزیران به عنوان استاندار استان تهران فعالیت خود را آغاز کند.

وی در دولت چهاردهم نیز به عنوان گزینه تصدی وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی مطرح بود.

محسنی بندپی چهره‌ای محبوب در استان تهران و نیز کارکنان استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی این استان است و بسیاری از زیرساخت‌های مناسب اداری و اجرایی و عمرانی در استان تهران در زمان تصدی استانداری بندپی محقق شده است.

وی مورد حمایت ستادهای انتخاباتی مسعود پزشکیان در استان تهران و ستاد امید است.

علیرضا رشیدیان

علیرضا رشیدیان متولد ۱۳۳۹ و دانش آموخته دکترای حقوق کیفری و جرم‌شناسی است.

او ریاست سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران و استانداری خراسان رضوی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم (دولت حجت الاسلام حسن روحانی) را در کارنامه خود دارد.

سردرگمی دولت در انتخاب استاندار تهران/صاحب صندلی طبقه ۱۶ کیست؟

وی همچنین پیش از این مسئول نظارت و بازرسی حوزه نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و نیز مدیر کل اطلاعات استان خراسان بزرگ در زمان ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام محمد خاتمی و معاون وزیر اطلاعات در دولت دوم حجت الاسلام خاتمی و نیز دو سال اول دولت محمود احمدی نژاد را در کارنامه دارد.

از سوابق رشیدیان می‌توان به تدریس در دانشگاه، مدیریت در معاونت‌های بررسی و بازرسی دفتر رهبری، مسئول کمیسیون مقابله با تهدیدات علیه آسایش عمومی، معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه و مشاور دبیر شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد.

علیرضا رشیدیان در زمان وزارت یونسی در خراسان رضوی سمت مهم و امنیتی داشت و با جناح‌های مختلف سیاسی کشور ارتباط داشت و با پیشنهاد یونسی به عنوان استاندار خراسان رضوی منصوب شد.

وی که زمانی اصلی ترین گزینه برای استانداری تهران بود، به دلیل بازنشستگی از شانس کمتری برای تصدی این سمت برخوردار شده است، با این حال نمی‌توان رشیدیان را به طور کلی از میان گزینه‌های استانداری تهران کنار گذاشت.

محمدصادق معتمدیان

محمدصادق معتمدیان ۲۵ مهر ۱۴۰۰ و با تصویب هیأت دولت به عنوان استاندار دولت سیزدهم در استان مرزی آذربایجان غربی انتخاب شده بود و همچنان این سمت را برعهده دارد.

پس از کاهش شانس رشیدیان برای تصدی استانداری تهران شاهد مطرح شدن نام معتمدیان هستیم، وی متولد سال ۱۳۴۹ در کرمانشاه است از اواخر دهه ۱۳۷۰ مسئولیت‌های مختلفی را در حوزه‌های مختلف اجرایی در استان‌های گوناگون از جمله آذربایجان غربی تجربه کرده است.

سردرگمی دولت در انتخاب استاندار تهران/صاحب صندلی طبقه ۱۶ کیست؟

معتمدیان مدرک کارشناسی اقتصاد و کارشناسی ارشد مدیریت را از دانشگاه ارومیه در استان آذربایجان غربی و عضویت در شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور و ریاست شورای سیاست گذاری مؤسسات آموزشی پژوهشی در شمال غرب کشور و مدیریت ارشد دولتی وزارت اطلاعات در استان‌های آذربایجان غربی و ایلام و استانداری خراسان جنوبی را در کارنامه خود دارد.

وی پاییز ۱۳۹۷ به عنوان استاندار خراسان جنوبی عازم بیرجند سال ۱۴۰۰ استاندار خراسان رضوی شد.

مجتبی عبداللهی

مجتبی عبداللهی متولد ۱۳۴۵ و دانش آموخته دکترای علوم سیاسی گرایش مطالعات بین‌الملل و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است.

وی از ۱۶ آبان ۱۴۰۰ در دولت حجت الاسلام شهید رئیسی به عنوان استاندار البرز مشغول به کار است.

عبداللهی معاون اموراجتماعی و فرهنگی محمدباقر قالیباف در زمان تصدی شهرداری تهران و از نزدیکان فکری و سیاسی رئیس مجلس بوده و با انتخاب مسعود نصرتی به عنوان معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، شانس وی برای انتخاب به عنوان استاندار تهران افزایش یافته است.

البته باید دید، در نهایت می‌تواند، از هیأت وزیران رأی اعتماد برای مدیریت عالی سیاسی‌ترین استان کشور کسب کند، یا خیر.

سردرگمی دولت در انتخاب استاندار تهران/صاحب صندلی طبقه ۱۶ کیست؟

ستادهای پزشکیان در استان تهران نیز با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: گزینه‌های پیشنهادی هر سه ستاد اصلی، مردمی و امید استان تهران برای سکانداری استانداری به صورت مکتوب و مشترک تقدیم محضرتان شده است و تصمیم شما برای انتخاب هر کدام از این بزرگواران ما را در ادامه مسیر فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی انگیزه‌مند و دلگرم می‌نماید و نیک میدانید که ایام و روزهای سختی را در پیش‌رو داریم که نیازمند حضور پرشور، گرم و صمیمی حامیان و طرفداران دولت عزیز است و مأیوس کردن آنها اشتباه جبران ناپذیر و میدان دادن به مخالفان رویکرد وفاق ملی است.

در این نامه تصریح شده است: متأسفانه انتخاب گزینه‌ای خارج از افراد پیشنهادی علاوه بر ایجاد یاس و ناامیدی در فعالان ستادهای انتخاباتی و بدنه و پایگاه رأی رئیس‌جمهور محترم به نوعی بی‌احترامی و بی‌حرمتی به خرد جمعی ما است، که طی این مدت پس از استقرار دولت با نشست‌های مختلف به هم‌گرایی و وحدت نظر رسیده‌ای و مستحضرید که موضوعات و مسائل استان تهران بیشتر اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است تا امنیتی که برخی مسئولان عزیز را ترغیب به انتخاب اشتباه فاحش گزینه امنیتی می‌نماید.

این فعالان سیاسی و اجتماعی افزوده‌اند: لذا از شما انتظار و توقع داریم صدای ما را بشنوید و با بهترین انتخاب همکاری و دلگرمی ما را همراه و همیار خود داشته باشید و عمل به وعده پزشکیان را به منصه ظهور برسانید.