تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3819921
شناسه : 3819921
تاریخ :
روز دوم جشنواره فیلم کوتاه/ هیجان با چاشنی نقد! اقتصاد ایران: دومین روز از جشنواره فیلم کوتاه تهران در پردیس ملت برگزار شد؛ ۱۰ فیلم برتر از نگاه مخاطبان اعلام شد اما منتقدان نسبت به کیفیت برخی از فیلم‌ها نقد دارند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دومین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، شنبه 28 مهر 1403، با تداوم استقبال گسترده از آثار سینمایی و اعلام نخستین نتایج آرای مردمی پایان یافت. با وجود شور و هیجان حاکم بر این روز و حضور چهره‌های مختلف، برخی انتقادات نیز در میان تماشاگران و کارشناسان به گوش می‌رسید.

روز نخست جشنواره و مراسم افتتاحیه آن با حضور جمع زیادی از علاقه‌مندان به سینما در پردیس ملت برگزار شد و روز دوم نیز شلوغ و پرتردد بود. به طوری که سالن‌ها در اکثر سانس‌ها پر بودند و تعدادی از تماشاگران نیز مجبور به نشستن روی زمین شدند. با این حال کیفیت برخی فیلم‌ها و کمبود امکانات رفاهی برای تماشاگران و مشکلات ادامه‌دار پارکینگ نقدهایی را به همراه داشت. در این روز سینماگران مطرحی مانند مهرداد خوشبخت و امیرشهاب رضویان نیز در جشنواره حضور داشتند.

از جمله فیلم‌های کوتاه داستانی قابل توجه جشنواره در روز دوم که نظر منتقدان را نیز به خود جلب کرد می‌توان به «بدرود پاریس»، «نیجریه»، «تانکر»، «پیام»، «زیر سایه بلوط»، «اهلی» و ... اشاره کرد. اگرچه برخی از منتقدان معتقدند کیفیت آثار جشنواره امسال نیز به سال گذشته دچار افت محسوسی شده است.

انجمن سینمای جوانان به عنوان متولی برگزاری جشنواره فیلم کوتاه، توجه ویژه‌ای به موضوع ژانر در دوران مدیریت مهدی آذرپندار داشته و شاهد رشد قابل توجه فیلم‌های کوتاه در ژانرهای کمدی، فانتزی و ... هستیم؛ با این حال به نظر می‌رسد که فیلمسازان این بخش هنوز در حال برداشتن قدم‌های ابتدایی ساخت فیلم در این گونه‌ها هستند و به پختگی کامل نرسیده‌اند.

اتفاق مهم روز دوم جشنواره، اعلام فیلم‌های برتر آرای مردمی روز اول بود؛ این آرا که از تماشاگران و پس از نمایش هر سانس اخذ می‌شود توسط نادره ترکمانی، میترا مهتریان، رضا فهمیمی و سعید کشاورز مورد نظارت قرار می‌گیرد.
براین اساس، اسامی 10 فیلم‌ برتر آرای مردمی تا پایان روز اول (به ترتیب حروف الفبا) بدین شرح است:

1) بدرود پاریس
2) پس از پدر
3) تانکر
4) تنها کنار هم
5) چولیبولی
6)دادرسی
7) دوبیتو
8) روز خداحافظی
9) زیر سایه بلوط
10) کودکی

با اعلام کانون دانش‌آموختگان که مسئولیت برگزاری این اقدام را برعهده دارد، تعداد 5197 تعرفه‌ در روز اول در اختیار مخاطبان قرار گرفته است که نسبت به روز اول جشنواره سال گذشته بیش از 2 برابر بوده است. با این حال برخی منتقدان بر این باورند که نظام رای‌گیری ممکن است به دلیل محدودیت در توزیع تعرفه‌ها و مشکلات فنی، برخی فیلم‌ها را در معرض نادیده‌گرفتن قرار دهد.

یکی از بخش‌های جنبی اما بسیار مهم جشنواره امسال بخش «شاخه زیتون» است؛ این بخش شامل فیلم‌هایی درباره مردم مظلوم فلسطین است که با حضور فرزندان شهید سیدرضی موسوی (از شهدای حمله هوایی اسراییل به سوریه) افتتاح شد.

لیلی موسوی دختر شهید سیدرضی موسوی درباره تاثیر سینما بر آگاهی جامعه نسبت به وقایع غزه و فلسطین گفت: پدر من در هشتادمین روز از شروع طوفان الاقصی در سوریه و در منطقه زینبیه به شهادت رسیدند. بخشی با عنوان «شاخه زیتون» و توجه به مسئله فلسطین و غزه آن هم در حوزه فرهنگی باعث می‌شود که مردم نسبت اتفاقاتی که در این منطقه درحال وقوع است، آگاه شوند. شاید در بیش از یک سالی که از واقعه طوفان الاقصی می‌گذرد زمانی برای ساخت یک فیلم سینمایی وجود نداشته است اما زمانی که در قالب چنین آثار کوتاهی تلاش می‌شود حتی به بخشی از وقایع غزه و فلسطین اشاره شود، بسیار تأثیرگذار است.

او درباره توجه پدر خود به سینما عنوان کرد: در حقیقت پدر زمان زیادی برای دنبال کردن فیلم‌ها و برنامه‌های سینما و تلویزیون نداشت اما در تمام سال‌هایی که در سوریه حضور داشتند تمام تلاش خود را کردند که با فیلمسازانی که برای ساخت یک اثر در این منطقه حاضر می‌شوند، همراهی کنند و حامی آن‌ها باشند و از هیچ کمکی دریغ نکنند و آخرین اثری که در زمان حضور ایشان در سوریه ساخته شد نیز فیلم «قلب رقه» بوده است.

در خلال برگزاری جشنواره و نمایش آثار، نشست‌های تخصصی نیز با حضور چهره‌های شناخته شده سینمای کشور برگزار می‌شود. صبح روز دوم با نشست‌های تخصصی به دبیری مسعود مددی و موضوع "درباره نوشتن" آغاز شد. این نشست که با حضور استادانی چون سعید رحمانی، جابر قاسمعلی و مهران کاشانی برگزار شد، تا بعد از ظهر ادامه یافت. هرچند این نشست‌ها مورد توجه بخشی از مخاطبان حرفه‌ای قرار گرفت، اما برخی معتقد بودند که سطح مباحث مطرح‌شده می‌توانست عملی‌تر و نزدیک‌تر به واقعیت تولید فیلم کوتاه باشد.

یکی دیگر از نشست‌های مورد توجه روز دوم، جلسه «هوش مصنوعی؛ چشم عکاس» با حضور ساعد نیک‌ذات بود. موضوع به‌کارگیری هوش مصنوعی در عکاسی بحث‌برانگیز است و با وجود استقبال از این نشست، برخی از عکاسان حاضر، از خطراتی که استفاده از هوش مصنوعی برای اصالت هنری می‌تواند ایجاد کند، ابراز نگرانی کردند.

در ساعات پایانی روز دوم، جشنواره با نمایش و مرور آثار نیما عباس‌پور، پیشکسوت سینمای کوتاه، خاتمه یافت. هرچند این بخش برای تجلیل از کارنامه عباس‌پور طراحی شده بود، اما نمایش 7 فیلم او به نظر برخی از تماشاگران طولانی و خسته‌کننده بود و می‌توانست در قالبی فشرده‌تر ارائه شود.

روز سوم جشنواره در شرایطی امروز در پردیس ملت برگزار می‌شود که بسیاری از سینماگران در انتظار حضور یک مهمان ویژه و جدید در جشنواره هستند؛ رائد فریدزاده رییس جدید سازمان سینمایی که هفته گذشته حکم خود را از وزیر فرهنگ دریافت کرد و در نخستین روزهای کاری خود در این مسیولیت مهم، باید شاهد برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران باشد. بسیاری از سینماگران منتظر حضور وی در جشنواره هستند تا هم سخنان وی را بشنوند و هم مجالی برای بیان دغدغه‌های خود پیدا کنند. به نظر می‌رسد که امروز باید منتظر حضور او در پردیس سینمایی ملت باشیم.

انتهای پیام/