تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3819890
شناسه : 3819890
تاریخ :
ضرورت احداث کتابخانه مرکزی در شهرستان‌های شوش و کرخه اقتصاد ایران: اهواز - نماینده مردم شوش و کرخه در مجلس گفت: در این شهرهای شوش و کرخه، منابع مالی خوبی وجود دارد و باید کتابخانه مرکزی در شأن مردم در این شهرستان‌ها احداث شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه بررسی میزان تحقق شاخص‌های سند راهبردی کتابخانه های عمومی در سال ۱۴۰۳ با حضور محمد کعب عمیر، نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی، عباس حسین زاده، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خوزستان، سیدجمال علوی معاون حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف خوزستان و رؤسای کتابخانه های شهرستان‌های شوش و کرخه در کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد. در این نشست گزارشی از شاخص‌های سند راهبردی کتابخانه های عمومی در ۱۴۰۳ و عملکرد شهرستان‌های شوش و کرخه ارائه شد.

کعب عمیر با تأکید بر اینکه برای بودجه کتابخانه های عمومی باید ردیف استانی و ملی تعریف شود، گفت: احداث کتابخانه عمومی نیازمند بودجه‌های هنگفت نیست و تأمین آن به راحتی باید صورت گیرد. برای احداث فرهنگسرا و سینما در این شهرستان‌ها در حال پیگیری هستیم که به زودی کلنگ آن زده خواهد شد. راه اندازی این اماکن تنها اراده مدیران را می‌طلبد که پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمین در شهرستان زیاد داریم و در هر جایی بخواهید می‌توان زمین برای احداث کتابخانه تهیه کرد، افزود: در حال حاضر احداث سالن‌های چندمنظوره در شهرستان در حال برنامه‌ریزی است که تکمیل آن نیز به به پیگیری رؤسای ادارات نیاز دارد.

وی در خصوص نیم درصد سهم کتابخانه ها از درآمد شهرداری‌ها نیز گفت: موضوع نیم درصد برای کل استان در حال پیگیری است و نهادهای دیگر را وارد این قضیه می‌کنیم؛ پرداخت نیم درصد طبق قانون باید اجرا شود و در صورت عدم پرداخت، با دیوان محاسبات کشور و استان مکاتبه خواهد شد.

کعب عمیر خواستار احداث کتابخانه مرکزی در شهرستان شوش و کرخه شد و افزود: در این شهرستان‌ها منابع مالی خوبی وجود دارد و باید کتابخانه مرکزی در شأن مردم در این شهرستان‌ها احداث شود.

برای قرار دادن املاک موقوفی مشکلی نداریم

سیدجمال علوی معاون حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف خوزستان نیز در این جلسه گفت: مشکلی با قرار دادن املاک موقوفی در اختیار نهادهای عام‌المنفعه نداریم اما سرانه مذهبی باید رعایت شود و این زمین‌ها نیز تغییر کاربری شوند.

وی افزود: در شهرستان شوش دو کتابخانه موقوفی وجود دارد که یکی از این کتابخانه ها اجاره شده و دیگری در در اختیار اوقاف است اما بهره بردار انتفاعی نهاد کتابخانه های عمومی کشور است.

علوی ادامه داد: مالکیت این کتابخانه ها با اوقاف است اما باید در بهره برداری از این اماکن، رابطه مستأجر و موجر مشخص شود. این املاک موقوفه هستند و ما امین آن هستیم.

وی در خصوص کتابخانه دانیال نبی گفت: این کتابخانه با حدود ۷۰ سال قدمت، معماری خوبی نیز دارد اما قدرت کنترل و تصدی آن را نداریم و اگر تمایل دارید در اختیار نهاد کتابخانه های عمومی کشور قرار گیرد و همکاری به صورت مشخص مستأجر و موجر باشد.

عباس حسین زاده مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خوزستان نیز در این جلسه بیان کرد: ما بیشتر راغب هستیم که در مرکز شهرستان‌ها کتابخانه استاندارد ساخته شود که نمونه آن در شهرستان دزفول در حال احداث است؛ در شوش هم اگر در مکانی مناسب چنین کتابخانه ای ساخته شود، نیازهای آموزشی شوش به خوبی مرتفع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برآورد ما برای یک پروژه استاندارد حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار است، گفت: فضای بخش کودک در کتابخانه مرکزی خوزستان را از ۸۰ متر به ۲۸۰ مترمربع توسعه دادیم؛ توسعه فضای فیزیکی بخش کودک نشان از اهمیت دادن به این بخش است. در شهرستان شوش نیز فضای بخش کودک نیاز به توسعه دارد و فضای استاندارد باید طراحی شود.

حسین زاده با اشاره به اینکه کتابخانه ها درآمد مشخصی ندارند و تنها مراکزی فرهنگی برای خدمت به عموم هستند، یادآور شد: برخی کتابخانه های در حال فعالیت در شهرستان‌های شوش و کرخه، موقوفه هستند که نباید تعطیل شوند؛ چراکه عام‌المنفعه هستند و در راستای خدمت به مردم فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: برای احداث کتابخانه مرکزی در شهرستان‌های شوش و کرخه باید زمین مناسب در مرکز ثقل جمعیت تهیه شود؛ چراکه دسترسی کودک و زنان خانه دار به کتابخانه باید راحت و امکانپذیر باشد.