تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3819842
شناسه : 3819842
تاریخ :
تحولات اوکراین|مجوز حمله به روسیه روی میز وزرای دفاع گروه‌۷ اقتصاد ایران: سرنگونی ۱۱۰ پهپاد اوکراینی در مناطق مختلف روسیه، تاکید آلمان و ترکیه بر لزوم حل‌وفصل مناقشه اوکراین، جنگنده‌های میراژ فرانسوی در راه رسیدن به کی‌یف و تکذیب ادعای جنایت جنگی روسیه علیه اسرای اوکراینی، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  جوزپ بورل، مسئول اصلی سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که امکان لغو محدودیت‌ها برای نیروهای مسلح اوکراین در انجام حملاتی با تسلیحات دوربرد غربی به عمق خاک روسیه را با وزرای دفاع کشورهای گروه 7 مورد بحث قرار داده است.

وی در حاشیه یک نشست گفت: «مطمئن هستم که درباره این موضوع تبادل نظر مفصلی خواهیم کرد.»

به گفته بورل، در حال حاضر در اتحادیه اروپا اجماع نظر درباره اجازه چنین حملاتی توسط کی‌یف وجود ندارد، زیرا برخی کشورهای اروپایی با این اقدام مخالف هستند. او تاکید کرد که حق تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده هر یک از دولت‌های اروپایی است.

پیش‌تر، سارا واگن‌کِنِشت، رئیس «اتحاد سوسیالیستی برای آینده» (SSV) آلمان و نماینده بوندستاگ، هشدار داده بود که لغو محدودیت‌های غرب بر استفاده اوکراین از تسلیحات دوربرد علیه روسیه منجر به ورود مستقیم ناتو به این درگیری خواهد شد. به عقیده این سیاستمدار آلمانی، مردم اوکراین نیازی به تسلیحات بیشتر ندارند و کی‌یف باید از «برنامه‌های جنون‌آمیز برای پیروزی» دست بکشد.

پیش از این، در اواسط سپتامبر، بورل اعلام کرده بود که امتناع برخی کشورها از اجازه استفاده نیروهای مسلح اوکراین از تسلیحات اروپایی در عمق خاک روسیه، به اعتماد به حمایت بروکسل آسیب می‌زند. بعد از آن، نمایندگان پارلمان اروپا قطعنامه‌ای صادر کرده و از کشورهای اروپایی خواستند چنین محدودیت‌هایی را لغو کنند. با این حال، در 26 سپتامبر، کمیسیون اروپا اعلام کرد که صلاحیت ارائه توصیه به کشورهای عضو در این زمینه را ندارد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و هفتادمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

******

پدافند هوایی 110 پهپاد اوکراینی را بر فراز مناطق روسیه منهدم کرد

وزارت دفاع روسیه صبح امروز، یکشنبه، اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی در طول شب گذشته 110 پهپاد اوکراینی را بر فراز مناطق مختلف روسیه منهدم کردند.
بر اساس این گزارش، 43 پهپاد در منطقه کورسک، 27 پهپاد در لیپتسک، 18 پهپاد در اوراوسکی 8 پهپاد در نیژنی نوگوراد، 7 پهپاد در بلگوراد، 6 پهپاد در بریانسکی و یک پهپاد در منطقه مسکو سرنگون شدند.

شب گذشته فرمانداران برخی از مناطق فوق نیز از دفع تلاش‌های طرف اوکراینی برای حملات پهپادی به خاک روسیه خبر دادند. این حملات تلفات یا خساراتی در پی نداشت.

صبح روز شنبه نیز وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود که پدافند هوایی این کشور طی شب گذشته 16 پهپاد نیروهای مسلح اوکراین را در مناطق مختلف روسیه سرنگون کرده است؛ 13 پهپاد بر فراز بریانسکی، 2 پهپاد بر فراز راستوف و یک پهپاد بر فراز بلگوراد منهدم شده بودند.

تاکید برلین و آنکارا بر لزوم یافتن راه‌هایی جهت پایان دادن به درگیری اوکراین

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، اعلام کرد که برلین و آنکارا در حال بررسی راه‌هایی برای حل‌وفصل درگیری در اوکراین هستند.

وی شب گذشته، شنبه، در یک کنفرانس خبری مشترک به همراه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در استانبول گفت: «ما در تلاشیم راهی پیدا کنیم تا از ادامه یافتن این درگیری به‌طور دائم جلوگیری کنیم.» این نشست به‌صورت زنده از کانال یوتیوب ریاست جمهوری ترکیه پخش شد.

شولتز تأکید کرد که آلمان و ترکیه «به‌طور فعال از اوکراین و حق دفاع از خود این کشور حمایت می‌کنند.» او همچنین از ناتو خواست تا اتحاد و عزم خود را در قبال درگیری اوکراین نشان دهد.

پیش‌تر، در اواسط اکتبر، شولتز تأیید کرده بود که آماده است با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، درباره راه‌های حل‌وفصل این درگیری گفت‌وگو کند. این آمادگی توسط رسانه‌های آلمانی در اوایل ماه جاری گزارش شده بود. سفارت آلمان در مسکو نیز اعلام کرد که این گفت‌وگوها به «علاقه جدی» به پایان دادن به درگیری‌ها بستگی دارد.

کرملین: مواضع غرب در امتناع از گفت‌وگو با پوتین بی‌ثمر است

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در جمع خبرنگاران اعلام کرد که امتناع برخی رهبران کشورهای غربی از گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، موضعی بی‌ثمر است.

پسکوف تأکید کرد که روسیه همچنان برای گفت‌وگو درباره حل‌وفصل اوضاع اوکراین آمادگی دارد و در عین حال برای این کشور تضمین‌های امنیتی بسیار اهمیت دارد.

وی در ادامه به اظهارات اخیر اولاف شولتز درباره آمادگی برای مذاکره با پوتین اشاره کرد و افزود: «این‌که آیا این اعلامیه‌ها به آمادگی واقعی منجر می‌شود و آیا ابتکاراتی در پی آن خواهد آمد یا خیر، زمان مشخص خواهد کرد.» 

او همچنین یادآور شد که مسکو تاکنون هیچ پیشنهاد عملی از برلین، واشنگتن یا دیگر پایتخت‌های غربی دریافت نکرده است.

بایدن احتمالاً در صورت پیروزی هریس، اوکراین را به ناتو دعوت کند

روزنامه "لوموند" روز شنبه در گزارشی نوشت که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، ممکن است در صورت پیروزی کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات، ورود اوکراین به ناتو را آغاز کند.

این نشریه یادآوری می‌کند که آمریکا دیگر با پیوستن اوکراین به این ائتلاف مخالفت اصولی ندارد، اما این موضوع همچنان باعث اختلافات بزرگی میان سایر متحدان غربی اوکراین شده است.

به گفته یکی از منابع این روزنامه، بایدن در صورت پیروزی هریس می‌تواند در دوره انتقال قدرت خود، پس از برگزاری انتخابات در اوایل نوامبر تا مراسم تحلیف در ماه ژانویه، برای پیشبرد این ابتکار وارد عمل شده و اقدامی انجام دهد.

وزیر خارجه فرانسه: کی‌یف جنگنده‌های میراژ را در اوایل 2025 دریافت می‌کند

ژان-نوئل بارو، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که این کشور اولین محموله از جنگنده‌های Mirage 2000 را در سه‌ ماهه نخست سال 2025 به اوکراین تحویل خواهد داد.

او در جریان سفر خود به کی‌یف گفت: «اولین جنگنده‌های Mirage 2000 در سه‌ماهه نخست 2025 به اوکراین تحویل داده خواهند شد.»

وزیر خارجه فرانسه همچنین اعلام کرد که آموزش خلبانان و مکانیک‌های اوکراینی در حال انجام است.

بارو هشدار داد که شکست اوکراین در میدان نبرد می‌تواند باعث افزایش قیمت برخی از کالاها در کشورهای اتحادیه اروپا شود و بر زندگی روزمره شهروندان اروپایی تأثیر بگذارد. او گفت: «اگر اوکراین سقوط کند، و ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد که چنین نشود، این موضوع بر قیمت انرژی و غلات تأثیر خواهد گذاشت و پیامدهای بی‌شماری بر زندگی روزمره مردم اروپا و فرانسه خواهد داشت.»

وی روز شنبه در یک سفر رسمی وارد اوکراین شد.

پیش‌تر، در اوایل اکتبر، سباستین لوکورنو، وزیر دفاع فرانسه نیز وعده داده بود که فرانسه در اوایل سال 2025 جنگنده‌های Mirage 2000 مجهز به تسلیحات جدید «زمین به هوا» را به اوکراین تحویل خواهد داد.

مسکو: غرب با انتشار اطلاعات نادرست در تلاش برای بدنام کردن روسیه است

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، اظهارات جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مبنی بر ارتکاب جنایت جنگی توسط نظامیان روس علیه اسرای اوکراینی را «اطلاعاتی نادرست و پوچ» خواند. این اظهارات بورل چند روز قبل توسط هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا در اوکراین منتشر شده بود.

زاخارووا در بیانیه‌ای که روز شنبه در وب‌سایت وزارت خارجه روسیه منتشر شد، گفت: «با عدم موفقیت نیروهای مسلح اوکراین در خط مقدم جبهه نبرد، اتحادیه اروپا و شخص بورل، که به‌زودی از سمت خود کناره‌گیری می‌کند، با بیانیه‌های ضدروسی و پروپاگاندای طرفدار اوکراین تلاش می‌کنند اطلاعات نادرست جدیدی را برای بدنام کردن روسیه منتشر کنند.»

او تأکید کرد که این اتهامات جدید و بی‌پایه علیه روسیه ادامه‌ای از ادعاهای دروغین قبلی غرب و کی‌یف است که هرگز نتوانستند آن‌ها را اثبات کنند.

زاخارووا همچنین افزود که شواهد مربوط به جنایات نئونازی‌های اوکراینی و مزدوران خارجی تحت حمایت کی‌یف به‌طور عمومی در دسترس است.

وی اشاره کرد که بورل و سایر رهبران ناتو جنایات نیروهای اوکراینی را نادیده می‌گیرند.

زاخارووا یادآور شد که بورل بارها اذعان کرده بود که توانایی توقف درگیری‌ اوکراین را دارد، اما اتحادیه اروپا هرگز چنین قصدی نداشته و ندارد. او تأکید کرد که هدف غیرواقع‌ بینانه اتحادیه اروپا شکست راهبردی روسیه به قیمت کشته شدن تمامی اوکراینی‌ها است، اما این تلاش‌ها بی‌نتیجه خواهد بود.

مقام روس: آژانس اجازه ندارد مسئول اصلی حملات به نیروگاه زاپروژیا را معرفی کند  

یوگنی بالیتسکی، فرماندار منطقه زاپروژیا اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) تاکنون مسئول حملات به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را نام نبرده است، زیرا به آن‌ها اجازه چنین کاری داده نمی‌شود.  

بالیتسکی وابستگی این آژانس به مقامات اروپایی را دلیل عدم شفافیت این سازمان  دانست و افزود: «آن‌ها هرگز اعلام نمی‌کنند که چه کسانی نیروگاه زاپروژیا را هدف قرار می‌دهند و هدف ارتش اوکراین از این حملات چیست. دلیل این امر هم مشخص است: اجازه ندارند چنین چیزی را بیان کنند.»  

وی یادآور شد که آژانس به خوبی از نقش کی‌یف در حملات به این تأسیسات هسته‌ای آگاه است، اما عمداً چشم بر این موضوع می‌بندد.  

فرماندار منطقه زاپروژیا همچنین تأکید کرد که علی‌رغم تلاش‌های نیروهای مسلح اوکراین، سامانه‌های حفاظتی نیروگاه زاپروژیا تا حد زیادی آسیب ندیده‌اند و ساختار کلی این تأسیسات همچنان سالم باقی مانده است. او افزود که در حال حاضر، امنیت این تأسیسات هسته‌ای به‌طور کامل تأمین شده است.  

بالیتسکی اشاره کرد که حملات مداوم توپخانه‌ای و پهپادی اوکراین به زیرساخت‌های اطراف نیروگاه خسارات قابل‌توجهی وارد کرده است و گفت: «تمام خطوط پیرامونی که برای انتقال برق ضروری بودند، از کار افتاده‌اند.»  

گزارش‌ها حاکی است که نیروگاه زاپروژیا و شهر مجاور آن، انرگودار، به‌طور مرتب هدف حملات نیروهای اوکراینی قرار می‌گیرند. آخرین بار در تاریخ 15 اکتبر دو پهپاد نیروهای مسلح اوکراین سرنگون شدند که به نظر می‌رسد هدف آن‌ها تاسیسات برق این شهر بود.  

نیروهای مسلح روسیه یک منطقه مسکونی دیگر را تصرف کردند

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور در نتیجه یک عملیات موفقیت‌آمیز منطقه مسکونی زاریانوئه در جمهوری مردمی دونتسک را آزاد کرده‌ و تحت کنترل خود در آوردند.  

طبق گزارش این وزارتخانه، علاوه بر این، نیروهای روسی در مناطق مختلف به تجهیزات نظامی و نیروهای انسانی ارتش اوکراین آسیب جدی وارد کردند. 

وزارت دفاع روسیه پیش‌تر نیز گزارش داده بود که در طول هفته گذشته چند منطقه مسکونی دیگر در جمهوری مردمی لوهانسک و در منطقه زاپروژیا تحت کنترل نیروهای مسلح این کشور درآمدند. در  این مدت و جریان این عملیات، 48 سرباز اوکراینی نیز تسلیم نیروهای روسیه شدند.  

هشدار روسیه درباره تشدید درگیری‌ها در پی پیوستن اوکراین به ناتو 

آلکسی پولیشچوک، مدیر دپارتمان دوم کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که پیوستن احتمالی اوکراین به ناتو، هرگونه راه‌حل صلح‌آمیز برای این درگیری را نابود خواهد کرد و این ائتلاف را به‌طور اجتناب‌ناپذیر وارد جنگ با روسیه خواهد کرد.  

این دیپلمات روس روز شنبه در مصاحبه‌ای تأکید کرد: «ما همواره درباره عواقب خطرناک پیوستن اوکراین به ناتو هشدار داده‌ایم.»  

به گفته وی، این اقدام منجر به «تشدید غیرقابل کنترل» در اوکراین خواهد شد و مسئولیت آن بر عهده حامیان غربی کی‌یف خواهد بود. او ابراز امیدواری کرد که در میان رهبران ناتو سیاستمداران خردمندی وجود داشته باشند که متوجه پیامدهای ویرانگر این تصمیم باشند. 

روز گذشته، بنژامن اداد، وزیر امور اروپا در وزارت خارجه فرانسه، اعلام کرد که دولت فرانسه در تلاش است تا شرکای خود را به لزوم دعوت فوری اوکراین به ناتو متقاعد کند. او گفت: «دعوت، اولین گام و یک پیام سیاسی است که ما می‌توانیم همین حالا انجام دهیم. ما در حال بسیج هستیم تا شرکایمان را متقاعد کنیم، حتی با وجود این‌که روند عضویت طولانی و سخت‌گیرانه است.»

 در همان روز، روبن برکلمنس، وزیر دفاع هلند تاکید کرد که اوکراین باید ابتدا با فساد مالی گسترده در این کشور مقابله کند تا الزامات لازم برای عضویت در ناتو را برآورده سازد.

او به خبرگزاری "رویترز" گفت: «اگر بخواهید نیروهای مسلح اوکراین را مدرن کنید و کشورهای دیگر را به این امر جذب کنید، باید پیشرفت اوکراین در زمینه مبارزه با فساد مالی را نیز ارزیابی کنید.» 

وی افزود که کشورهای عضو ناتو باید شرایط دعوت از اوکراین را به‌طور جامع بررسی کنند و سپس به «طرح پیروزی» ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، پاسخ دهند.

انتهای پیام/