تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3819814
شناسه : 3819814
تاریخ :
کارگردان «مرخ»: ماجرای شهیدی که به من انگیزه داد اقتصاد ایران: حسین فیروزه کارگردان فیلم‌کوتاه «مرخ» گفت: ما در منطقه خودمان یک شهید محیط‌زیستی داشتیم که اتفاقا در راه حفاظت از درخت مرخ به شهادت رسید. یاد این شهید، همواره در مسیر دشوار ساخت این فیلم همراه ما بود و به من انگیزه بسیاری دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ حسین فیروزه کارگردان فیلم‌کوتاه «مرخ» از آثار راه‌یافته به بخش داستانی چهل‌ویکمین جشنواره فیلم‌کوتاه تهران درباره این اثر توضیح داد: مرخ نام درختی است که اهالی بومی منطقه‌ای در شمال خراسان این نام را برای آن انتخاب کرده‌اند. در باورهای کردهای این منطقه این درخت بسیار ارزشمند و حتی مقدس است. عمر این درخت در منطقه ما به حدود 3500 سال می‌رسد.

وی افزود: ما زمانی جنگل‌هایی انبوه از درخت مرخ را در ناحیه خود داشتیم اما امروز چند تک درخت از آن باقی مانده است. فیلم من درباره اهمیت این درخت در باور مردم آن منطقه است و متأسفانه چون تکثیر این درخت به‌صورت مصنوعی غیرممکن است، این درخت به‌شدت در معرض انقراض هم قرار دارد.

این کارگردان گفت: این فیلم‌کوتاه را در خردادماه همین امسال یعنی 1403 در منطقه حفاظت‌شده‌ای در شهرستان شیروان مقابل دوربین بردیم. علت حفاظت‌شده بودن این منطقه هم همین نکته است که بزرگ‌ترین زیستگاه درخت مرخ در جهان محسوب می‌شود. به همین دلیل هم فیلم را در این منطقه ساختیم.

فیروزه افزود: فیلم درباره دغدغه‌های محیط‌بانی است که در همین منطقه مورد اشاره خدمت می‌کند و همه هم‌وغم‌اش پیدا کردن راهی برای تکثیر درخت مرخ است. از آنجایی که این درخت زود آتش می‌گیرد، متأسفانه گردشگران در‌ آن منطقه از آن به‌عنوان هیزم استفاده می‌کنند. همین حجم از آسیب به درختان مرخ باعث دغدغه این محیط‌بان شده  و می‌خواهد راهی برای تکثیر این درخت پیدا کند.

این کارگردان سینمای کوتاه در ادامه گفت: خوشبختانه چندسالی می‌شود که انجمن سینمای جوانان ایران در زمینه توجه همزمان به ژانر و موضوعات بومی پیش‌قدم شده است. فارغ از این نکته، پرداختن به موضوع درخت مرخ، از پیش‌تر هم دغدغه من بود تا بتوانم بخشی از باورهای مردم منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنم را به تصویر درآورم. همین شرایط باعث انگیزه من برای ساخت این فیلم‌کوتاه شد.

وی افزود: معتقدم غیر از فیلمسازان بومی، هیچ فیلمساز دیگری در کشور نمی‌توانست درخت مرخ را بشناسد و درباره آن فیلم  بسازد. ما این فیلم را در فضایی بومی و در سبک رئالیسم جادویی ساختیم.

کارگردان «مرخ» درباره راه‌یابی این فیلم به چهل‌ویکمین جشنواره فیلم‌کوتاه تهران گفت: انتظارم این است که همان‌طور که در فراخوان این جشنواره اعلام شد، همگی به استقبال جهان خیال‌انگیز فیلمسازان بومی برویم. کاش این رویکرد در داوری‌ها هم لحاظ شود تا در سال‌های بعد شاهد توجه بیشتر و جدی‌تر به این مقوله باشد. باید این نکته را هم مدنظر داشته باشند که امکانات ما در مناطق، از امکانات موجود در تهران بسیار کمتر است و این مورد سختی‌هایی را به همراه می‌آورد.

 

وی در پایان گفت: ما در منطقه خودمان یک شهید محیط‌زیستی داشتیم که اتفاقا در راه حفاظت از درخت مرخ به شهادت رسید. یاد این شهید، همواره در مسیر دشوار ساخت این فیلم همراه ما بود و به من انگیزه بسیاری دارد که هر طور شده این فیلم را به سرانجام برسانم.

انتهای پیام/