تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3819754
شناسه : 3819754
تاریخ :
داستان نقاشان امپرسیونیست چاپ شد اقتصاد ایران: کتاب «خورشید روی قلم‌مو (داستان نقاشان امپرسیونیست)» نوشته نارِک مسروپیان با ترجمه آندرانیک خچومیان توسط انتشارات نگاه منتشر و راهی بازار نشر شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «خورشید روی قلم‌مو (داستان نقاشان امپرسیونیست)» نوشته نارِک مسروپیان به‌تازگی با ترجمه آندرانیک خچومیان توسط انتشارات نگاه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب صدوهفتادونهمین‌عنوان از مجموعه «چشم و چراغ» است که این‌ناشر از ادبیات جهان چاپ می‌کند.

هنر امپرسیونیسم اواسط دهه اول قرن نوزدهم ظهور کرد و بر احساس و ادراک لحظه‌ای هنرمند از صحنه تأکید دارد. این مکتب معمولاً با استفاده از نور و بازتاب آن، ضربه‌های کوتاه قلم روی بوم و جداسازی رنگ‌ها مخاطب را جذب می‌کند و یکی از نقاشان شناخته‌شده‌اش نیز ونسان ونگوگ نقاش هلندی است که بین مردم جهان بیشتر از دیگر نقاشان این‌مکتب شناخته شده است. امپرسیونیسم جنبشی نوآورانه و هنری انقلابی بود که نقاشان آن به‌خلاف سنت‌های پیش از خود ترجیح می‌دادند در فضای باز نقاشی کنند و احساسات و نورها را روی بوم آورند.

نارک مسروپیان، در مقدمه‌ای با عنوان «بگذار نور باشد...» که ابتدای رمان «خورشید روی قلم» قرار دارد، با این‌جمله شروع می‌کند که «این‌کتاب درباره نقاشان امپرسیونیست است. اما امپرسیونیسم چیست؟» و در صفحاتی دست به قلم‌فرسایی زده و درباره تاریخ فرانسه، جنگ‌های ناپلئون، کلاسیسیسم و امپرسیونیسم نوشته است. او یک‌تذکر را جدی می‌داند؛ این‌که با وجود اشتباهی که سال‌ها و همچنان وجود دارد، نباید با گفتن امپرسیونیسم تنها تکنیک نقاشی را در نظر داشت. چون در هنر امپرسیونیسم، در وهله اول مساله بازتاب، به تصویر کشیدن و توصیف زندگی حقیقی مطرح است که برای حل این‌مساله بزرگ، سوال‌های بسیار زیباشناسانه مطرح و تحلیل جدیدی لازم است.

نارک مسروپیان می‌گوید امپرسیونیست‌ها ثابت کردند هرلحظه از طبیعت تکرارناشدنی است و منظره‌ای کلی نیست که بشود و واجب باشد طبیعتی را که هر لحظه آن در حال تغییر است، تکه‌تکه نقاشی کرد. این‌نویسنده همچنین می‌گوید از آن‌جا که کارهای امپرسیونیست‌ها عمدتا متاثر از برداشت شخصی و بر دیدگاه خودشان متکی بود، گاهی به نظر می‌آمد نتیجه کارهایشان پایه و اساس ذهنی دارند، در حالی که امپرسیونیست‌ها هرگز از واقعیت عینی دور نمی‌شدند و آن‌چه خلق می‌کردند، زندگی واقعی بود که از نور و روشنایی درک شخصی‌شان از دنیا صیقل خورده بود.

کتاب پیش رو درباره دوره‌های مختلف و مرارت‌های زندگی نقاشان امپرسیونیستی چون ون‌گوگ، گوگن، سزان، رنوار، مونه، دگا، مانه و ... است

بدنه رمان «خورشید روی قلم‌مو» ۷ فصل اصلی دارد که به این‌ترتیب‌اند: «رزمنده سرزنده»، «تیرباران کمونارها»، «امپرسیون. طلوع خورشید»، «نقاش خوشبختی»، «مرد ساکتی از شهر اِکس»، «سلام آقای گوگن» و «از راه خورشید».

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

یک‌بار وقتی تولموش تابلوی طبیعت بی‌جان نقاش جوان را دید، گفت:‌ «خوب است. ولی خیلی فراگیر است. تو باید بروی نزد گلِر. گلِر استاد همه ماست. او به تو نقاشی‌کردن را یاد می‌دهد...»

تولموش نقاش موفقی است. خیلی‌ها درباره او با تمسخر حرف می‌زنند، اما این‌موضوع مزاحم کار کیسه پول او نیست. تولموش سفارش‌دهندگان خود را دارد که از تابلوهای کمی شیرین، کمی عیان و کمی هم با شرم لذت می‌برند. در اتاق مجلل تصاویر غمگین نمی‌آویزند.

این‌کتاب با ۲۵۵ صفحه، شمارگان ۲۰۰ هزار تومان و قیمت ۲۵۵ هزار تومان منتشر شده است.