تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3819501
شناسه : 3819501
تاریخ :
پوکی استخوان: بیماری خاموشی که به هشدار نیاز دارد؛ آغاز پویش همگانی آگاهی‌رسانی اقتصاد ایران: معاون بهداشت وزارت بهداشت در آستانه روز جهانی پوکی استخوان، به شدت بر لزوم آگاهی‌رسانی در مورد این بیماری خاموش و خطرناک تاکید کرد و از شروع پویش همگانی برای پیشگیری و مدیریت این بیماری خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش لامت نیوز به نقل از ایسنا،معاون بهداشت وزارت بهداشت، دکتر علیرضا رییسی، در یک نشست خبری به مناسبت ۲۹ مهرماه، روز جهانی پوکی استخوان، به تشریح ابعاد این بیماری و اهمیت آن پرداخت. وی اظهار داشت که پوکی استخوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن در جوامع امروزی است و با افزایش سن جمعیت، به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده است.

رییسی توضیح داد که این بیماری به دلیل تخریب بافت استخوان و کاهش تراکم آن، می‌تواند به عواقب خطرناکی منجر شود، از جمله شکستگی‌های شدید که به راحتی ممکن است حتی با ضربات خفیف یا سقوط از ارتفاع کم رخ دهند. این نوع شکستگی‌ها نه تنها به درد و ناتوانی منجر می‌شوند بلکه می‌توانند کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار دهند و در مواردی خطر مرگ و میر را در سالمندان افزایش دهند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه پوکی استخوان به عنوان یک بیماری خاموش شناخته می‌شود، بیان کرد: «بسیاری از افراد تا زمان بروز شکستگی از وجود این بیماری آگاه نیستند و در واقع اولین تشخیص معمولاً همزمان با اولین شکستگی انجام می‌شود.» این نکته حاکی از ضرورت تشخیص زودهنگام و پیشگیری به موقع است.

دکتر رییسی به ضرورت ارتقای آگاهی عمومی در مورد عوامل خطر، روش‌های پیشگیری و مدیریت بیماری اشاره کرد. او تأکید کرد که افزایش سطح آگاهی می‌تواند به کاهش عوارض و بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کند. به همین دلیل، برنامه‌های ویژه‌ای برای بزرگداشت روز جهانی پوکی استخوان در تمامی دانشگاه‌های کشور طراحی شده است که هدف اصلی آن آموزش عموم مردم، به ویژه گروه‌های در معرض خطر، نظیر زنان بالای ۵۰ سال است.

وی از آغاز پویش همگانی پوکی استخوان از ۲۸ مهرماه تا ۴ آبان‌ماه خبر داد. این پویش با شعار «هر قدم یک گام به سوی استخوان‌های قوی‌تر» به منظور آموزش و ارتقای سطح آگاهی عموم مردم درباره این بیماری و روش‌های پیشگیری و درمان آن برگزار می‌شود.

دکتر رییسی همچنین به برگزاری همایش مردمی آشنایی با بیماری پوکی استخوان و سمینار تازه‌های این بیماری در روزهای ۲ و ۳ آبان به همت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد. این همایش‌ها با همکاری وزارت بهداشت برگزار خواهند شد و فرصت خوبی برای افزایش آگاهی در خصوص این بیماری خواهند بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت روزشمار هفته ملی سلامت استخوان را نیز تشریح کرد که شامل موضوعات زیر است:

  • شنبه ۲۸ مهر: پوکی استخوان و تغذیه
  • یکشنبه ۲۹ مهر: پوکی استخوان و فعالیت بدنی
  • دوشنبه ۳۰ مهر: پوکی استخوان و ویتامین D و نور آفتاب
  • سه‌شنبه ۱ آبان: پوکی استخوان و پیشگیری از سقوط و شکستگی
  • چهارشنبه ۲ آبان: پوکی استخوان و تشخیص به موقع
  • پنج‌شنبه ۳ آبان: پوکی استخوان و شروع به موقع درمان
  • جمعه ۴ آبان: پوکی استخوان و پیگیری و تداوم درمان

دکتر رییسی در پایان ابراز امیدواری کرد که با اجرای این برنامه‌ها، آگاهی و اطلاعات لازم در خصوص پوکی استخوان به جامعه منتقل شود و بتوان از بروز این بیماری خطرناک جلوگیری کرد.