تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3819383
شناسه : 3819383
تاریخ :
جنگ غزه؛ تقابل برسر انرژی و سلطه جهانی دلار است اقتصاد ایران: به گواه فرشید باقریان، مفسر سیاسی جنایتی که اسرائیل در غزه و لبنان به راه انداخته، بخشی از سناریو آمریکا درباره انتقال شریان‌های انرژی از باریکه به اروپا، تثبیت سلطه دلار و هژمونی جهانی است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

فرشید باقریان، تحلیلگر مسائل بین المللی و امور ترکیه پس از شهادت «یحیی سنوار» حماسه‌آفرین جنبش حماس در عملیات طوفان الاقصی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «lider Haber TV» طرح ترور رهبر حماس در غزه را آنگونه که صهیونیست‌ها پدیده‌ای تصادفی نامیدند، رد کرد و آن را پروژه‌ای آمریکایی به دست اسرائیل با هدف چانه‌زنی برای اعمال فشار بر نتانیاهو برای آتش بس همزمان با شرایط سرنوشت ساز واشنگتن در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری عنوان کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه واشنگتن در ترور شهید سنوار نیز مشابه با ترورهای زنجیره‌ای اخیر رهبران و فرماندهان مقاومت نیز طبق اذعان گزارش‌های صریح خودشان دست داشته یادآور شد که آمریکا در همه ترورهای اخیر به این رژیم کمک کرده و در واقع، صحنه گردان و طراح این ترورها به آمریکا ختم می‌شود.

باقریان در ادامه اختلافات هیأت حاکمه آمریکا با کابینه جنگی صهیونیست‌ها در تفسیر خود از ترور شهید سنوار گفت: آمریکا با نشان دادن موقعیت سنوار در غزه برای حذف ایشان حامل یک پیام به نتانیاهو بود.

به گفته باقری، آمریکا در چانه زنی با اسرائیل اعلام کرده بود که در شرایطی که شما از یافتن موقعیت سنوار ناتوانید، من امکان رصد و یافتن موقعیت وی را خواهم داشت و در اختیارتان خواهم گذاشت، اما با حذف وی باید تن به آتش بس دهید و در غیر این صورت، هدف بعدی (نتانیاهو) خواهی بود.

سلطه انرژی بر اتحادیه اروپا هدف واشنگتن و اسرائیل در ایجاد سرزمین سوخته در لبنان و غزه

تحلیلگر ارشد مسائل ترکیه و بین المللی ادامه داد: آمریکایی‌ها به اتفاق کشورهای اروپایی (فرانسه و انگلیس) تلاش کردند با ایجاد موقعیتی خودساخته پس از ترور شهید سنوار در میان جامعه جهانی این ادعا را تثبیت کنند که اکنون باید اسرائیل تن به مذاکرات آتش بس دهد و تلاش کردند که تا اینگونه بازنمایی کنند که عامل فجایع کشتاری که اسرائیل در غزه مرتکب شده بود را با نسبت دادن به سنوار مسئله جنگ و ذهنیت از نسل کشی اسرائیل را پاک و خاتمه یافته در انظار جهانی متداعی کنند.

تحلیلگر امور منطقه غرب آسیا در پاسخ به پرسشی درباره دورنمای جنگ پس از شهید سنوار همزمان با بلندشدن صداها در غرب برای پایان جنگ و نیز برنامه بعدی صهیونیست‌ها افزود: در ذهنیت کابینه جنگی اسرائیل جایی برای صلح نیست و طرح آنان ادامه برنامه اشغال است و طرح اشغال غزه و تجاوز نظامی به لبنان و به هم ریختن سوریه و تحت فشار قرار دادن قدرت‌ها (روسیه، ایران و..) در آنجا در واقع طرح گام به گام آمریکا است.

وی شرارت‌های دولت بایدن در پوشش اسرائیل در منطقه غرب آسیا را نه برای اثر گذاشتن در سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا که بلکه پیشرانه و محرکی برای اثرگزاری و ایماژآفرینی در سطح جهانی دانست و افزود: انتخابات جاری در آمریکا هیچ تأثیری در معادلات و سیاست گذاری‌های آمریکا نخواهد داشت و پنتاگون و کارکردهای نظام سلطه به همین منوال ادامه خواهد داشت.

باقریان ادامه داد که هیأت حاکمه آمریکا به ادامه برنامه خود در اشغالگری در لبنان و اشغال بخشی از خاک سوریه تا پیشروی به عراق نیز ادامه خواهند داد.

مفسر سیاسی منطقه غرب آسیا در بخش دیگری از تحلیل خود مدعی شد که آمریکا پس از این عملیات (ترور شهید سنوار) پروژه اسرائیل را کاملاً از سیطره انگلیسی‌ها خارج و در اختیار خود گرفت و افزود: ادعای اینکه جریان صهیونیسم اداره کننده حاکمه سیاسی آمریکا است دقیق و آکادمیک نیست بلکه منبعث از فضاسازی‌های رسانه‌ها است و در واقع، این آمریکا است که هژمونی و سلطه خود را در دنیا بسط داده است.

هدف آمریکا از تجاوز به لبنان چیست؟

پژوهشگر امور سیاسی بین الملل در اثبات مدعای خود یادآوری کرد که هدف برنامه اشغال آمریکا در پوشش اسرائیل در تجاوز به خاک لبنان در مخمصه قرار دادن تدریجی اتحادیه اروپا و خارج کردن نفوذ فرانسه در بخشی از لبنان است، زیرا طرح واشنگتن با اشغال بخش‌هایی از لبنان و نوار غزه و بسان، ایجاد پدیده تاریخی «دیوار برلین» در ساحل باریکه به دنبال به دست گرفتن شریان‌های انرژی و کنترل منابع سوخت و فروش دلخواه آن به اروپا است تا بدین صورت، بازار سوخت و انرژی اروپا را در دست بگیرد.

به گفته باقریان، آلمان که به عنوان یکی از حامیان رژیم صهیونیستی در تجهیز تسلیحات حتی در برخی مواقع بیش از آمریکا تلاش می‌کند در واقع، برلین به علت نگرانی از اقدامات آتی آمریکا و اسرائیل در تحت فشار قرار دادن اعضای اتحادیه اروپا در حوزه انتقال انرژِی تلاش می‌کنند سیاست‌های مورد مذاق اسرائیل و آمریکا را در غرب آسیا و در مقابله با محور مقاومت انجام دهند.

این گزارش می‌افزاید: آمریکا صرفاً در بحبوحه جنگ در خاک فلسطین اشغالی به دنبال تسلط بر منابع انرژی و انتقال آن به مشتریان آن طبق سیاست‌های هژمونیک خود است و لذا بدین دلیل، اروپا از ترس قطع شریان‌های انرژی از غرب اسیا است که تن به خواسته‌های آمریکا و اسرائیل داده است.

پلن پیجرها طرح آمریکایی بود

وی درباره مسائل جاری جنگ در لبنان نیز با رد بزرگنمایی که در رسانه‌ها درباره قدرت اطلاعاتی موساد اشاعه می‌شود، گفت: مسئله انفجار پیجرها پروژه‌ای آمریکایی بود و واشنگتن در مسئله لبنان، کاملاً کمک اطلاعاتی و نظامی و پیجری را برخلاف جنگ غزه تأمین کرد، زیرا هدف آمریکا پاکسازی انسانی لبنان با هدف تسلط بی چون و چرا بر توزیع شریان‌های انرژی به اروپا است.

وی تاکید کرد که در قضیه انفجار پیجرها شخص نتانیاهو و کابینه جنگ قهرمان از رهگذر کمک همه جانبه آمریکا درباره این حادثه قهرمان این میدان بازی بازنمایی شد، اما اگر نتانیاهو در ادامه به سیاست‌های آمریکا تن در ندهد و به سیاست‌های بعدی کاخ سفید گوش فرا ندهد، هدف ترور بعدی شخص نتانیاهو خواهد بود.

به گواه تحلیلگر حوزه بین الملل، برنامه آمریکا از تلاش برای برقراری آتش بس در غزه و خالی کردن باریکه و لبنان از ساکنان آن تسلط بر منابع انرژی و به زانو درآوردن فرانسه و تأمین انفرادی سوخت اتحادیه اروپا از ناحیه خود و بدون استفاده از منابع انرژی روسیه، ایران و ترکیه است.

خطر انفجار خطوط انرژی به اروپا جدی‌تر می‌شود

به گفته باقریان، اگر در ادامه، خرابکاری و انفجار در خطوط انتقال انرژی از شرق به اروپا رخ داد، نباید باعث شگفتی شد، زیرا، این طرح آمریکا برای سیطره بر بازار مصرف انرژی اروپا در اینده خواهد بود.

دکتر فرشید باقریان درباره تهدیدهای اسرائیل در تعدی احتمالی به ایران پس از عملیات وعده صادق ۲ نیز در تحلیل خود گفت: آمریکا اجازه حمله اسرائیل به ایران را نخواهد داد، زیرا، دینامیسم‌های موجود در این منطقه اجازه نمی‌دهد و در پلن انرژی آمریکا چنین طرحی نیست، زیرا، نتانیاهو بدون توجه به اذن آمریکا اگر به تأسیسات انرژی و غیره ایران دست درازی کند، مقامات ایران به آمریکا و اسرائیل درباره منابع انرژی در منطقه هشدار دادند و با تهدید جدی ایران در هدف قرار دادن منافع انرژی آمریکا در منطقه، واشنگتن به هیچ عنوان اجازه این ریسک را به نتانیاهو نخواهد داد؛ چراکه با دکترین انرژی آمریکا درباره دیوار جدایی برلینی که در غزه و لبنان در نظر دارد، کاملاً به زیان و برعلیه رؤیای انرژی آن خواهد بود.

حذف نتانیاهو از سوی هیأت حاکمه آمریکا در صورت تعدی به ایران!

باقریان در ادامه تاکید کرد که در صورت تعدی نتانیاهو به ایران و بی‌توجهی به رؤیای انرژی واشنگتن در منطقه، به طور شک، از سوی آمریکا حذف خواهد شد.

وی افزود: این بدین معنا نیست که اسرائیل قدرت خرابکاری و ترور ندارد.

آمریکا آتش زیر خاکستر، جدال نئوکان‌ها و پولیگان‌ها پس از انتخابات سرنوشت ساز جدی است

مفسر حوزه بین الملل درباره انتخابات آمریکا نیز گفت: پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاهد حوادثی داخلی خواهیم بود و هم اکنون شاهد درگیری زیر خاکستر گلوبالیست‌ها یا نتوکان‌ها یا پولیگان‌ها هستیم و چه ترامپ پیروز انتخابات شود و یا نه، که پیروز در این میدان نخواهد بود، این جدال و درگیری در جریان‌های قدرت در آمریکا ادامه خواهد داد، زیرا گلوبالیست‌ها رؤیای سلطه تک قطبی در جهان دارند و برای تحقق آن به هر ابزاری دست خواهند یازید.

تقابل احتمالی آمریکا و چین در میدان آرامکو و تهدید سلطه دلا ر

باقریان در بخش دیگری از تحلیل خود درباره تقابل آمریکا با روسیه و چین در حوزه نفت و گاز و هژمونی دلار گفت: چین هم اکنون برخلاف میل آمریکا در پروژه سهامی نفت آرامکو با خرید ۱۰ درصد از سهام آن از سوی سعودی‌ها شریک شده‌اند و این از نگاه آمریکا خطای نابخشودنی سعودی‌ها در حق واشنگتن بود و اگر سلطه دلار توسط این کشورها در خطر قرار گیرد، آمریکا همه چاه‌های نفت در مناطق انرژی را می‌تواند به آتش بکشد؛ چون هدف آمریکا تثبیت سلطه دلار در معاملات جهانی است.