تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3819053
شناسه : 3819053
تاریخ :
عدم عقد قرارداد پزشکان مهم ترین چالش بیمه است اقتصاد ایران: اهواز - مدیرکل بیمه سلامت خوزستان، مهمترین چالش بیمه ها را عدم عقد قرارداد پزشکان در مطب ها اعلام کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا رضایی پیش از ظهر امروز شنبه در نشست خبری که به مناسبت سی امین آئین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت برگزار شد ضمن تبریک هفته سلامت، گفت: بیمه‌های درمانی همیشه یکی از ارکان اصلی نظام سلامت بوده و ما سعی می‌کنیم خدماتی که ارائه می‌دهیم با کیفیت و متناسب با نیاز مردم ارائه شود تا رضایتمندی‌ها در این حوزه افزایش یابد.

وی بیان کرد: در حوزه تعرفه پرستاری حدود ۱۸۱ میلیارد تومان به دانشگاه‌ها بابت خدمات پرستاری در بیمارستان‌های دولتی پرداخت کردیم. همچنین مبلغ حدود ۱۲ میلیارد تومان به بیمارستان‌های خصوصی پرداخت شده است به گونه‌ای که دانشگاه‌ها تا پایان سال ۱۴۰۲ در این زمینه مطالباتی ندارند.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان، عدم عقد قرارداد پزشکان در مطب‌ها را از مهم‌ترین چالش‌های بیمه خواند و افزود: این مساله تنها مختص بیمه سلامت و یا استان خوزستان نیست، در گذشته مقرر شده بود پزشکی که با بیمه قرارداد نداشته باشد نظام پزشکی برای آن پروانه صادر نکند اما در این زمینه ورودی صورت نگرفت، در حال حاضر این قانون هم حذف شده است. در حال حاضر حدود ۷۰۰ پزشک طرف قرارداد هستند و یک هزار و ۲۰۰ نفر قرارداد ندارند.

رضایی اظهار کرد: در حوزه اصالت‌سنجی اگر دارو یا تجهیزات پزشکی که دارای کد اصالت هستند باطل نشوند اجازه پرداخت آنها را نداریم که متأسفانه بسیاری از مراکز خصوصی از جمله بیمارستان‌ها این کد را باطل نمی‌کنند و هزینه را از مردم دریافت می‌کنند این در حالی است که بیمه می‌تواند هزینه آن دارو را پرداخت کند.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان با بیان اینکه خدماتی به بسته‌های اولیه بیماران خاص و صعب‌العلاج اضافه شده است، تصریح کرد: پاداش اهدا کلیه که سال گذشته ۵۸ میلیون تومان بوده در سال جاری به ۸۳ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، همچنین در حوزه بیماران نیازمند به پرتودرمانی ۱۵ خدمت اضافه شده است.

رضایی اضافه کرد: به بیمارانی که اشکال در حوزه خود ایمنی داشته‌اند ۱۶ خدمت اضافه شده است، ۳۲ خدمت در حوزه بیماران هپاتیت بی، ۶۲ خدمت حوزه بیماران ALS و افزایش هزینه‌های دندانپزشکی بیماران خاص و صعب‌العلاج تا سقف ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را داشته‌ایم.

به گفته وی، در ۲ سال گذشته حدود یک هزار میلیارد تومان در خوزستان به جای مردم به داروخانه‌ها پرداخت کرده‌ایم که قطعاً در مساله جلوگیری از قاچاق تأثیرگذار بوده زیرا در گذشته دارو با قیمت پایین‌تر ارائه می‌شد که قاچاق چشمگیر بوده است.

۵۰ درصد خوزستان تحت پوشش بیمه سلامت

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان با اعلام اینکه حدود ۵۰ درصد جمعیت استان که عمدتاً در روستاها ساکن هستند را تحت پوشش داریم، عنوان کرد: قریب به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیمه شده تحت پوشش داریم که یک میلیون و ۳۹۱ هزار نفر در روستاهای، ۵۶۶ هزار نفر در قالب صندوق بیمه سلامت همگانی ایرانیان، ۲۵۰ هزار نفر در حوزه صندوق کارمندی و مابقی صندوق‌های دیگر هستند.

رضایی با بیان اینکه بیمه سلامت خوزستان در حوزه جوانی جمعیت رتبه اول را به لحاظ تحت پوشش بیمه قرار دادن دارد، اظهار کرد: ۱۵ هزار و ۴۸۸ مادر باردار به صورت رایگان دفترچه بیمه سلامت دریافت کرده و ۱۷۹ هزار کودک زیر پنج سال نیز به صورت رایگان دفترچه دریافت کرده‌اند.

وی افزود: حدود چهار هزار و ۱۰۰ نفر زوج نابارور را نشان دار کرده‌ایم. حدود هفت میلیارد و ۴۰۰ هزار تومان به مؤسسات طرف قرارداد و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به مؤسسات غیر طرف قرار داد داشته‌ایم.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان، تعداد مرکز بهداشتی روستاها را ۲۳۵ مورد خواند و گفت: ۶۵۰ تیم سلامت شامل پزشک، ماما، پرستار، دندانپزشک و داروخانه در این مراکز وجود دارد.

بیماران خاص و صعب‌العلاج نشان دار شدند

به گفته رضایی، در حال حاضر ۶۲ هزار نفر در خوزستان در قالب بیماران خاص و صعب‌العلاج شناسایی و نشان دار شده‌اند که می‌توانند خدماتی فراتر از بیماران عادی دریافت کنند. در حوزه مذکور حدود ۱۳۹ میلیارد تومان هزینه شده، در قالب خدمات سرپایی ۳۳۶ هزار مراجعه، بستری ۴۴ هزار مراجعه و خسارت متفرقه ۶ هزار و ۱۰۰ پرونده پرداخت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ۱۰۷ بیماری خاص تعریف شده در حالی که قبلاً پنج بیماری بوده است، عمده بیماری‌ها نیز دارای بسته خدمتی هستند.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان با بیان اینکه ۷۱۸ داروخانه طرف قرارداد داریم، گفت: تنها تعداد کمی از داروخانه‌ها عقد قرارداد نکرده‌اند.

رضایی در خصوص بیمه اتباع عنوان کرد: اشخاصی که قانونی مقیم شده و دارای شناسه یکتا هستند می‌توانند بیمه سلامت دریافت کنند اما بر اساس قانون باید ۲ برابر حق سرانه ایرانی را پرداخت کنند و حدود ۳ هزار و ۴۰۰ نفر از اتباع تحت پوشش هستند. البته دانشجویان اتباع که در کشور ثبت نام می‌کنند الزاماً باید بیمه شوند.

به گفته وی، تجدید میثاق با آرمان‌ها نظام و شهدا، برگزاری همایش استانی در دزفول، به صدا در آوردن زنگ سلامت در مدارس راهنمایی و حضور در خطبه‌های نماز جمعه از جمله برنامه‌های هفته سلامت هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته بیمه سلامت از ۲۸ مهر ماه آغاز و تا ۴ آبان ماه ادامه خواهد داشت.