تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3819016
شناسه : 3819016
تاریخ :
مجموعه تاریخی «بشکفته سنگ ملومه» به بخش خصوصی واگذار می‌شود اقتصاد ایران: رشت- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از واگذاری مجموعه تاریخی «بشکفته سنگ ملومه» به بخش خصوصی خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ولی جهانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مجموعه تاریخی بشکفته سنگ واقع در روستای ملومه بخش دیلمان شهرستان سیاهکل، یک مجموعه بی‌نظیر است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با اشاره به جزئیات بیشتر مجموعه بشکفته سنگ ملومه بیان کرد: این مکان با توجه به صخره‌ای بودن یکی از جاذبه‌های گردشگری است که مورد توجه صخره نوردان قرار گرفته و تعداد زیادی از صخره نوردان در زمان‌های خاصی از سال جهت تمرینات آموزشی به این منطقه عزیمت می‌کنند.

جهانی با بیان اینکه رها کردن مجموعه بشکفته سنگ ملومه باعث تخریب محوطه می‌شود، گفت: اداره کل میراث فرهنگی گیلان در نظر دارد مجموعه فوق الذکر را به بخش خصوصی واگذار کند.

به گفته وی هدف از این واگذاری احیای فرهنگ دامداری گذشته به همان سبک سنتی و قدیمی است که در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان تصریح کرد: برای واگذاری این مکان، ابتدا سرمایه‌گذاران باید طرح اولیه را به این اداره کل ارائه دهند که پس از بررسی و تائید کارشناسان مربوطه، فرایند واگذاری انجام شود.

جهانی اضافه کرد: در گذشته در فصل‌های بهار تابستان، دامداران به این مکان عزیمت می‌کردند و فعالیت‌های مختلفی از جمله تهیه پنیر محلی، چیدن پشم گوسفندان، نعل بندی احشام و طبخ نان انجام می‌شد و بر آنیم این فرهنگ اصیل گیلانی و ایرانی را احیا کنیم تا گردشگران هنگام عزیمت به این منطقه، با فرهنگی دامداری گذشتگان آشنا شوند.