تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3819014
شناسه : 3819014
تاریخ :
حضور لیپ موتور به‌عنوان نماینده استیلانتیس در نمایشگاه خودرو پاریس اقتصاد ایران: عصر خودرو- لیپ موتور یک استارت آپ چینی است که در سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت که به‌صورت اختصاصی بر روی تولید، توسعه و زیرساخت سازی خودروهای الکتریکی و هایبرید فعالیت می‌کند در سال ۲۰۲۳ به اتحادیه بزرگ خودرویی «Stellantis» پیوست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، نمایشگاه خودرو پاریس که هرساله به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین محافل خودرویی در اروپا و جهان به‌حساب می‌آید هم در سال 2023 و هم امسال شاهد حضور این برند بود. لازم به ذکر است شتابران خودرو در ایران قرار است چند عضو از خانواده برند لیپ موتور را به بازار عرضه کند.

در ماه اکتبر سال 2023 اتحاد خودرویی استلانتیس حدود 20 درصد از سهام استارت آپ چینی لیپ موتور را به قیمتی بیش از 1.5 میلیارد دلار خریداری کرد. بر اساس این قرارداد منعقدشده مقرر شد تا حق تولید، فروش و صادرات انحصاری محصولات این برند در بازار خارج از کشور چین بر عهده استلانتیس باشد و به همین دلیل شرکتی تحت عنوان Leapmotor International  راه‌اندازی شد که دفتر مرکزی آن در کشور هلند واقع‌شده است. با این قرارداد مسیر ورود لیپ موتور به‌عنوان یک استارت آپ چینی به بازار اروپا بسیار هموارتر شد.

 

اروپایی‌ها تلاش بسیاری کردند تا با معرفی محصولات برقی برندهای مطرحشان، جایگاه رفیعی در بازار این سگمنت خودرویی پیدا کنند اما طولی نکشید که خودشان متوجه شدند مزیت رقابتی چینی‌ها در بحث خودروهای برقی به‌واسطه قیمت تمام‌شده ارزان‌تر، سرعت بیشتر رشد در تکنولوژی و زیرساخت و چندین دلیل دیگر به‌قدری زیاد است که به‌محض ورود محصولات چینی به‌عنوان رقیب، بازار به‌سرعت به سمت این خودروها کشیده می‌شود و خودروسازان اروپایی از این بازار جا می‌مانند. به همین منظور دقیقاً سیاست چینی‌ها را مهندسی معکوس کردند و به‌جای مقابله و وضع مالیات سنگین، به سراغ شراکت با چینی‌ها رفتند.

چینی‌ها در سال‌های گذشته برای تولید خودروهای برند چه اروپایی و چه آسیایی در بازار چین قانونی را وضع کردند که شریک خارجی را ملزم می‌کرد در این کشور سرمایه‌گذاری کند و محصولاتش را نه به‌صورت وارداتی بلکه به‌صورت تولیدی در بازار کشور چین عرضه کند.

اکنون اروپایی‌ها همین سیاست را در خودروهای برقی با چینی‌ها در پیش‌گرفته و در راستای کمک برای توسعه این برندها رد بازارهای اروپایی قدم برمی‌دارند.

این جوینت ونچر در هلند به ثبت می‌رسد و در صورت افزایش عوارض خودروهای چینی، امکان تولید خودروهای این برند در اروپا نیز وجود دارد. هدف این جوینت ونچر فروش 500.000 دستگاه خودرو در خارج از چین تا سال 2030 است. این شرکت اعلام کرد که در سال 2024 بیش از 3 میلیارد یورو سهام بازخرید کرده است. در مارس 2024، اعلام شد که Stellantis سهامی در استارت آپ رادار نوری مستقر در گرنوبل، SteerLight، به دست آورده است. این شرکت سنسورهایی را برای رانندگی خودکار تولید می‌کند.

لیپ موتور به‌عنوان یک خودروساز چینی که جز پیشگامان عرصه خودروهای الکتریکی به‌حساب می‌آید قرار است به‌زودی توسط شتابران خودرو به بازار ایران نیز عرضه شود.

نوشته: روزبه نوروزیان