تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3819010
شناسه : 3819010
تاریخ :
آمریکا با بدافزارهای جاسوسی اسرائیلی به استقبال مهاجران می‌رود اقتصاد ایران: یک آژانس دولتی آمریکایی قراردادی را با شرکت نرم افزارهای جاسوسی صهیونیستی پاراگون منعقد کرده است که برای نقض حقوق مهاجران و جاسوسی بیشتر از متقاضیان پناهندگی در این کشور به کار گرفته می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از ستاد حقوق بشر، اداره مهاجرت و گمرک آمریکا(ICE) ، یک آژانس دولتی آمریکا که به گفته دیده بان حقوق بشر، سابقه نقض حقوق بشر دارد، قراردادی را با شرکت نرم افزارهای جاسوسی صهیونیستی پاراگون (Paragon) منعقد کرده است که ارزش دو میلیون دلاری دارد و احتمال آن می‌رود که برای نقض حقوق مهاجران و جاسوسی بیشتر از متقاضیان پناهندگی در این کشور به کار گرفته شود.

به گفته دیده بان حقوق بشر، گرچه در خلاصه قراردادی که افشا شده به محصول خاصی اشاره نشده است، اما پاراگون بیشتر برای ابزاری به نام گرافیت (Graphite) شناخته می‌شود که مانند پگاسوس می‌تواند رمزگذاری بسیاری از تلفن‌های هوشمند را دور بزند و به داده‌های داخل آن دسترسی پیدا کند. در سال ۲۰۲۲، نیویورک تایمز گزارش داد که آژانس مبارزه با مواد مخدر آمریکا نیز از نرم افزار پاراگون استفاده می‌کند.

در همان سال، اداره تحقیقات فدرال به دنبال استقرار پگاسوس بود که به دلیل فشار افکار عمومی از این کار عقب نشینی کرد. یک هفته پس از انتشار خبر چنین قراردادی در مجله وایرد، خبر رسید که دستور توقف این قرارداد صادر شده، اما وضعیت فعلی همکاری پاراگون برای اداره مهاجرت و گمرک آمریکا نامشخص است.

گرافیت، پگاسوس و پریدیتور (Predator) انواع دیگر جاسوس افزارهای تجاری هستند که همگی با استفاده از نقاط ضعف نرم افزار دستگاه‌های ارتباطی به اطلاعات بسیار شخصی کاربران دسترسی پیدا می‌کنند. برخی از دولت‌های جهان از بدافزارهای پگاسوس و پریدیتور برای جاسوسی از روزنامه‌نگاران، فعالان و دیگر منتقدان استفاده کرده‌اند.

این سازمان حقوق بشری می‌گوید: «دولت آمریکا از افشای خدماتی که پاراگون قرار است به اداره مهاجرت و گمرک آمریکا ارائه دهد، شرایط حاکم بر آن خدمات و استفاده احتمالی از نرم افزارهای جاسوسی، نحوه نظارت سازمان‌های دولتی آمریکا و سو استفاده احتمالی پاراگون و اطلاع رسانی به مردم خود درباره این که چطور ممکن است قربانی این بد افزار شوند، خودداری می‌کند.»

دیده بان حقوق بشر در مورد سو استفاده اداره مهاجرت و گمرک آمریکا از افرادی که تلاش می‌کنند از مرز ایالات متحده و مکزیک عبور کنند، نظارت بر مردم مستقر در مرز، و نظارت، آزار و اذیت، بازجویی، بازداشت، و مسدود کردن خبرنگاران، وکلا و فعالانی که در مرز یا نزدیک آن کار می‌کنند، ابراز نگرانی کرد و گفت: «دسترسی اداره مهاجرت و گمرک آمریکا به بد افزارهای جاسوسی خطر تشدید این مشکلات را در بردارد.»