تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3818680
شناسه : 3818680
تاریخ :
توسعه زیر ساخت ها همگام با توسعه پتروشیمی اقتصاد ایران: یک کارشناس انرژی گفت:برای توسعه صنعت پتروشیمی باید زیر ساخت‌های ظرفیت‌های تولید گاز و برق توسعه پیدا کند به عبارتی توسعه زیر ساخت‌ها همگام با توسعه پتروشیمی پیش رود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

هاشم اورعی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در حالت کلی و در مقایسه با سایر صنایع در دو دهه اخیر صنعت پتروشیمی در ایران پیشرفت خوبی داشته است، گفت: البته این موضوع به معنای اتمام فعالیت ما نیست زیرا ظرفیت قابل توجهی از نفت و گاز خام فروشی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید به توسعه صنعت پتروشیمی ادامه دهیم، خاطر نشان کرد: باید بخش بیشتری از نفت و گاز را به زنجیره پتروشیمی دهیم اما چند مساله وجود دارد، یکی آنکه صنعت پتروشیمی ما خصوصی نیست و دولت و حکومت به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این بخش دخالت دارند و بخش قابل توجهی از پتروشیمی را در اختیار دارند.

اورعی ادامه داد: علاوه بر آنکه به سمت توسعه صنعت پتروشیمی پیش می‌رویم باید خصوصی سازی واقعی صنعت پتروشیمی نیز اتفاق بیفتد که این امر در طولانی مدت امکان پذیر است به همین دلیل باید برای توسعه بخش خصوصی تلاش کرد به عنوان مثال به جای آنکه بانک‌ها سرمایه گذاری کنند تسهیلات مورد نیاز سرمایه گذاری را به بخش خصوصی واگذار کنند.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه چالش‌های نیز در این زمینه وجود دارد، خاطر نشان کرد: یکی از چالش‌های موجود برای توسعه صنعت پتروشیمی در بخش سرمایه گذاری است زیرا صنعت پتروشیمی صنعت سرمایه بری است و اکنون ما در این زمینه مشکلاتی داریم.

به گفته وی لازم است زیر ساخت‌های سرمایه گذاری در این بخش فراهم شود، به عنوان مثال ظرفیت‌های تولید گاز و برق باید توسعه پیدا کند که به صورت جداگانه نیاز به سرمایه گذاری دارد به همین علت لازم است توسعه زیر ساخت‌ها را همگام با توسعه پتروشیمی پیش بریم.

اورعی اضافه کرد: مساله دیگری که وجود دارد بازار فروش است و تولیدات صنعت پتروشیمی ما در جهان عدد قابل توجهی دارد و در آینده به رقابت با نفت دارد و ما باید آن را در بازار بین المللی به فروش برسانیم که لازمه آن باید کشورها حاضر به رقابت با ما باشند و نمی‌توان به صورت مخفیانه صادرات کرد که نیاز به رفع تحریم هاست، چرا که در شرایط تحریمی یا جنس از ما خریداری نمی‌کنند و یا در صورت خریداری پول حاصل از آن را پرداخت نمی‌کنند که اگر حضور مثبتی در بازار جهانی داشته باشیم محصولات خود را چندین و چند برابر به فروش می‌رسانیم.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: ما امکانات زیر بنایی توسعه و تکمیل زنجیر ارزش محصولات پتروشیمی را دارا هستیم، اما راه‌های نرفته و اقدامات انجام نشده هم فروان داریم که نیاز به رفع آنها داریم.