تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3818669
شناسه : 3818669
تاریخ :
لیست خوراکی های اعتیاد آور اقتصاد ایران: مصرف غذاها، تنقلات و خوراکی‌های خوشمزه می‌تواند باعث ترشح دوپامین در مغز شود و با ایجاد احساس لذت، علاقه فرد به مصرف تکراری یک‌سری از مواد غذایی را افزایش دهد که به این وضعیت «اعتیاد غذایی» می‌گویند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، فرد می‌تواند به تخمه، چیپس و پفک اعتیاد پیدا کند که این مواد غذایی، روغن و نمک زیادی دارند و می‌توانند به‌شدت برای سلامت عمومی فرد مضر باشند. البته اعتیاد غذایی صرفاً به اینها ختم نمی‌شود. به‌گفته دکتر مجید حسن قمی، نایب‌رئیس انجمن تغذیه، این اعتیاد برای سلامت عمومی خطرناک است. نکته‌های این متخصص تغذیه درباره اعتیاد غذایی را پیش رو دارید.

اعتیاد غذایی شبیه اعتیاد به موادمخدر یا اعتیاد به برخی از داروهاست. افراد با خوردن غذاهای خوشمزه، خوراکی‌ها و تنقلاتی که برایشان لذتبخش و دلچسب است، به مواد غذایی اعتیاد پیدا می‌کنند.در زمینه چرایی به‌وجودآمدن این اعتیاد، چند مبحث وجود دارد؛یکی اینکه مزه غذاهایی مانند چیپس، پفک، غذاهای سرخ شده، ترکیبات شیرینی‌های‌ تر و... به ایجاد لذت در غذا خوردن کمک می‌کند. صدا بحث دیگری است که کمتر به آن پرداخته شده است.

برخی از تنقلات و خوراکی‌ها مانند چیپس و پفک یا برخی از صیفی‌جات و میوه‌ها مانند خیار در زمان جویده شدن صدای مطبوعی ایجاد می‌کنند که فرد مصرف‌کننده را به خوردن دوباره آنها ترغیب می‌کند و همین باعث اعتیاد غذایی می‌شود.این اختلال‌ها یا اعتیاد به مواد غذایی به‌گونه‌ای است که فرد نمی‌تواند خود را در برابر برخی از غذاها کنترل کند و آنها را نخورد.

در اثر هر مشکلی یا در زمان خوشحالی یا ناراحتی، فرد معتاد به غذا، شروع به خوردن مواد غذایی مورد علاقه خود می‌کند. در این میان، او به‌دنبال لذت‌بردن از غذا به‌عنوان یک واکنش پاداشی است. در واقع ناتوانی فرد در کنترل و جلوگیری از خوردن یک‌سری خوراکی‌های خاص، باعث اعتیاد فرد به مواد غذایی می‌شود.

لیست خوراکی های اعتیاد آور


راهکارها

  • مواد خوراکی اعتیادآور را نخرید.
  • موقع سیری به فروشگاه بروید و خرید کنید.
  • زمان حرف زدن با موبایل یا تماشای تلویزیون غذا نخورید.
  • غذا که تمام شد، سریع سفره و میز را جمع کنید.
  • ریزه‌خواری را کنار بگذارید.
  • بین گرسنگی و میل به غذاخوردن تفاوت بگذارید.