تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3818621
شناسه : 3818621
تاریخ :
افزایش تقاضای کامیون های گازی در چین اقتصاد ایران: عصر خودرو- چین در حالی به اوج تقاضای گازوئیل رسیده که حالا تقاضا برای خودرو های سنگین با سوخت LNG افزایش پیدا کرده است. دولت چین قصد دارد با تولید و عرضه وسایل نقلیه سنگین بر پایه سوخت گاز مایع از تقاضای گازوئیل کم کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، باید گفت که چین در این راه به خوبی عمل کرده زیرا از ژانویه تا آگوست سال جاری گ 42 درصد از کل فروش کامیون های سنگین در این کشور مربوط به کامیون های سوخت LNG بوده است، در حالی که این آمار در سال 2022 فقط 9 درصد بود.
این آمار وقتی جالب می‌شود که بدانید در سال جاری خودرو های سنگین سوخت گاز مایع 8 درصد از مصرف گازوئیل را کم کرده‌اند که میتوان به این آمار صرفه جویی خانگی و صنعتی را هم اضافه کرد.

بخش مدیریت منابع انرژی و نفت دولت چین به پالایشگاه ها فشار وارد میکند تا تولید گازوئیل را کم کنند و منابع را در اختیار تولید گاز مایع قرار دهند.

خبرگزاری های تخصصی سوخت در چین پیش بینی کرده‌اند که مصرف گازوئیل این کشور سالانه 0.09 درصد یا به عبارتی 35.000 بشکه در روز افزایش پیدا  میکند که در سال 2024 به 3.8 میلیون بشکه در روز رسیده است. گفته شده حد نهایت مصرف گازوئیل چین در سال 2027 به اوج خود می‌رسد، در حالی که برخی معتقدند این آمار هم‌اکنون در سال 2024 محقق شده است.

تولید گازوئیل 22 درصد از کل تولیدات پالایشگاه های چین را اشغال کرده که در سال 2024 به 16.9 میلیون بشکه در روز میرسد.


70 درصد از کل مصرف گازوئیل در چین مختص خودرو های سنگین و فوق سنگین باربری جاده‌ای است. خودرو های سنگین باربری، تجاری، حمل و نقل تولیدات صنعت معدن و ساخت و ساز، از جمله این خودرو ها هستند.

خودرو های سنگین سوخت گاز مایع LNG به جای گازوئیل از سوخت گاز مایع استفاده میکنند که از نظر زیست محیطی آلایندگی بسیار کمتری دارند. در صورت جایگزین کردن مدل های گازوئیلی با خودرو های سوخت LNG تولیدات مواد و گاز های سمی حاصل از سوخت گازوئیل بسیار کاهش خواهد یافت.

بعد از ماه ژانویه تا مه، فروش سالانه در مدت مشابه خودرو های سنگین سوخت LNG حدودا 127 درصد افزایش داشته و به 92.562 دستگاه رسیده است که 21.4 درصد از کل فروش کامیون ها در چین است.

این ارقام دو برابر همین بازه زمانی در سال 2023 است که خودرو های سنگین سوخت گاز مایع حدودا 10.1 درصد از فروش کلی را در دست داشتند، یعنی 40.640 دستگاه فروش ثبت شده است. 

در همین حال فروش کامیون های معمولی که تقریبا همه گازوئیلی هستند نیز در مدت مشابه سال 2024 تقریبا 9 درصد یا به عبارتی 32.000 دستگاه کاهش داشته است.