تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3818546
شناسه : 3818546
تاریخ :
پوتین: روسیه به جنگ با ناتو تا پیروزی ادامه می‌دهد اقتصاد ایران: رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با مدیران رسانه‌ای کشورهای بریکس درباره جنگ ناتو بدست اوکراینی‌ها، نقش روابط راهبردی مسکو و پکن بر ثبات جهانی، تهدیدات ناشی از حضور نظامی آمریکا در آسیا و تأثیرات گسترش نفوذ ناتو بر منطقه و مناقشه فلسطین و اسرائیل صحبت کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه عصر روز جمعه در نشستی با نمایندگان رسانه‌های کشورهای عضو گروه بریکس اعلام کرد که این کشور آماده ادامه مبارزه با ناتو است، سازمانی که از طریق اوکراینی‌ها با روسیه در حال جنگیدن است. 

رئیس‌جمهور تأکید کرد که ارتش روسیه به یکی از پیشرفته‌ترین و آماده‌ترین نیروهای نظامی تبدیل شده است. او در مورد زمان پایان «عملیات ویژه نظامی» یادآور شد که اعلام تاریخ مشخص در این زمینه مناسب نخواهد بود. پوتین افزود: «صحبت درباره هرگونه مهلت زمانی بسیار پیچیده و بی‌نتیجه است. و اینکه چه زمانی ناتو از جنگ با ما خسته شود، از خودشان باید بپرسید. ما برای ادامه این مبارزه آماده هستیم و قطعاً پیروزی خواهیم شد.»

وی اشاره کرد که روش‌های جنگ مدرن با پیشرفت فناوری به‌سرعت تغییر می‌کند و پیش‌بینی دقیق آنچه در آینده رخ خواهد داد، دشوار است. پوتین گفت: «همین امروز از شرکت‌کنندگان در عملیات نظامی شنیدم که جنگ مدرن به جنگ ریاضیدان‌ها تبدیل شده است.»

ناتو برای جان نظامیان اوکراینی‌ ارزش قائل نیست

رئیس‌جمهور روسیه همچنین تأکید کرد که ناتو با استفاده از نیروهای اوکراینی به‌طور غیر مستقیم درگیر جنگ با روسیه است و در این مسیر به اوکراینی‌ها رحم نمی‌کند، در حالی که روسیه از نظامیان خود محافظت می‌کند.

ولادیمیر پوتین توضیح داد: «ناتو با دستان سربازان اوکراینی با ما در حال جنگ است و سربازان اوکراینی با تجهیزات ناتو مبارزه می‌کنند. در حالیکه ما همه کارها را خودمان انجام می‌دهیم: هم می‌جنگیم و هم تجهیزات می‌سازیم. تفاوت عظیمی بین این دو وجود دارد. ناتو به اوکراینی‌ها اهمیتی نمی‌دهد، آن‌ها سربازان غربی نیستند،فقط منافع آمریکا را تأمین می‌کنند و در این مسیر، از دست رفتن آنها اهمیتی ندارد.»

پوتین در پایان تأکید کرد که روسیه بر خلاف ناتو به فکر نظامیان و تجهیزات خود است و همزمان به دنبال دستیابی به صلح، از جمله از طریق مسیرهای دیپلماتیک، می‌باشد.

آمادگی مسکو برای مذاکره با کی‌یف بر اساس توافقات گذشته 

رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با مدیران رسانه‌های کشورهای بریکس همچنین تاکید کرد که مسکو آماده است تنها بر اساس توافقات استانبول در سال 2022 درباره پایان صلح‌آمیز درگیری اوکراین مذاکره کند. پوتین گفت: «ما آماده‌ایم درباره پایان صلح‌آمیز این درگیری مذاکره کنیم، اما فقط بر اساس سندی که در مذاکرات گسترده طی چند ماه آماده و از سوی طرف اوکراینی پاراف شد. ما بر این اساس آماده‌ایم کار را ادامه دهیم.»

وی با اشاره به اینکه روسیه بیشتر از هر طرف دیگری به پایان زودهنگام و صلح‌آمیز این درگیری علاقه‌مند است، یادآور شد: «مذاکرات صلح از سوی روسیه متوقف نشده، در کی‌یف فرمانی از سوی رئیس‌جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، امضا شد که برگزاری مذاکرات صلح با روسیه را ممنوع کرده است.»

وی همچنین در مورد طرح صلح پیشنهادی چین و برزیل برای حل و فصل این درگیری گفت که طرف روسی هیچ اطلاع دقیقی درباره محتوای این برنامه ندارد.

روسیه اجازه دست‌یابی اوکراین به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد

ولادیمیر پوتین هشدار داد که اظهارات مربوط به امکان تولید سلاح هسته‌ای توسط اوکراین در مدت زمان کوتاه، «یک تحریک خطرناک» است. وی گفت: «این یک تحریک خطرناک است، زیرا هر اقدامی در این راستا با واکنش متناسب روبه‌رو خواهد شد. می‌توانم بگویم که روسیه تحت هیچ شرایطی اجازه چنین چیزی را نخواهد داد.»

پوتین توضیح داد که در دنیای امروز، ساخت سلاح هسته‌ای چندان دشوار نیست، اما مشخص نیست که اوکراین با شرایط کنونی خود قادر به انجام این کار باشد. وی افزود که مقامات اوکراین حتی پیش از ورود به مرحله داغ درگیری نیز، هرچند به‌طور نرم، اشاره کرده بودند که کی‌یف باید سلاح هسته‌ای داشته باشد. مسلماً هرگونه تهدید از این نوع، با واکنش قاطع از سوی روسیه مواجه خواهد شد.

تحولات در جهان حتی قبل از بحران اوکراین آغاز شد

رئیس‌جمهور روسیه یادآور شد که تغییرات در جهان پیش از بحران اوکراین شروع شده بود. وی گفت: «جنگ در سال 2014 آغاز شد، اما تغییرات در جهان پیش از آن آغاز شده بود و در ابعاد وسیعی رخ داد.» پوتین تأکید کرد که این تحولات سرآغاز شکل‌گیری یک جهان چندقطبی بود. او گفت که روسیه تلاش می‌کند به‌گونه‌ای به این روند کمک کند که به تخریب منجر نشود.

وی افزود که بحران اوکراین از حمایت غرب به رهبری ایالات متحده از کودتای دولتی در سال 2014 شروع شد و در واقع درگیری نظامی نیز در همان زمان آغاز شد، زیرا مردم اوکراین بر سر پذیرش یا مخالفت با این کودتا دچار دودستگی شدند.

گروه بریکس برای کشورهایی که عضو این بلوک نیستند نیز مفید است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ابراز عقیده کرد که جامعه کشورهای بریکس یک «سازمان بلوکی» نیست و به همین دلیل فعالیت آن می‌تواند برای کشورهایی که عضو آن نیستند نیز مفید باشد. وی تأکید کرد که تلاش‌های کشورهای بریکس تأثیر مثبتی بر وضعیت جهانی خواهد داشت.

وی توضیح داد که جامعه بریکس علیه منافع هیچ کشوری عمل نمی‌کند و ماهیتی فراگیر و جهانی دارد. او گفت: «به نظر من، این تلاش‌ها به‌طور کلی تأثیر مثبتی بر امور جهانی، به‌ویژه بر اقتصاد جهانی خواهد داشت. اگر این فعالیت به توسعه اقتصاد جهانی کمک کند، برای کشورهایی که عضو بریکس نیستند نیز سودمند خواهد بود. به نظر من، این امر بدیهی است.»

پوتین افزود که بریکس به سایر اتحادها احترام زیادی می‌گذارد و تلاش می‌کند با آن‌ها همکاری داشته باشد. او تأکید کرد که این اتحاد آینده درخشانی دارد. او گفت: «صادقانه بگویم، با وجود تمام تنش‌های موجود در جهان امروز، به نظرم توسعه بریکس تأثیر مثبتی بر وضعیت جهانی خواهد داشت، به شرط آنکه بر اساس اصول بنیادین عدم تقابل پیش برود.»

پوتین یادآور شد که کشورهای عضو بریکس علاقه زیادی به مسیر دریای شمال که از اقیانوس منجمد شمالی می‌گذرد، نشان داده‌اند. به گفته او، این مسیر یک راه جهانی است و در صورت اجرایی شدن، مزایای اقتصادی بزرگی به همراه خواهد داشت.

روسیه با هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی در تماس است

ولادیمیر پوتین در پاسخ به سوالی در خصوص مناقشه کنونی در منطقه خاورمیانه اشاره کرد که روسیه در تماس با هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی است. او گفت: «ما در رابطه با روند اوضاع کنونی با مقامات تل آویو در تماس هستیم و البته با فلسطین نیز در ارتباط هستیم.»

پوتین بر این باور است که باید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای ایجاد دو دولت اسرائیل و فلسطین اجرایی شود. او اشاره کرد که در نشست آتی رهبران کشورهای عضو بریکس، مسئله درگیری فلسطین و اسرائیل نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت. وی یادآور شد که از محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین نیز برای شرکت در این نشست دعوت کرده است.

پوتین همچنین تأکید کرد که مشکل فلسطین را نمی‌توان تنها با تکیه بر مسائل اقتصادی حل کرد. رئیس جمهور اشاره کرد که برخی معتقدند با تأمین منافع اساسی فلسطینیان ساکن در اسرائیل، این مسئله حل می‌شود، اما او در این خصوص تردید دارد و تأکید کرد که برای حل چنین مشکلاتی باید به مسائل مختلفی توجه شود.

تبدیل آسیای جنوب شرقی و آفریقا به مراکز رشد جهانی

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در دیدار با مدیران رسانه‌های کشورهای عضو بریکس پیش بینی کرد که مناطق آسیای جنوب شرقی و آفریقا به مراکز رشد جهانی تبدیل خواهند شد. وی گفت: «شکل‌گیری مراکز جدید توسعه اهمیت اساسی دارد. به باور کارشناسانی که به آن‌ها اعتماد دارم و به دیدگاهشان گوش می‌دهم، این توسعه به‌طور طبیعی در کشورهای عضو بریکس، یعنی در آسیای جنوب شرقی و آفریقا، پیش خواهد رفت.» 

پوتین تأکید کرد که رشد اقتصادی در این مناطق از رشد اقتصادی روسیه، چین و هند نیز پیشی خواهد گرفت. وی همچنین یادآور شد که رشد اقتصادی کشورهای بریکس به‌تدریج کمتر از تأثیرات خارجی متأثر خواهد شد، زیرا مجموع تولید ناخالص داخلی این کشورها به 60 تریلیون دلار می‌رسد. همچنین، انتظار می‌رود که در سال جاری، رشد اقتصادی متوسط در هر کشور عضو بریکس به 4 درصد برسد.

سلاح‌های آمریکا در آسیا تهدیدی برای روسیه و چین است

ولادیمیر پوتین  بر این عقیده است که تسلیحات آمریکایی مستقر در آسیا، تهدیدی برای چین و روسیه به‌شمار می‌آید. رئیس‌جمهور روسیه گفت: «آمریکا در حال کشاندن ناتو و کشورهای اروپایی به آسیا است. کسی از اروپایی‌ها نمی‌پرسد که آیا می‌خواهند روابط خود را با چین خراب کنند و از طریق ساختارهای ناتو وارد آسیا شوند تا در آنجا وضعیتی ایجاد کنند که باعث نگرانی کشورهای منطقه، از جمله چین، شود؟ من می‌دانم که آن‌ها این را نمی‌خواهند. آمریکا متحدان ناتو را «مانند سگ‌های کوچک» به امور آسیا می‌کشاند و مسلماً رویکرد آمریکا در قبال چین بی‌نتیجه است. »

وی با اشاره به این موضوع که نمی‌داند چرا واشنگتن تحریکاتی در استان جزیره‌ای تایوان یا در مناطق دیگر انجام می‌دهد، هشدار داد که تسلیحاتی که آمریکا جابه‌جا می‌کند بسیار جدی هستند و تهدیدی برای پکن و مسکو به‌شمار می‌آیند.

تعامل روسیه و چین یکی از عوامل کلیدی ثبات در جهان است

ولادیمیر پوتین همکاری بین روسیه و چین را یکی از عوامل کلیدی ثبات در جهان دانست. او گفت: «ما با چین روابطی منحصربه‌فرد و بسیار اعتمادآمیز داریم. همکاری دو کشور در عرصه بین‌المللی به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی برای ثبات استراتژیک در جهان شناخته می‌شود و این مسئله آشکار بوده و بسیاری آن را می‌پذیرند.

رئیس‌جمهور روسیه توضیح داد که روابط دو کشور بر پایه برابری و با در نظر گرفتن منافع هر دو طرف شکل گرفته است. پوتین اعلام کرد که 95 درصد از معاملات روسیه و چین با استفاده از ارزهای ملی انجام می‌شود و یوآن حتی در معاملات با کشورهای ثالث نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. او افزود: «ما می‌خواهیم به همکاران خود در بریکس موضوع جدی استفاده از ارزهای دیجیتال در فرآیندهای سرمایه‌گذاری را پیشنهاد کنیم.»

پوتین در نشست سران G20 در برزیل شرکت نمی‌کند

رئیس‌جمهور روسیه همچنین اعلام کرد که در سال جاری در نشست سران G20 در برزیل شرکت نخواهد کرد. به عقیده پوتین، حضور او ممکن است به روند عادی نشست «گروه 20» آسیب برساند. وی توضیح داد: «ما درک می‌کنیم که چه مسائلی پیرامون روسیه جریان دارد و من هم این وضعیت را درک می‌کنم. من با رئیس‌جمهور لولا (لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهور برزیل) روابط دوستانه‌ای دارم. اما چرا من عمداً به آنجا بروم و باعث اختلال در روند عادی این نشست شوم؟نیازی به این کار نیست.»

پوتین همچنین تأکید کرد که G20 به‌عنوان یک انجمن، اتحاد بسیار خوبی است. به گفته وی، این گروه در ابتدا به‌عنوان یک پلتفرم اقتصادی تأسیس شده بود و در صورتی که از سیاسی شدن جلوگیری شود، می‌تواند به رشد خود ادامه دهد و در مسیر اصلی خود مفید واقع شود.

پوتین در پایان اضافه کرد که مقامات روسیه فردی شایسته را برای نمایندگی در سطح عالی از طرف مسکو به اجلاس برزیل اعزام خواهند کرد.

انتهای پیام/