تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3818361
شناسه : 3818361
تاریخ :
معرفی ۲۰۲ هزار بیکار به کارفرمایان در سامانه جستجوی شغل اقتصاد ایران: مدیرکل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار از بهبود شاخص های حوزه کاریابی ها خبر داد و گفت: ۲۰۲ هزار جوینده کار به کارفرمایان در سامانه جستجوی شغل معرفی شده اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

امید ملک، مدیر کل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ از راه اندازی نسخه موبایلی سامانه جستجوی شغل( وب اپلیکیشن) با هدف تسهیل در ارائه خدمات مطلوب کاریابی و اتصال سریع کارجویان و کارفرمایان و در نهایت ایجاد شفافیت و پویایی در بازار کار، خبر داد.

وی گفت: اقدامات متنوعی در سال 1403 به منظور افزایش کیفیت و کمیت خدمات اشتغال و کاریابی و بهبود قابلیت های سامانه جستجوی شغل­ ازجمله صحت سنجی سوابق هویتی، تحصیلی، مهارتی ،شغلی و ... کارجویان از طریق اتصال به سامانه های مختلف، سیستمی نمودن فرآیند لغو تعهد خدمت آموزش رایگان فارغ التحصیلان دانشگاهی و به انجام رسیده است تا شاهد تسهیل خدمت رسانی به ذینفعان و امکان سیاستگذاری و برنامه ریزی موثر و درست در بازار کار باشیم.

ملک از راه اندازی بخش آزمون سنجش علاقه مندی شغلی در سامانه جستجوی شغل نیز خبر داد و گفت: این آزمون در جهت این است تا بیکاران جویای کار بتوانند با شرکت در آزمون و شناخت تیپ شخصیتی خود، از محدودیت ها، استعداد و علائق شخصی خویش آگاهی پیدا نموده و با توجه به نتیجه آزمون، تصمیم صحیح در انتخاب مسیر شغلی متناسب با خصوصیات خویش اتخاذ نمایند.

 مدیر کل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار گفت: از زمان راه اندازی سامانه جستجوی شغل تاکنون، در مجموع تعداد 253 هزار نفر، درخواست شغلی از سوی کارجویان و همچنین تعداد 455 هزار مورد فرصت شغلی توسط 40 هزار نفر از کارفرمایان در سامانه ثبت شده است.

وی افزود: در مجموع تعداد 202 هزار نفر از جویندگان کار نیز به کارفرمایان معرفی شده و اطلاعات تعداد 52000 نفر از معرفی شدگان به عنوان بکارگمارده شده ثبت سامانه شده است.

 ملک خاطرنشان کرد: نتایج گزارشات حاکی از بکارگماری تعداد 20314 نفر زن(39درصد) و تعداد 32075 نفر مرد(61درصد) نزد کارفرمایان بوده و همچنین قابل ذکر است تعداد 17142 نفر از بکارگمارده شدگان( معادل 33 درصد) نیز دارای تحصیلات عالیه بوده اند که بالاترین آن به مقطع تحصیلی لیسانس با تعداد 12020 نفر اختصاص دارد.

وی افزود: همچنین از این میزان تعداد 28599 نفر معادل 55 درصد در بخش صنعت و تعداد 22077 نفر معادل 42 درصد در بخش خدمات  و همچنین 1660 نفر معادل 3 درصد خبر داد.

ملک همچنین از راه اندازی سامانه الکترونیکی ثبت و صدور مجوز کاریابی غیردولتی به آدرس https://karyabi-mojavvez.mcls.gov.ir  در راستای اجرایی نمودن مفاد تبصره 4 ماده 1 قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب 24/12/1400 مجلس شورای اسلامی و ضرورت رفع محدودیت و موانع موجود در مسیر صدور مجوز فعالیت برای کسب و کارهای کشور خبر داد.

مدیر کل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار در ادامه گزارشی از اقدامات انجام شده در جهت بهبود فضای کسب و کار و تسهیل در فرآیند صدور مجوزها به شرح ذیل ارائه داد: اصلاح فرآیند رسیدگی به تقاضای متقاضیان اخذ مجوز کاریابی و الکترونیکی نمودن کلیه فرآیند های انجام کار، حذف محدودیت مکانی و جغرافیایی برای صدور مجوز فعالیت درحوزه کاریابی، حذف شروط غیرضروری و سخت از شرایط متقاضیان ایجاد کاریابی غیردولتی، کاهش سن دریافت مجوز کاریابی و کاهش صدور مجوز کاریابی به ده روز کاری از جمله اقدامات در مسیر بهبود فضای کسب و کار بوده است.

ملک یاد آور شد: مطابق آخرین و اطلاعات مرتبط با کاریابی ها، در مجموع تعداد 1250 دفتر کاریابی داخلی و همچنین تعداد 210 دفتر کاریابی خارجی به ارائه خدمات کاریابی از جمله ثبت نام، راهنمایی و مشاوره شغلی، کسب فرصت شغلی و بکارگماری به کارجویان و کارفرمایان می پردازند.

وی بیان کرد: بر اساس نتایج بدست آمده از سامانه صدور و تمدید مجوز کاریابی ها، در شش ماهه نخست سال 1403 تعداد 150 مجوز فعالیت دفتر کاریابی صادر گردیده که در مجموع تعداد 138 دفتر کاریابی به صورت فیزیکی(92 درصد)، تعداد 12 دفتر کاریابی نیز به صورت الکترونیکی معادل 8 درصد بوده است.

انتهای پیام/