تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3818346
شناسه : 3818346
تاریخ :
جزئیات برنامه‌های وزارت بهداشت برای سلامت میانسالان اقتصاد ایران: رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت جزییات برنامه‌های وزارت بهداشت برای سلامت میانسالان را اعلام کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ملیحه کیانفر رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه‌های اداره سلامت میانسالان اظهار کرد: در ایران تا سال ۱۳۸۴(۲۰۰۵)، خدمات (مراقبت‌های بهداشتی اولیه) PHC بیشترمعطوف به نوزادان، کودکان و

مادران باردار (مراقبت‌های پیش از بارداری / مراقبت‌های دوران بارداری / مراقبت‌های پس از زایمان تا ۴۲ روز برای خانم‌های تا سن ۴۹ سالگی) بوده است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۴ برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات سلامت به گروه سنی ۳۰ تا ۵۹ سال آغاز شد، گفت: در گام اول ارائه خدمات به زنان ۴۵ تا ۶۰ ساله با اجرای برنامه مراقبت‌های دوران یائسگی طراحی و اجرا شد؛ در گام دوم با توجه به موفقیت‌آمیز بودن گام اول برنامه ارائه خدمات سلامت به همه مردان و زنان ۳۰ تا ۵۹ ساله، طراحی و از سال ۱۳۹۳(۲۰۱۴) اجرای آن آغاز شد.

کیانفر با اشاره به اینکه افزایش امید به زندگی از جمله اهداف برنامه‌های سلامت گروه سنی میانسال است، افزود: افزایش امید به زندگی سالم از طریق کاهش مرگ‌ومیر و کاهش ناتوانی گروه هدف با ارائه خدمات و مراقبت‌های ادغام یافته سلامت به گروه هدف انجام می‌شود.

وی ادامه داد: راهبردهای‌های کلی مداخلات سلامت میانسالان شامل پیشگیری از مرگ و میر نابهنگام و زودهنگام از طریق کنترل عوامل خطر و پیشگیری و تشخیص زودهنگام بیماری‌ها، بهبود شیوه زندگی، ارتقای سلامت باروری و سلامت عمومی و افزایش توانمندی گروه سنی هدف برای خود مراقبتی و افزایش سواد سلامت گروه هدف است.

کیانفر به برنامه‌های سلامت میانسالان اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌ها، «برنامه شیوه زندگی سالم میانسالان» شامل خدمت تن سنجی و ارزیابی الگوی تغذیه (اندازه گیری قد، وزن، دور کمر/محاسبه نمایه توده بدنی (BMI)/ ارزیابی الگوی تغذیه/ آموزش و مشاوره بر اساس وضعیت نمایه توده بدنی و ارزیابی الگوی تغذیه)، ارزیابی فعالیت‌بدنی(انجام آزمون پارکیو/ارزیابی فعالیت بدنی فرد از نظر نوع، شدت و مدت/آموزش و مشاوره)، غربالگری اولیه درگیری مصرف دخانیات، مواد مخدر، الکل، غربالگری اولیه سلامت روان و

خطر سنجی و پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی (بررسی ابتلاء به بیماری‌های مزمن / اندازه گیری فشار خون / بررسی قند خون ناشتا و کلسترول خون / آموزش) است.

وی ادامه داد: برنامه دیگر، برنامه سلامت زنان میانسال در دوره باروری و یائسگی (ویژه زنان) شامل تاریخچه باروری و یائسگی زنان میانسال، غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان، غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم، ارزیابی خشونت خانگی، ارزیابی علائم و عوارض یائسگی زنان ۵۹-۴۵ سال، ارزیابی عفونت آمیزشی، ارزیابی خونریزی غیر طبیعی و ارزیابی اختلال عملکرد جنسی، است.

رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت اضافه کرد: برنامه بعدی هم آموزش خود مراقبتی میانسالان است که به غربالگری بیماری‌ها شامل غربالگری سرطان‌های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم است.