تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3817929
شناسه : 3817929
تاریخ :
مخالفت با ادعای عامل مهم افزایش بیماری سل در ایران اقتصاد ایران: جمعی از پژوهشگران علوم سلامت، در نامه‌ای به رئیس بخش سل و تحقیقات ریوی انجمن انستیتو پاستور ایران، نسبت به اظهارت وی در خصوص عامل مهم افزایش بیماری سل در کشور، واکنش نشان دادند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، جمعی از پزشکان، پپژوهشگران حوزه سلامت و…، در نامه‌ای به ابوالفضل فاتح رئیس بخش سل و تحقیقات ریوی انجمن انستیتو پاستور ایران، نوشتند: در این روزهای دشوار تاریخ ایران، شهروندان افغانستانی بار دیگر در معرض تحقیر و آزار سازمان‌یافته هستند، شما با رسانه‌ای گفتگو کرده‌اید و در این گفتگو اعلام کرده‌اید: «بیشترین موارد مثبت ابتلاء به سل مربوط به اتباع افغانستانی به ویژه اتباع غیرمجاز است که بدون غربالگری و کنترل وارد ایران می شوند». این گفته شما با تیتر خطرناک «اتباع غیرمجاز؛ مهم‌ترین عامل افزایش سل در ایران» در آن رسانه و دیگر رسانه‌های پرمخاطب منتشر شده است.

شما که در جایگاه مدیریت یکی از قدیمی‌ترین مؤسسات پژوهشی ایران نشسته‌اید، آگاه هستید که گروه‌های محروم و آسیب‌پذیر به دلایل گوناگون از جمله محرومیت و داشتن مشاغل خطرزا بیش از بقیه در معرض ابتلاء به عموم بیماری‌ها هستند. از این رو تلاش علوم سلامت آن است شرایطی فراهم کند تا افراد آسیب‌پذیر به منظور دستیابی به عدالت در سلامت مورد حمایت بیشتری قرار گیرند. به همین دلیل معتقدیم نسبت دادن یک بیماری خاص به شهروندان و مهاجران افغانستانی و همچنین تاکید به وضعیت اقامتی آنها ایجاد نوعی انگ اجتماعی است که می‌تواند زمینه‌های آزار و خشونت علیه مهاجران را فراهم آورد. آگاهید این تأثیرات در تضاد آشکار با اخلاق پزشکی است. موارد فراوانی در تاریخ پزشکی در جهان وجود دارد که پزشکان و درمانگران آگاهانه یا ناخواسته به ابزاری برای تبعیض و آزار گروه‌های آسیب‌پذیر تبدیل شده‌اند.

متأسفانه بیان گفته‌هایی از این دست، بدون در نظر گرفتن تأثیر اجتماعی آن می‌تواند سبب شود تا زمینه‌های برخورد با شهروندان افغانستانی که از آسیب‌پذیرترین گروه‌های اجتماعی در ایران هستند بیش از گذشته فراهم شود.

ما امضا کنندگان این نامه، جمعی از دانشگاهیان و پژوهشگران فعال در علوم سلامت، فرهنگ، اخلاق پزشکی، جامعه‌شناسی و روانشناسی، این اظهارات شما را نادرست و خطرناک می‌دانیم.

از شما به عنوان یک مدیر بخش سلامت، انتظار می‌رود نسبت به تبعات اظهاراتی که منجر به ساختن انگ اجتماعی علیه انسان افغانستانی در شرایط متزلزل کنونی می‌شود هوشیار باشید. بیان مطالبی از این دست در رسانه‌های عمومی، با شاخصه‌های امروز اخلاق پزشکی در دنیا، می‌تواند به عنوان گسترش نفرت قومی و نژادپرستی نیز قلمداد شود. از شما می‌خواهیم این گفته‌های خود را اصلاح کرده و این خطا را جبران کنید. امیدواریم بتوانید از جایگاه ارزشمندی که در آن قرار گرفته‌اید، برای پشتیبانی از گروه‌های آسیب‌پذیر در جامعه ایران، که شهروندان افغانستانی ایران از آن گروه هستند، بکوشید.