تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3817625
شناسه : 3817625
تاریخ :
تأثیر" لانینا" بر زمستان امسال چگونه خواهد بود؟ اقتصاد ایران: بر اساس اعلام مرکز پیش‌بینی آب و هوای اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده، احتمال ۶۰ درصد وجود دارد که یک پدیده لانینا در پاییز امسال شکل بگیرد و تا پایان زمستان ادامه یابد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بر اساس اعلام مرکز پیش‌بینی آب و هوای اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده، احتمال 60 درصد وجود دارد که یک پدیده لانینا در پاییز امسال شکل بگیرد و تا پایان زمستان ادامه یابد.

با اینکه تضمینی برای چگونگی پیشرفت این پدیده وجود ندارد، کارشناسان معتقدند، بخش‌های شمالی آمریکای جنوبی ممکن است بارش بیشتری از حد معمول را تجربه کنند. در مقابل، مناطق جنوبی ایالات متحده و بخش‌هایی از مکزیک احتمالاً خشک‌تر از حالت عادی خواهند بود. در بخش‌های شمالی ایالات متحده و جنوب کانادا نیز بارش بیشتری پیش‌بینی می‌شود.

لالینا چیست؟

لانینا بخشی از چرخه طبیعی آب و هوای جهانی است که می‌تواند شرایط آب و هوایی شدید در سراسر جهان ایجاد کند، اگرچه اثرات آن از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است و می‌تواند همزمان در قسمتی از زمین باعث خشکسالی و در بخشی دیگر باعث بارش‌های سیل‌آسا شود.

لانینا فاز سرد نوسانات جنوبی ال‌نینو (ENSO) است، که یک الگوی طبیعی تغییرات آب و هوایی جهانی محسوب می‌شود و شامل تغییراتی در بادها و دمای اقیانوس‌ها در اقیانوس آرام است و می‌تواند منجر به آب و هوای شدید در نقاط مختلف جهان شود. پدیده‌های لانینا نسبت به ال‌نینو طولانی‌تر و مکررتر هستند.

ال‌نینو فاز گرم این الگو است و زمانی رخ می‌دهد که بادهای تجاری که معمولاً در اقیانوس آرام به سمت آسیا می‌وزند، ضعیف می‌شوند و آب‌های گرم اقیانوس در سواحل غربی آمریکای جنوبی انباشته می‌شوند. اما در طی پدیده لانینا، این بادها شدت گرفته و آب‌های سرد از اعماق دریا بالا می‌آیند و دمای اقیانوس در شرق اقیانوس آرام کمتر از میانگین می‌شود.

این تغییرات در دمای اقیانوس و جو، مسیر جت‌استریم (جریانی از بادهای سریع که از غرب به شرق در سراسر سیاره جریان دارد) را به سمت شمال تغییر می‌دهد. جت‌استریم بر مسیر طوفان‌ها تأثیر می‌گذارد و میزان بارش را افزایش می‌دهد.

پدیده‌های اخیر لانینا

زمین به تازگی یک پدیده سه‌گانه لا نینا را از سال 2020 تا 2023 تجربه کرده است و ما سه زمستان پشت سر هم شرایط لانینا را داشتیم که این موضوع غیرمعمول بود، زیرا تنها نمونه دیگر این اتفاق مربوط به سال‌های 1973 تا 1976 بود.

بن کوک، دانشمند اقلیمی در مؤسسه مطالعات فضایی گودارد ناسا، در ارتباط با پیش‌بینی امسال گفت: «این پیش‌بینی غیرمعمول است، اما بی‌سابقه نیست.»

کوک اشاره کرد که تکرار پدیده لانینا می‌تواند برای مناطقی که اخیراً با خشکسالی مواجه بوده‌اند، مانند شرق آفریقا، تنش‌زا باشد و اگر به سمت یک پدیده دیگر لانینا پیش می‌رویم، این به معنای ادامه وضعیت‌های نامطلوب فعلی است.

تأثیرات آب و هوایی لانینا

تأثیر لانینا بر آب و هوا بر اساس مکان و فصل متفاوت است. به عنوان مثال، بخش‌هایی از آمریکای جنوبی، مانند شرق آرژانتین، ممکن است خشک‌تر از معمول باشند، در حالی که کلمبیا، ونزوئلا و بخش‌های شمالی برزیل بارش بیشتری را تجربه کنند. این موضوع بستگی به موقعیت جغرافیایی دارد. بخشی از این تفاوت‌ها به دلیل چرخه موسمی است که فصل‌های خشک و مرطوب در آمریکای مرکزی و جنوبی را در بر می‌گیرد، بنابراین لانینا شدت و محل وقوع این چرخه‌ها را تغییر می‌دهد.

لانینا، ال‌نینو و تغییرات اقلیمی

دانشمندان می‌گویند رابطه میان تغییرات اقلیمی و پدیده‌های لا نینا و ال‌نینو به طور کامل روشن نیست.

پل روندی، دانشمند اقلیمی دانشگاه آلبانی، اظهار کررد که مدل‌های اقلیمی تمایل به نشان دادن پدیده‌های ال‌نینوی بیشتر و لانینای کمتر دارند، اما همه مدل‌ها با هم هم‌نظر نیستند. همچنین مدل‌های رایانه‌ای در جداسازی تغییرات طبیعی فازهای ال‌نینو و لانینا از تأثیر گرمایش اقلیمی بر اقیانوس‌ها و جوها با چالش مواجه هستند.

او اضافه کرد: «من از این امر نتیجه نمی‌گیرم که تغییرات اقلیمی باعث افزایش ال‌نینو نمی‌شود. بلکه طبیعت به خودی خود دارای نوسانات شدیدی است. بنابراین می‌توانیم شاهد پدیده‌های متوالی لانینا باشیم و شاید در 40 یا 50 سال آینده شاهد عکس این قضیه باشیم.»

انتهای پیام/