تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3817289
شناسه : 3817289
تاریخ :
زلنسکی: یا به ناتو ملحق می‌شویم یا دوباره هسته‌ای خواهیم شد! اقتصاد ایران: رئیس جمهور اوکراین می‌گوید که در گفتگو با رئیس جمهور سابق آمریکا به او گفته است که کی‌یف یاد به ناتو ملحق می‌شود یا دوباره هسته‌ای خواهد شد! 

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کی‌یف پست، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین می‌گوید که در مکالمه با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، به او گفته است که پاسخ اوکراین به حمله روسیه یا این است که دوباره هسته‌ای شود یا اینکه به ناتو بپیونند و ترجیح کی‌یف گزینه دوم است.

این نخستین بار از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ است که زلنسکی به طور مستقیم به احتمال هسته‌ای شدن مجدد این کشور اشاره می‌کند.

زلنسکی درباره اینکه این گفتگو چه زمانی انجام شده است، توضیحی نداد. رئیس جمهور اوکراین همچنین در این سخنرانی که در شورای اروپا در بروکسل ایراد کرد، پای تفاهم‌نامه بوداپست را نیز به میان کشید. براساس اسن توافق‌نامه امنیتی که در دهه ۱۹۹۰ منعقد شد، کی‌یف در ازای خلع سلاح هسته‌ای پس از فروپاشی شوروی سابق، تضامین امنیتی از آمریکا، انگلیس و روسیه دریافت کرد.

وی در این سخنرانی گفت: کدام کشور هسته‌ای صدمه دید؟ هیچ‌کدام غیر از اوکراین؛ کدام کشور تسلیحات هسته‌ایش را تسلیم کرد؟ همه آنها؟ نه، فقط اوکراین این کار را کرد. و حالا چه کسی در جنگ است؟!

زلنسکی در ادامه به گفتگوی ادعایی با ترامپ اشاره کرد و افزود: در نتیجه امروز شرایط ما چنین است و این مساله را با ترامپ مطرح کردم. چه راه گریزی داریم؟ یا اینکه اوکراین سلاح هسته‌ای داشته باشد که برای ما جنبه دفاعی دارد یا اینکه علاوه بر ملحق شدن به ناتو، نیاز به نوعی ائتلاف خواهیم داشت. اما امروز هیچ ائتلاف دیگری (غیر از ناتو) وجود ندارد. کشورهای ناتو در جنگ نیستند و مردم‌شان زنده هستند و در نتیجه ما ناتو را به هسته‌ای شدن ترجیح می‌دهیم.

به ادعای زلنسکی، ترامپ در پاسخ استدلال وی را منصفانه توصیف کرده است! اوکراین تا پنجم دسامبر ۱۹۹۴ به طور رسمی سومین قدرت بزرگ هسته‌ای جهان بود. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تاکید کرده است که اوکراین باید فکر پیوستن به ناتو را از سر خود بیرون کند.