تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3817279
شناسه : 3817279
تاریخ :
اجرای قانون بکارگیری نابینایان در مرکز دولتی ساوه مورد توجه باشد اقتصاد ایران: ساوه- مدیرعامل انجمن نابینایان ساوه بر لزوم اجرای قانون بکارگیری نابینایان در مرکز دولتی تاکید کرد و افزود: تقاضا می شود نماینده انجمن در تمام جلسات اداری این شهرستان حضور یاید.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

‌امیر حسین محمدی زاوله در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آمار اعضای انجمن نابینایان ساوه گفت: در حال حاضر ۱۵۰ نابینا از شهرستان‌های ساوه و زرندیه عضو این انجمن هستند که از این تعداد حدود ۹۰ نفر در برنامه‌های انجمن فعال هستند همچنین شماری از این جامعه هدف به خاطر دوری از مرکز شهر، کمتر در برنامه‌های انجمن فعالیت دارند.

مدیر عامل انجمن نابینایان ساوه، گروه سنی اعضای این انجمن را از ۶ تا ۷۰ سال اعلام کرد و گفت: در ساوه شمار افراد نابینا و کم بینا زیاد است اما به دلایل مختلف شناسایی نشدند از این رو نیازمند معرفی این انجمن هستیم که بتوانیم در حد توان به جامعه هدف خود کمک کنیم.

محمدی با اشاره به ارائه خدمات این انجمن به جامعه هدف خود بیان کرد: در مرحله اول شناسایی و جذب این قشر مدنظر است، سپس ارائه مشاوره که این جامعه هدف بتوانند شرایط خود را بپذیرند و باور کنند با وجود مشکل کم بینایی و نابینایی توانمندی‌های زیادی دارند که با تلاش می‌توانند این استعدادها را کشف و شکوفا کنند.

معرفی عصای سفید برای خروج وابستگی نابینایان

وی عنوان کرد: تلاش بر خارج کردن نابینایان از وابستگی، دیگر برنامه اولویت دار این انجمن است که در این راستا، عصای سفید و نحوه استفاده از آن جامعه هدف معرفی می‌شود.

مدیر عامل بنیاد انجمن نابینایان ساوه افزود: اگرچه ممکن است روشندلان متوجه نگاه‌های منفی از سوی برخی افراد جامعه شوند اما بدانند بهترین دوست و مطمئن‌ترین وسیله، عصا است که می‌توانند به آن تکیه کنند.

وی گفت: گام بعدی برای استقلال بخشیدن به روشندلان، بهره گیری آنها از فناوری و تکنولوژی روز است به همین منظور گوشی هوشمند اعضا را گویا می‌کنیم تا همانند افراد عادی بتوانند قریب به ۹۰ تا ۹۵ درصد برنامه‌های خود از جمله مسائل روزمره، استفاده از پیام رسان ها، تاکسی‌های اینترنتی را انجام دهند.

اجرای برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی

محمدی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی و ورزشی انجمن نابینایان گفت: به طور معمول فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی این انجمن با تعامل و هم‌افزایی خیرین انجام می‌شود، برگزاری اردوهای یک روزه و طولانی مدت، برنامه‌های یک روز متناسب با آب و هوا در داخل ساوه یا روستاهای ساوه و یا بصورت مشارکتی در پارک و بوستان‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه‌های یک روزه در طول سال اجرا می‌شود اما اردوهای طولانی مدت که مهم‌ترین آن سفر به مشهد یکبار در طول سال برگزار می‌شود که به تازگی اردو به مشهد مقدس داشتیم.

مدیر عامل انجمن تا بینایان و کم بینایان ساوه افزود: اطلاع رسانی مسابقات ورزشی، فرهنگی, اجتماعی و قرآنی بخشی از فعالیت‌های این انجمن است و اجرای تئاتر قبل از شیوع بیماری کرونا نیز جزو برنامه‌ها بود و آموزش خط بریل نیز در صورت استقبال برای آنها برگزار می‌شود.

محمدی در خصوص برنامه‌های ورزشی نیز گفت: برنامه‌های ورزشی در صورت تمایل دایر می‌شود اما در حال حاضر استقبال اعضا از گل بال است و شهرستان ساوه در این رشته جزو ۲ شهرستان برتر استان است و مدت ۴ سال است به نمایندگی استان تیم اعزام می‌کنند و به تازگی هم در مسابقات لیگ شرکت کرده و مقام چهارم قهرمانی کشور و چهارم قهرمانی لیگ دست یک را در کارنامه خود دارند.

وی ادامه داد: در رشته‌های شطرنج، دوومیدانی، شنا و آمادگی جسمانی در سال‌های گذشته توفیقات خوبی داشتیم و به تازگی راه اندازی کانال در فضای مجازی انجام شده که خوشبختانه تأثیر بسزایی در عملکرد این انجمن داشته است.

مدیر عامل انجمن تا بینایان و کم بینایان ساوه در خصوص مناسب سازی مبلمان شهری و معابر شهر ساوه گفت: متأسفانه وضعیت مناسبی در پارک‌ها، بوستان‌ها و معابر در حوزه مناسب سازی صورت نگرفته است و اگر هم در برخی مناطق شهر ساوه صورت گرفته باشد به دلیل فرهنگ عمومی اشتباه از آنها برای تردد وسیله نقلیه استفاده می‌شود و اجازه استفاده به جامعه هدف داده نمی‌شود.

محمدی در ادامه خواستار حضور نماینده انجمن نابینایان در جلسات شهرستان برای پیگیری مشکلات اعضا بویژه در خصوص مناسب سازی مبلمان شهری شد، چرا که در سال‌های گذشته این روال وجود داشت و از آنها نظر خواهی می‌شد.

وی افزود: امید است اعضا انجمن نابینایان ساوه هم در جلسات فرمانداری، شورای شهر و شهرداری، نیروی انتظامی و بهزیستی به عنوان متولی امر حضور داشته باشند اما متأسفانه این دیدارها بسیار کم شده و تنها در مناسبت‌هایی همچون گرامیداشت روز معلولان اتفاق می‌افتد.

قانون به‌کار گیری نابینایان در مراکز دولتی اجرا شود

مدیر عامل انجمن تا بینایان و کم بینایان ساوه در خصوص سهمیه ۳ درصدی بکاری گیری افراد کم بینا و نابینایان در دستگاه‌های دولتی گفت: متأسفانه این قانون تا کنون رعایت نشده و حتی آزمونی که برای معلولان برگزار می‌شود علی رغم کسب نمره قبولی و پذیرفته شدن برای مصاحبه، نابینایان در گزینش رد و با آنها برخورد نامناسب صورت می‌گیرد.

محمدی افزود: چنانچه خواهان مستقل شدن این قشر هستیم باید شغل مناسب برای آنها دیده شود تا مشکلات این قشر حل شود.‌

صنایع در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود یاریگر انجمن نابینایان باشند

وی در خصوص مشکلات مالی این قشر گفت: با توجه به اینکه انجمن نابینایان توسط خیرین اداره می‌شود، با توجه به صنعتی بودن ساوه، انتظار می‌رود واحدهای تولیدی این شهرستان نسبت به انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود اقدامات لازم را انجام دهند.

اجرای قانون بکارگیری نابینایان در مرکز دولتی ساوه مورد توجه باشدمدیر عامل انجمن نابینایان و کم بینایان ساوه، ضمن تقدیر از همکاری شهرداری در حمایت از ورزش این انجمن گفت: لازمه موفقیت ورزش تمرینات مناسب و مداوم است که در این راستا شهرداری یک سانس از سالن امام خمینی را برای تمرین اعضای انجمن اختصاص داده و انتظار است در صورت امکان سانس دیگری را اضافه کنند چرا که این مهم به طور حتم تأثیر بسزایی در موفقیت تیم ورزشی انجمن خواهد داشت.

محمدی نبود وسیله رفت و آمد برای سالن امام خمینی (ره) را مشکل دیگر تیم ورزشی انجمن دانست و گفت: در سال‌های گذشته شهرداری در کنار اختصاص سانس، ناوگان حمل و نقل عمومی برای رفت و آمد نابینایان پیش بینی می‌کرد که تقاضا می‌شود این برنامه مجدد اجرا شود چرا که اکثریت اعضای تیم شاغل نیستند و توان پرداخت هزینه جهت حضور در تمرینات را ندارند و باید اذعان کرد به طور قطع حل این مشکل نقش بسزایی در موفقیت جامعه نابینایان این شهرستان خواهد داشت.