تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3817051
شناسه : 3817051
تاریخ :
بیش از ۸۰ میلیون متر مربع،‏ فرش ماشینی در کشور تولید می‌شود اقتصاد ایران: رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان فرش ماشینی گفت: میزان تولید فرش ماشینی کشور ما بیش از ۸۰ میلیون متر مربع است که حدود ۷۰ درصد آن به مصرف داخلی می‌رسد و باقی صادر می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود تولایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان فرش ماشینی درباره تولید فرش ماشینی گفت: ظرفیت تولید فرش ماشینی در ایران ۱۲۰ میلیون متر مربع است، اما اکنون ۸۰ تا ۹۰ میلیون متر مربع تولید می‌شود که البته متناسب با نوع فرش‌هایی که تولید می‌شود اعم از ظریف و درشت متغیر است، اما به طور متوسط حدود ۸۰ میلیون متر مربع تولید سالانه کشور است.

وی ادامه داد: حدود ۷۰ درصد از این میزان تولید نیز به مصرف داخلی می‌رسد و باقی صادر می‌شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید کنندگان فرش ماشینی گفت: محدودیت‌هایی که در حوزه تجارت خارجی و تحریم‌های ظالمانه داریم، فرش ماشینی را هم درگیر کرده است.

وی افزود: با وجود مشکلات ارزی و بازگشت ارز ناشی از صادرات و محدودیت‌هایی که در این حوزه پیش رو داشتیم، حجم صادرات ما در این حوزه کمتر نشد، تنها ارزش صادرات به علت کاهش قیمت جهانی پایین‌تر آمده است.

تولایی با بیان این که امسال وضع ما نسبت به سال گذشته بهتر است، گفت: اگر محدویت‌های فعلی را نداشته باشیم فرش ماشینی تا یک میلیارد دلار به راحتی ظرفیت صادراتی دارد، به ویژه که در بحث مواد اولیه محدودیت‌هایی داریم که آنها نیز فعالیت ما را مقداری محدود می‌کند.

وی با بیان این که فرش ایرانی به اقصی نقاط دنیا صادر می‌شود، افزود: هر خارجی دوست دارد که فرش ماشینی ایرانی داشته باشد و فرش ایرانی را خریداران به عنوان کالایی برتر و با برندی بهتر و کیفیتی‌تر می‌دانند؛ لذا فرش ایران شرایط بسیار مطلوبی به لحاظ تولید دارد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید کنندگان فرش ماشینی درباره تأمین مواد اولیه نیز گفت: برای تأمین مواد اولیه ما بورس کالا را داریم که متأسفانه مواد اولیه صنعت فرش ماشینی «پلی استر» و «پلی پروپیلن» را گران می‌خریم.

وی اظهار‬ کرد: ما با ترکیه در تولید فرش ماشینی رقابت داریم، اما دست آنها در تولید باز است و محدودیت‌های ما را ندارند. ما‬ در‬ کشور‬ مواد‬ اولیه‬ را گران‌تر تهیه‬ می‌کنیم‏، در‬ نتیجه قطعاً نمی‌توانیم در بازارهای جهانی رقابت کنیم.

تولایی در پایان درباره ماشین آلات گفت: در بحث ماشین آلات نساجی نیز مشکلات فراوانی داریم، اما تولیدکنندگان سعی کردند ماشین آلات را به روز نگه دارند و رقابت کنند.