تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3816986
شناسه : 3816986
تاریخ :
کاهش ۳۵ درصدی کانون‌های بیماری هاری در گیلان اقتصاد ایران: رشت- رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی گیلان از کاهش ۳۵ درصدی کانون‌های هاری در این استان خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

محمد رضا موسی طالشی در گفت و گو با مهر اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد کانون‌های بیماری هاری در گیلان کاهش داشته است.

وی افزود: این بیماری عفونی، از بیماری‌های مشترک بسیار مهم بین انسان و دام محسوب می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌های ویروسی بوده و به طور معمول پس از حیوان گزیدگی از راه بزاق حیوان هار به حیوان دیگر یا انسان منتقل می‌شود.

طالشی با اشاره به اهمیت بالای کنترل بیماری هاری در بین سگ‌های صاحب دار و بدون صاحب، اظهار کرد: اهمیت بیماری هاری از سه جنبه قابل توجه است، یکی میزان کشندگی بالا بوده و مورد دیگر افزایش گزارشات در مورد افزایش روند حیوان گزیدگی در انسان‌ها است و مورد سوم تلفات دام‌ها در اثر حیوان گزیدگی توسط حیوانات اهلی و وحشی هار و ایجاد خسارت‌های اقتصادی به دامداران است، از این رو دامپزشکی استان همه ساله اقدام به واکسیناسیون سگ‌های گله و نگهبان می‌کند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی گیلان تصریح کرد: ۱۵۵۶۹ قلاده سگ گله و نگهبان علیه بیماری هاری توسط ادارات دامپزشکی شهرستان‌های تابعه استان مورد واکسیناسیون قرار گرفته‌اند که این میزان واکسیناسیون موجب شده تا تعداد کانون‌های این بیماری تقلیل پیدا کند.

طالشی گفت: اصلی‌ترین راه انتقال بیماری هاری از حیوانات به انسان، گزیدگی توسط حیوان هار است و در صورتی که شخصی دچار حیوان گزیدگی شود باید در سریع‌ترین زمان ممکن خود را به مراکز بهداشت رسانده و اقدام به تزریق واکسن ضد هاری نماید.