تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3816838
شناسه : 3816838
تاریخ :
مدرسه خلاق دولتی که دانش‌آموزان را دیوانه حضور در مدرسه کرد! اقتصاد ایران: دبستان شهید جهانی توانسته است با باز کردن آغوش خود بر روی تمام دانش‌آموزان با سطح علمی ضعیف یا قوی و با اجرای طرح‌های خلاقانه خاص خود، تجربه‌ای متفاوت از آموزش و علاقه‌مندی به مدرسه برای دانش‌آموزان خود را رقم بزند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛  مدارس غیردولتی و دولتی خاص با برگزاری آزمون‌های ورودی، بررسی معدل و مصاحبه با والدین و دانش‌آموزان، به‌دنبال جمع‌آوری بهترین‌ها هستند و به این ترتیب، به دامنه افتخارات خود می‌افزایند.

اما آیا این موفقیت‌ها واقعاً به کیفیت آموزش مربوط می‌شود یا ناشی از انتخاب دانش‌آموزان از خانواده‌های موفق است؟ در این مسیر، اهمیت عملکرد مدارس در مواجهه با دانش‌آموزان با نمرات ضعیف و مشکلات تربیتی کمرنگ می‌شود.

این در حالی است که معیار واقعی ارزیابی مدارس و مدیران، توانایی آنها در مواجهه با دانش‌آموزان با نمرات ضعیف و مشکلات تربیتی است. متأسفانه سیستم آموزشی و مدارس دولتی عادی هم به تدریج در حال حرکت به سمت گزینش دانش‌آموزان موفق با عدم ثبت نام از دانش‌آموزان با نمرات ضعیف است!

این روند می‌تواند عواقب جدی به همراه داشته باشد و منجر به حذف دانش‌آموزان ضعیف از چرخه آموزش و افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه شود.

با این حال، برخی مدارس با آغوش باز از تمام دانش‌آموزان با هر وضعیت تحصیلی و خانوادگی پذیرایی می‌کنند. این مدارس موفقیت خود را در تلاش برای ارتقای سطح علمی و حل مشکلات دانش‌آموزانی می‌دانند که در حاشیه نظام آموزش و پرورش کشور جای مانده‌اند.

تلاش برای خلق مدرسه‌ای دلچسب

در این گزارش، به روایتدبستان دخترانه شهید جهانی در شهر کلات نادر، استان خراسان رضویمی‌پردازیم که موفق به کسب رتبه برتر در رویداد الف تا (رویدادی برای معرفی مدارس و معلمان خلاق و دلسوز) شده است.

این دبستان با 120 دانش‌آموز، به لطف خلاقیت مدیر و دلسوزی معلمان، توانسته معضل فرار از مدرسه و دلزدگی دانش‌آموزان را حل کند و محیطی لذت‌بخش برای یادگیری فراهم آورد.

این تجربه می‌تواند الگویی مؤثر برای دیگر مدارس باشد تا با ایجاد فضایی شاد و حمایتگر، به ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش در کشور کمک کنند.

سمانه صاحبی، مدیر جوان دبستان دخترانه شهید جهانی در شهر کلات نادر استان خراسان رضوی، در "جشنواره الف تا" به عنوان برگزیده معرفی شد. او سال گذشته به عنوان مدیر دبستان شهید جهانی منصوب شد و در مدت تقریباً دو سال حضورش در این پست، تغییراتی را در مدرسه به وجود آورده که محیطی جذاب برای دانش‌آموزان فراهم کرده است.

صاحبی می‌گوید: از 13 سالگی مربی مکتب القرآن قم بودم و 6 سال قبل از طریق آزمون استخدامی به عنوان معلم وارد آموزش و پرورش شدم و از سال گذشته به عنوان مدیر مدرسه در منطقه محروم کلات نادر مشغول به کار هستم.

بیزاری از مدرسه مشکلی ادامه‌دار

او در ادامه به مشکلاتی که دانش‌آموزان با آن مواجه هستند اشاره می‌کند و می‌افزاید: بیزاری دانش‌آموزان از مدرسه، موضوعی است که سابقه‌ای طولانی دارد و خود ما نیز آن را تجربه کرده‌ایم. مدرسه هنوز برای نسل جدید جذابیت ندارد و آنها مدرسه را به هیچ وجه با نیازهای خود همخوان نمی‌دانند.

صاحبی به چالش‌های موجود در مباحث آموزشی اشاره کرده و از رویکرد برنامه هفتگی تلفیقی خود سخن می‌گوید. به گفته او، در این روش دیگر دروس مختلف را از یکدیگر جدا نمی‌کنیم تا دانش‌آموزان بتوانند ارتباط میان دروس و زندگی واقعی خود را درک کنند.

یک زنگ با چند درس

او توضیح می‌دهد که در پایه سوم دبستان، دانش‌آموزان در یک زنگ به حیاط مدرسه رفته و ریاضی، فارسی و هدیه‌های آسمانی را از طریق بازی فرا می‌گیرند یا اینکه هنگام تدریس محلات در درس علوم، دانش‌آموزان را به مغازه محله بردیم یا برای آموزش مسجد در درس هدیه‌های آسمانی آنها را به مسجد بردیم؛ در مدرسه ما کلاس درس تنها محیط یادگیری نیست و دروس با هم تلفیق و تدریس می‌شوند.

وی به لباس فرم خاص مدرسه نیز اشاره کرده و می‌گوید: لباس فرم را با رنگ‌های شاد و جذاب طراحی کردیم تا هم زیبایی داشته باشد و هم موضوع رعایت حجاب را به دانش‌آموزان آموزش دهد.

ارزشیابی اما گروهی

مدرسه شهید جهانی همچنین در زمینه آموزش اقداماتی خاص انجام داده است، از جمله حذف ارزشیابی انفرادی و استفاده از ارزشیابی گروهی که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با همکاری یکدیگر به موفقیت برسند.

صاحبی به دغدغه برخی والدین درباره ضعف فرزندانشان در درس ریاضی اشاره می‌کند و می‌گوید: برای بررسی این موضوع، مفاهیم اساسی ریاضی سال قبل را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهم و از آنها می‌خواهم، مواردی را که به یاد دارند، مشخص کنند. این روش به ما کمک می‌کند تا نقاط ضعف را شناسایی و بر روی تقویت آنها تمرکز کنیم همچنین وقتی دانش‌آموز مشاهده می‌کند برخی مفاهیم را به یاد دارد، اعتماد به نفس او بالا می‌رود، این در بحث روانی تأثیر مثبت دارد و احساس ضعف را در آنها از میان می‌برد.

معلم مانند مادر

او همچنین می‌افزاید: من و معلمان مدرسه برای 120 دانش‌آموز مانند مادر هستیم و برای هر دانش‌آموزی که مشکل دارد، در دفتر مدرسه چاره‌اندیشی می‌کنیم. هدف ما این است که مدرسه را به خانه‌ای امن برای دانش‌آموزان تبدیل کنیم.

مدیر دبستان شهید جهانی درباره مشکلات گزینش دانش‌آموزان در برخی مدارس و اقدام عجیب برخی مدارس دولتی برای ثبت‌نام نکردن  از دانش‌آموزان با نمرات ضعیف می‌گوید: طبق قانون، هیچ مدرسه دولتی حق ندارد از ثبت‌نام دانش‌آموزان به دلیل نمرات ضعیف خودداری کند و موظف است از همه دانش‌آموزان ثبت‌نام کند.

توان مدیریت را اینگونه اثبات کنید

وجود دانش‌آموزان با وضعیت درسی، روحی و خانوادگی متفاوت در مدرسه و تلاش کارکنان مدرسه برای ارتقای سطح آنها، توان مدیریت موفق را اثبات می‌کند؛ ما در ابتدای هر سال تحصیلی، دانش‌آموزانی را که در ضعف علمی داشته یا در سایر موارد مشکلاتی دارند شناسایی و برای ارتقای وضعیت آنها تلاش می‌کنیم و شرط موفقیت خود را ارتقای عملکرد دانش‌آموزان در پایان سال تحصیلی می‌دانیم، این تفاوت‌ها به ما احساس رضایت می‌دهد.

صاحبی همچنین از ایجاد میز گفت‌وگو برای دانش‌آموزان دارای مشکلات یاد می‌کند و می‌گوید: این روند در حل مشکلات دانش‌آموزان بسیار موثر بوده است. هر معلم دو ساعت زمان صرف می‌کند تا نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان را شناسایی و برای رفع آنها تلاش کند.

او به شناسایی چند دانش‌آموز با اختلال یادگیری در مدرسه اشاره کرده و می‌گوید: به این نتیجه رسیدیم که فشار آوردن بر آنها برای درس خواندن فایده‌ای ندارد و تنها موجب افزایش استرس می‌شود چون توان یادگیری دانش‌آموز در این حد است بنابراین تلاش ما بر تقویت اعتماد به نفس آنها و اجتناب از زدن برچسب ناتوانی و ضعیف بودن بر روی آنهاست.

انتهای پیام/