تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3816568
شناسه : 3816568
تاریخ :
تمدن همدان بر پایه‌ی دانش نهاده شده است اقتصاد ایران: همدان _ رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به پیشینه تاریخی همدان گفت: ماندگاری تمدن‌ها بر پایه علم و دانش بوده و یکی از نکات شهر همدان دانش بنیان بودن آن است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر نظری در هفتاد و سومین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها در همدان اظهار کرد: همدان بر پایه‌ی دانش بنیان نهاده شده است و بر این اساس طبیعتاً شهری تاب‌آوری در تاریخ است.


نظری با اشاره به شخصیت‌های برجسته همدان در ادوار مختلف، افزود: وجود شخصیت‌های برجسته از جمله عین القضات همدانی، عبدالصمد همدانی، ابن فقیه همدانی می‌رسید علی همدانی و … همگی نشان از دانش بنیان بودن همدان دارد که با ورق زدن تاریخ ایران از شهر همدان دانشمندان و بزرگانی برخاسته‌اند.


وی با اشاره به تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا در نظام جمهوری اسلامی اضافه کرد: هشت اصل از قانون اساسی در زمینه شوراها است که متأسفانه علی رغم اینکه در قانون اساسی، شوراها تنها نهادی هستند که بیشترین توجه به آن شده اما ما کمترین بهره را از آن برده‌ایم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهرهمدان در ادامه به نقش شوراها در کشور اشاره کرد و یادآور شد: اولین هدف تشکیل شوراها خدماتی بودن آن یعنی خدمت به جامعه بود تا در این راستا اعضای شورا محرم به احرام خدمت شوند و اگر در این زمینه خوب عمل کنیم بسیاری از زوایا کنار رفته و مشکلات حل می‌شوند.


علی اکبر نظری هدف بعدی تشکیل شوراها را نقش فرهنگی آنها برشمرد و اضافه کرد: فرهنگ زیربنای هر جامعه‌ای است و اگر شوراها در این زمینه به درستی وارد شوند و از خرد جمعی بهره بگیرند جایگاه شوراها ارتقا می‌یابد.


نظری بعد حاکمیتی و سیاسی شوراها را نیز حائز اهمیت دانست و گفت: شوراها باید سیاسی باشند اما سیاسی عمل نکنند چرا که عمده آسیب‌هایی که به شوراها وارد شده از وابسته شدن شوراها به جریانات سیاسی بوده است.
وی با بیان اینکه اساس کار شوراها مقنن بودن آنهاست، افزود: اگر بتوانیم قوانین را در جامعه محلی به درستی پالایش کنیم قطعاً جامعه نیز از قانون تمکین خواهد کرد.

وی همچنین به شرایط و وضعیت جهانی اشاره کرد و گفت: جهان با انجماد عقلی روبرو است و تا زمانی که از حق در مقابل ظلم و فجایع پیروی کنیم قطعاً حق را نشناخته و از عقل بهره نبرده‌ایم.