تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3816356
شناسه : 3816356
تاریخ :
خانه و مدرسه در راستای تربیت فرزندان همگام با هم حرکت کنند اقتصاد ایران: ارومیه- مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش گفت: خانه و مدرسه در راستای تربیت فرزندان همگام با هم حرکت کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حمید نیکزاد ظهر چهارشنبه در همایش پیوند اولیا و مربیان در ارومیه اظهار کرد: خانه و مدرسه در راستای تربیت فرزندان و قرارگرفتن آنان در مسیر اعتلای تربیتی و اخلاقی باید هم مسیر بوده و همگام با هم حرکت کنند

وی ادامه داد: اینکه مدرسه به عنوان خانه دوم شناخته می‌شود، به مفهوم نقش اصلی و محوری خانه است که مدرسه در رتبه بعد قرار دارد.

حجت الاسلام نیکزاد اظهار کرد: باید راهبرد و سلوک تربیتی مدرسه و خانه همسان باشد و از این رو اولین اصل در تربیت فرزندان، تعیین مسیر تربیتی مشخص و واحد در خانه و مدرسه است.

وی با بیان اینکه همزبانی و همسان بودن تربیت در خانه و مدرسه نیاز اصلی در هدایت فکری و فرهنگی دانش‌آموزان است، افزود: باید انگاره‌های ذهنی در هدایت فرزندان از بین برود و نقش اصلی در این موضوع به تربیت صحیح ختم شود.

مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش اضافه کرد: باید هر مورد دارای مشکل و ایراد در مباحث تربیتی را با همفکری و همنشینی حل کنیم و خانواده و مربیان مدرسه نیز با همدیگر به سمت حل مشکلات تربیتی حرکت کنند.

حجت‌الاسلام نیکزاد تاکید کرد: دخالت اولیا در روش تربیتی مدرسه یک حق برای اولیا بوده اما این دخالت باید عالمانه باشد.

خانواده یکی از مهمترین ارکان حفظ و پایداری جامعه شاد است

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی گفت: خانواده یکی از مهمترین ارکان حفظ و پایداری جامعه شاد است و توجه خانواده به دانش آموز موجب اعتلای شادابی و نشاط در بین نوجوانان و کل جامعه می‌شود.

علی مطهری اظهار کرد: سه ضلع مؤثر در ارتقای علم، جامعه خانواده و مدرسه یا محل تحصیل است که تأثیرگذارترین آن خانواده بوده و نقش بسزایی در تعلیم و تربیت دارد.

وی ادامه داد: علم روز دنیا باید در خدمت جامعه ایرانی باشد و خانواده‌ها نیز باید در این مسیر ورود کرده و نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

وی با بیان اینکه اولویت دوم ما یاد دادن مهارت‌های زندگی به دانش آموزان است، افزود: نیاز جامعه ایرانی به شهروند خوب است که قابلیت‌های خوب زندگی‌کردن را کسب و در برابر ظلم، بی‌نظمی و حق کشی از خود واکنش نشان دهد و در مقابل آنچه که از بیت‌المال در اختیار دارد، احساس مسؤولیت کند.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با اشاره به نقش اصلی انجمن‌های اولیا و مربیان افزود: ارائه راهکارها برای ارتقای نقش خانواده در تربیت است که باید مورد عنایت والدین قرار گیرد و هر فردی در مقامی در امر تربیت کوتاهی کند، مطمئناً مدیون فرزندان این خاک بوده و باید این امر مورد توجه قرار گیرد.

آموزش و پرورش نیازمند همراهی اولیا و خانواده‌ها است

مطهری بیان کرد: آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند حلال مشکلات باشد بنابراین همراهی اولیا و خانواده‌ها به طراحی و اجرای مهارت‌های زندگی که بسیار پررنگ و مهم است می‌تواند سطح حضور دانش آموزان در جامعه آینده ایرانی را پررنگ کند.

وی با بیان اینکه امسال با تدبیر مقام معظم رهبری سال جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده است، افزود: این تولید فقط در تولید کالا نیست، با توجه به اینکه رسالت آموزش و پرورش تولید فکر است بنابراین این نهاد باید مغزها را تقویت و تربیت کند که منتهی به تقویت تمام سطح ملی نیز می‌شود.

وی با اشاره به فلسفه پیوند اولیا و مربیان اضافه کرد: تبیین جایگاه تربیتی خانواده و ارائه راهکارهایی برای ارتقای نقش خانواده بوده و خانواده‌ها باید بیشتر توجه داشته باشند که تأثیر آنان انکارناپذیر و بسزاست.

مدیرکل آموزش‌وپرورش آذربایجان‌غربی افزود: باید از پتانسیل تمامی اولیا برای هم‌افزایی و انجام آن ظرفیتی که از طرف خانواده‌ها متصور است، استفاده شود.

تقویت علمی و تربیتی دانش‌آموزان با همراهی اولیا و عوامل مدرسه محقق می‌شود

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌غربی هم در این همایش با بیان اینکه قانون مداری باید در رأس تربیت شهروندان باشد، افزود: اشتراک‌گذاری تجارب و دغدغه‌مندی برای کار در بستر مدرسه جزو اصول اصلی است.

افشار کبیری ادامه داد: اعضای انجمن اولیا و مربیان مدرسه نباید در پیگیری مشکلات و حرکت در مسیر صحیح تربیتی دانش‌آموزان کوتاهی کنند.

وی با بیان اینکه بسترسازی برای ارتقای سطح تحصیلی دانش‌آموزان و جذب مشارکت عمومی برای تربیت فرزندان لازم است، بیان کرد: ظرفیت اولیا در ساخت مدرسه و نیز تقویت علمی و تربیتی دانش‌آموزان نیاز اصلی در مدارس است و از این رو نباید بین عوامل مدرسه و خانواده شکافی شکل بگیرد و وظیفه اصلی انجمن اولیا و مربیان رفع این شکاف‌ها است.

وی با بیان اینکه عدالت محوری با رعایت قوانین محقق می‌شود ادامه داد: مسئولیت پذیری و افزایش سطح اجتماعی دانش‌آموزان موضوع اصلی فعالیت است و راهی جز مدرسه برای رسیدن به فضیلت نبوده و باید خانواده را به مدرسه پیوند داد.