تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3816065
شناسه : 3816065
تاریخ :
ستاره دنباله دار قرن ۲ دنباله دارد! اقتصاد ایران: به نظر می رسید «ستاره دنباله دار قرن» در حالیکه به نزدیک ترین فاصله تا زمین در ۸۰ هزار سال گذشته تاکنون رسیده، صاحب یک دم ثانویه شده که قوانین فیزیک را نقض می کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، ستاره دنباله دار «تسوچینشان آتلاس» (Tsuchinshan-ATLAS) یا A۳ در اواخر سپتامبر سال جاری میلادی برای طرفداران نجوم قابل مشاهده شد و احتمالا بتوان گاهی اوقات با چشم غیرمسلح نیز آن را رصد کرد.

ستاره دنباله دار مذکور که در ۲۰۲۳ میلادی کشف شد و هر مدار آن دور خورشید ۸۰ هزار و ۶۶۰ سال طول می کشد. آخرین بار این ستاره ۸۰ هزار سال قبل و زمانیکه نئاندرتال ها زنده بودند، از کنار زمین گذشت.

تسوچنیشان آتلاس در ۱۲ اکتبر سال جاری میلادی به کمترین فاصله تا زمین رسید و از فاصله ۷۰ میلیون کیلومتری سیاره خاکی گذشت.

برخی ستاره شناسان نیز به دلیل ظاهر درخشان و شفافش آن را ستاره دنبال دار قرن نامیده اند. در تصویری که مایکل یاگر عکاس اتریشی از این ستاره ثبت کرده، نه تنها دنباله درخشان آن، بلکه یک ساختار کم نورتر در جهت مخالف آن به نام «آنتی دم» (anti-tail) نیز گفته می شود نیز قابل مشاهده است.

دنباله ستاره گردو غبار و یون هایی است که در نتیجه برخورد بادهای خورشیدی با صخره فضایی به وجود می آید. دنباله غباری صخره نور خورشید را منعکس می کند و همزمان اجزای گازی آن نیز یونیزه می شوند و درخشش نامحسوسی به وجود می آورند که با خنک شدن یون ها تاریک می شود.

اما به نظر می رسد A۳ یک آنتی دم دارد که قوانین فیزیک را نقض می کند. ناسا نیز سال گذشته به این امر اشاره کرده بود.

این پدیده نادر در نتیجه حرکت زمین در مسیر مدار ستاره دنباله دار ایجاد شده است. درحالیکه زمین از مدار این ستاره دور خورشید می گذرد، غبار و یون های خنک شده در نتیجه نور خورشید دوباره می درخشند. به این ترتیب به نظر می رسد مواد گفته شده در جهت مخالف دم واقعی ستاره حرکت می کنند.

ناسا در این باره می گوید: آنتی دم ستاره دنباله دار را به جلو نمی راند.