تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3816053
شناسه : 3816053
تاریخ :
شناسایی ۲ آسباد جدید در خراسان جنوبی اقتصاد ایران: بیرجند- مدیر پایگاه آسبادهای خراسان جنوبی گفت: با شناسایی ۲ آسباد جدید در قدمگاه نهبندان، اکنون این استان با دارا بودن بیش از ۳۱۰ آسباد در هفت شهرستان بیشترین تعداد آسبادهای ایران را دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حسین شبانی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این آسبادها در ۴۰ نقطه شهرستان‌های نهبندان، درمیان، سربیشه، بیرجند، قائنات، سرایان و خوسف پراکنده هستند اما بیشترین تعداد در نهبندان و درمیان شناسایی شده است.

مدیر پایگاه آسبادهای خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون ۸۰ آسباد مرمت و بازسازی شده و نیازمند راه‌اندازی و تکمیل زنجیره تولید آرد است که در شهرستان نهبندان ۲ آسباد و درمیان یک آسباد فعال شده و در موعد بادهای ۱۲۰ روزه سیستان کار می‌کند.

شبانی بیان کرد: با توجه به مرمت صورت گرفته در نهبندان و درمیان ۶ محوطه نامزد ثبت جهانی شده‌اند و این آسبادها مورد بررسی و تأیید مدیر پایگاه آسبادهای کشور قرار گرفته است.

وی ادامه داد: علاوه بر این یک تیم هفت نفره در حال بررسی سایر آسبادهای استان هستند تا با شناسایی و ثبت شاخص‌هایی از جمله نوع معماری، سازه و نحوه فناوری به فهرست نامزدهای ثبت جهانی افزوده شوند.

شبانی هدف اصلی مرمت آسبادها را راه‌اندازی آن‌ها و تکمیل پرونده ثبت جهانی آسبادها ذکر کرد و گفت: با توجه به اهمیت ثبت جهانی آسبادهای ایران، با بررسی‌های جدید باستان‌شناسی تعداد آسبادها در شهرهای استان در حال افزایش است چون در مابقی شهرها و روستاها به صورت منفرد واقع شده‌اند.

مدیر پایگاه آسبادهای خراسان جنوبی ادامه داد: اکنون بیشترین تعداد آسبادها با ۱۱۰ مورد مربوط به شهرستان نهبندان و سپس ۱۰۴ مورد در شهرستان درمیان است.

وی گفت: تکمیل پرونده ثبت جهانی آسبادهای ایران فرا دستگاهی بوده و مختص اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیست لذا نیاز به مشارکت و همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و شهرداری‌هاست.

شبانی یادآور شد: پرونده آسبادهای ایران برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی و پیش‌بینی شده یک تا ۲ سال آینده مورد ارزیابی قرار گیرد.

مدیر پایگاه آسبادهای خراسان جنوبی افزود: بیش از ۷۹ درصد آسبادهای ایران در خراسان جنوبی، حدود ۱۴ درصد سیستان و بلوچستان، حدود هفت درصد خراسان رضوی، در کرمان و یزد نیز هر کدام یک درصد پراکنده شده است.

شبانی، خراسان جنوبی را زادگاه و خاستگاه آسبادهای ایران معرفی کرد و گفت: از مجموع آسبادهای استان نیز ۲۱ درصد مربوط به نهبندان، ۱۹ درصد درمیان و مابقی در سایر شهرستان‌ها پراکنده است.