تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3815881
شناسه : 3815881
تاریخ :
مسئولان در ایجاد فضای رشد برای شاعران اهتمام جدی داشته باشند اقتصاد ایران: نیر _ شاعر به نام شهرستان نیر گفت: در صورتی که فضای رشد برای شاعران شهرستان فراهم شود شاهد شکوفایی بیش از پیش شعر استان خواهیم بود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: روزبه صمدی در پاییز ۱۳۴۶ در دامنه ساوالان سربلند و در شهر زیبای نیر در یک خانواده کشاورز به دنیا آمد، تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم در شهر نیر و تحصیلات دانشگاهی را در رشته زبان و ادبیات فارسی تا سطح لیسانس در شهرستان اردبیل به پایان رساند.

این شاعر اهل نیر داوری چندین همایش و جشنواره، ویراستاری لغتنامه ترکی و چندین کتاب شعر، مقدمه نویسی چندین کتاب، کارشناسی ادبیات فولکلور در صدا و سیما را در پرونده هنری خود دارد.

وی تا به حال ۱۲ جلد کتاب در موضوعات شعر و ادبیات و تاریخ و گردشگری منطقه منتشر کرده و چند اثر نیز در جریان اخذ مجوز انتشار دارد.

از جمله کتاب‌های منتشر شده از وی می‌توان به، «سانما کی من اؤله‌جیم»، «یالقیز آغاج»، «نگاهی تازه به عروض در اشعار ترکی»، «گؤزل نیریم»، «آئین هؤرکلری نیر شهری‌نین تاریخی»، «بیر کاسا سو»، «عروض در اشعار ترکی»، «شنگولوم منگولوم»، «مهربان یولداش»، «حیجازلی گونش»، «بازی‌های محلی بچه‌های ساوالان»، «بات بات» و … اشاره کرد.

در ادامه معرفی اهل قلم استان اردبیل، این بار پای صحبت‌های شاعر نام آشنای شهرستان نیر می‌نشینیم.

روزبه صمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پایه‌گذار مؤسسه «حکیم ملأ محمد فضولی» و انجمن ادبی شهرستان نیر در چندین دوره بوده‌ام، اظهار کرد: یکی از موسسین انجمن ادبی ادواری شهرستان‌های استان اردبیل هستم، کارمند شهرداری نیر بوده و متأهل و دارای دو فرزند پسر و یک فرزند دختر هستم.

وی با بیان اینکه از دوران نوجوانی قریحه شعری داشتم و چیزهای برای خودم می‌نوشتم اما بعدها متوجه شدم نوشته‌هایم خالی از ایراد نیستند، ادامه داد: بدین جهت با حضور در محافل ادبی و مطالعه در زمینه فنون ادبی و سبک‌های مختلف پای در جای پای بزرگان شعر و ادب گذاشته و از دهه هفتاد به طور رسمی به سرودن شعر به ویژه در زبان مادری همت کردم و برای اینکه در آینده با هیچ شاعری هم تخلص نباشم «نیراوغلو» تخلص کرد.‌

نیراوغلو با بیان اینکه بنده خود را صاحب سبک خاصی نمی‌دانم اما دوستان شاعر و ادیب، بنده را صاحب سبک خاص می‌دانند، افزود: به طور کلی سبک بنده اجتناب از تقلید و نوآوری در زبان و فضای شعری ترکی آذربایجانی است و چندان از وجود اساتید بهرمند نبودم و بیشتر به مطالعه متکی بودم.

وی خاطرنشان کرد: اما از تجربیات شاعران نامی چون استاد «ائلچی اردبیلی»، «ستاد حسن مجیدزاده ساوالان»، «مرحوم استاد برجعلی قریشی» و بیش از همه از محضر مرحوم استاد «ولی سطوتی» بهرمند شده‌ام.

این شاعر خوش ذوق اهل نیر با بیان اینکه انجمن‌های استان اردبیل در چند سال اخیر بر فعالیت‌های خود افزوده‌اند، ادامه داد: بر تعداد انجمن‌های ادبی نیز افزوده شده است اما مشکل اساسی انجمن‌ها این است که بیشتر به خوانش شعر می‌پردازند و به تعلیم شعر و رفع ایراد نمی‌پردازند.

فردای افتخارآمیز در انتظار جوانان شاعر استان است

وی بیان کرد: با افزایش انجمن‌های ادبی و تبلیغاتی گسترده در فضای مجازی که در این خصوص صورت می‌گیرد بر اشتیاق و استقبال جوانان بیش از پیش افزوده شده است و شاهد رویش جوانان خوش قریحه در عرصه ادبیات استان هستیم که با همت بیشتر اساتید فردای افتخارآمیزی برای ادبیات استان متصور است.

نیراوغلو با بیان اینکه بی شک انجمن‌ها در شکوفایی اشعار اعضای خود تأثیرگذار هستند و از این منظر بنده نیز درس زیادی از حضور در انجمن‌ها آموخته‌ام اضافه کرد: به نظر بنده هنوز هم تا حدودی فضا برای شاعران شهرستانی نسبت به شاعران مرکز استان تنگ‌تر است و اگر این چالش و بعضی تنگ نظری‌ها تقلیل یابد شعر استان بیش از پیش شکوفا خواهد شد.

صمدی با بیان اینکه انجمن شعر و ادب شهر نیر چندان فعال نیست و فقط هر ۲ ماه یک بار شاهد برگزاری محفل ادبی انجمن ادواری حکیم فضولی شهرستان‌های استان در نیر هستیم، افزود: ناگفته نماند که ایده تشکیل انجمن ادبی ادواری شهرستان‌های نیر، نمین، سرعین و اردبیل از بنده بود که بعدها با همکاری رئیس انجمن ادبی این شهرستان‌ها نسبت به تشکیل آنها همت کردیم.

شاعر نام آشنای اهل نیر ادامه داد: نزدیک به یک دهه است که این انجمن فعالیت‌های ادبی خود را در شهرستان‌های مذکور و سایر شهرهای استان ادامه می‌دهد و اخیراً نیز با عنوان «انجمن ادواری حکیم فضولی» فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه انجمن‌های شعر و ادب چندان که شاید و باید از طرف ارگان‌های اداری و دولتی حمایت نمی‌شوند و ادارات ارشاد نیز چندان از اعتبارات دولتی بهرمند نیست، تصریح کرد: مشکل اصلی شاعران کم رنگ بودن حمایت ارگان‌ها و نهادهای دولتی به خصوص در زمینه چاپ و نشر کتاب است به طوری که قبلاً اداره کل ارشاد درصدی از کتاب‌های چاپ شده شاعران را خریداری می‌کرد که چند سالی است این مورد نیز قطع شده و به تبع انگیزه چاپ کتاب از طرف شاعران تقلیل یافته است.