تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادسبز
لینک : econews.ir/5x3815693
شناسه : 3815693
تاریخ :
صدور بیش از حد مجوز معادن تیر خلاص بر پیکر مراتع اصفهان است اقتصاد ایران: اصفهان- مدیرعامل اتحادیه مرتعداران استان اصفهان گفت: صدور بیش از حد مجوز برای معادن تیر خلاص بر پیکر مراتع و مرتعداری در این استان است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

صفر علیمردانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متأسفانه طی سال‌های اخیر با صدور بیش از حد مجوز معادن مشکلات فراوانی برای مراتع و به تبع مرتعداران ایجاد شده است.

وی ادامه داد: نیاز به بررسی دارد که در رابطه با صدور بیش از حد مجوز معادن آیا نظر مسئولان منابع طبیعی نادیده گرفته می‌شود و یا اینکه کم کاری از سوی متولی اصلی حفاظت از مراتع یعنی اداره منابع طبیعی بوده و این درحالی است که مسئولان این سازمان در استان، مشکل اصلی را ماده ۲۴ قانون صنعت و معدن درخصوص معادن عنوان می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرتعداران استان اصفهان با بیان اینکه مرتعداران ما به ویژه در شهرستان شهرضا از گسترش قارچ‌گونه معادن بسیار ناراضی هستند، ابراز داشت: در منطقه شادیان شهرضا چندین معدن در کنار هم مشغول فعالیت هستند که هیچ توجهی به پوشش گیاهی آن منطقه، وجود دامداران و مراتع و… نشده است و هر روز عبور ماشین آلات سنگین از این مراتع و گردوخاک ناشی از آن، هم گیاهان منطقه را به نابودی کشانده و هم عرصه را از بین برده است.

علیمردانی افزود: انفجارهای گاه و بیگاه این معاون تا کیلومترها آلودگی صوتی برای ساکنان ایجاد می‌کند و کوه‌هایی را از بین می‌برد که برشمردن مزایای وجود آنها برای مردم و شهرستان شهرضا در این مجال نمی‌گنجد.

وی با ابراز گلایه از اینکه چرا مسئولان محلی، تنها به اشتغالزایی و درآمدزایی از محل توسعه معادن دلخوش کرده و از معایب و اثرات مخرب وجود آنها غافل هستند، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که از بین بردن مراتع و پوشش گیاهی، به تبع آن کوچ دامداران از آن منطقه و اثرات مخرب دیگری را به دنبال دارد و از این رو لازم است که مسئولان محلی و متولیان منابع طبیعی و صنعت، معدن و تجارت، پیش از آنکه اتفاق ناگواری رخ دهد در صدور اینگونه مجوزها تأمل بیشتری به خرج دهند تا شاهد شکل‌گیری چندین معدن در یک منطقه مرتعی نباشیم.