تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3815455
شناسه : 3815455
تاریخ :
معطلی طرح نهضت ملی مسکن پشت باجه بانک‌ها/مشکل تامین زمین پابرجاست اقتصاد ایران:  خرم‌آباد - برخی واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در لرستان به مرحله بهره‌برداری رسیده؛ اما همچنان این پروژه‌ها معطل همکاری بانک‌ها و تأمین زمین‌مانده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: تسهیل و تسریع در اجرا و تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن در لرستان همچنان با موانعی مواجه است، در صدر این مشکلات مسئله «منابع مالی» و «تأمین زمین» را می‌توان دید که همواره در سخنان مسئولان مختلف مورد اشاره قرار می‌گیرد.

پیش‌بینی ساخت ۱۱۶ هزار واحد در لرستان

بهزاد شاکرمی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان شامگاه سه‌شنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه لرستان با اشاره به آخرین خبرها از اجرای طرح نهضت ملی مسکن در لرستان، اظهار داشت: در این راستا برنامه جامعی برای چهار سال آینده کشور تدوین شده است و مقرر شده که سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود.

وی با بیان اینکه لرستان نیز جزئی از این برنامه تولید چهار میلیون مسکن است، عنوان کرد: برای لرستان در حوزه‌های متفاوت، ۱۱۶ هزار و ۲۹۰ واحد در چهار بخش حمایتی، خودمالکی شهری، خودمالک روستایی و بازآفرینی پیش‌بینی‌شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان، افزود: در حوزه خود مالک شهری تسهیلات برای ساخت پرداخت می‌شود، در حوزه روستایی نیز این تسهیلات در نظر گرفته می‌شود.

شاکرمی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در لرستان دو هزار و ۵۱ هکتار بافت فرسوده داریم، بیان داشت: از این میزان، ۳۵۰ هکتار بافت تاریخی است، ۹۰۰ هکتار بافت حاشیه‌نشین و ناکارآمد و ۸۵۰ هکتار نیز بافت فرسوده درون‌شهری است.

وی، تأکید کرد: در این ۸۵۰ هکتار بافت فرسوده شهری، باید ۱۶ هزار و ۵۵۴ واحد طی چهار سال نوسازی شوند.

شروع ۸ هزار واحد حمایتی

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره به واحدهای حمایتی، تصریح کرد: برای ساخت این واحدها زمین و زیرساخت‌ها از سوی دولت تأمین می‌شود و توسط دولت نیز برای دهک‌های پایین جامعه ساخته می‌شوند.

شاکرمی با بیان اینکه در این حوزه برنامه ما ساخت ۴۹ هزار و ۶۶۳ واحد است، گفت: تا کنون ۱۷۴ هزار و ۷۶۴ نفر متقاضی دریافت مسکن در حوزه حمایتی در استان شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بعد از پالایش صورت‌گرفته، حدود ۴۹ هزار نفر واجد شرایط دراین‌رابطه هستند، ادامه داد: برای ۴۹ هزار و ۶۶۳ واحد حمایتی، حدود دو هزار و ۳۰۰ هکتار زمین لازم داریم.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با تأکید بر اینکه تا کنون برای ۵۰ هزار واحد زمین تأمین شده است، عنوان کرد: اما تأمین زمین برای این ۵۰ هزار واحد، متناسب نیست، به طور مثال در الشتر و کوهدشت در تأمین زمین مشکل داریم، اما در بروجرد زمین مازاد هم داریم.

شاکرمی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تا کنون از مجموع ۴۹ هزار و ۶۶۳ واحد حمایتی، عملیات آماده‌سازی ۱۳ هزار واحد شروع شده است، گفت: ۱۱ هزار و ۸۰ واحد را تخصیص پروژه داده‌ایم، یعنی فرد می‌داند که کدام واحد مربوط به او است.

وی بیان داشت: از ۱۱ هزار و ۸۰ واحد یاد شده، هشت هزار و ۷۹ واحد را شروع عملیات اجرایی داشته‌ایم.

به‌شدت با کمبود زمین مواجه هستیم

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با تأکید بر اینکه طی ۱.۵ سال گذشته، پنج هزار و ۷۹۶ واحد را در چهار بخش حمایتی، خودمالک شهری، خودمالک روستایی و بازآفرینی در دو مقطع افتتاح کرده‌ایم، افزود: در مجموع ۲۵ هزار و ۳۸۷ واحد را در همه بخش‌ها شروع کرده‌ایم که حدود ۱۳ هزار واحد آن در حوزه حمایتی و ۱۱ هزار در سایر حوزه‌ها شروع شده است.

شاکرمی، تأکید کرد: امیدواریم این واحدها به سرانجام برسند و مابقی اراضی تأمین شده وارد چرخه تولید مسکن شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در لرستان به‌شدت با کمبود زمین مناسب برای ساخت واحدها مواجه هستیم، تصریح کرد: در این راستا پروسه‌ای لازم است تا بتوانیم این اراضی را شناسایی و تأمین کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه عدم اجرا و تکمیل واحدهای نهضت ملی مسکن در لرستان دلایل متفاوتی دارد، افزود: برخی دلایل مدیریتی است و برخی دلایل هم فنی است.

تأخیر در تصویب طرح‌ها و صدور پروانه‌ها

شاکرمی با اشاره به اینکه تا زمانی که در استان عزم، همت، انگیزه و قوتی که لازم است مدیران عضو شورای مسکن استان به خود نگیرند و مسکن را به‌عنوان یک اولویت، اصل و ضرورت در لرستان تشخیص ندهند، یقیناً این زمان طولانی‌تر می‌شود، تصریح کرد: همچنین یکی از مشکلات فنی دراین‌رابطه، روند طولانی تصویب طرح‌ها است.

وی ادامه داد: اکثر اراضی که ما استفاده می‌کنیم، ملی هستند و آنها نیز معارض محلی دارند، این امر موجب وقفه در اجرای پروژه‌ها می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان همچنین توپوگرافی منطقه و کوهستانی بودن استان را یکی دیگر از دلایل طولانی‌شدن اجرای پروژه‌ها دراین‌رابطه برشمرد و افزود: همچنین تأخیر در صدور پروانه‌ها یکی دیگر از دلایل طولانی‌شدن ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در لرستان به شمار می‌آید.

معضل اصلی ما بانک‌ها هستند

شاکرمی، گفت: مهم‌ترین موضوع عدم تأمین منابع مالی است، این منابع مالی از دو حوزه آورده مردم و تسهیلات است، در بحث آماده‌سازی دولت کمک‌های خودش را دارد؛ اما اصل ساخت معطوف به این دو مانع است.

وی گفت: معضل اصلی ما بانک‌ها هستند، در حال حاضر پنج هزار واحد مسکن در مقاطع متفاوت در استان شروع شده، هنوز موفق به اخذ قرارداد تسهیلات با بانک‌ها نشده‌ایم، ما ۲۰ درصد از میانگین کشوری در رابطه عقب‌تر هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان، تأکید کرد: اگر منابع از سوی بانک‌ها تأمین نشود، امکان اجرای طرح نهضت ملی مسکن در لرستان وجود ندارد.