تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3815227
شناسه : 3815227
تاریخ :
الزام مشاورین املاک برای اتصال به سامانه کاتب یار اقتصاد ایران: کرمانشاه- مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه با اشاره به اجرای طرح قانون الزام‌ در ثبت اسناد رسمی از الزام مشاورین املاک برای اتصال به سامانه کاتب یار خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، سجاد حسن پور ظهر سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمانشاه اظهار کرد: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول اردیبهشت امسال در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید و از تاریخ سوم تیرماه برای اجرا ابلاغ شده است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اهداف تصویب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول اعتبار بخشی به اسناد رسمی و ترویج سند رسمی بین مردم است که می‌تواند اختلافات و تنازعات بین مردم را حل و فصل کند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه با اشاره به اینکه اسناد عادی مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است، تصریح کرد: اسناد عادی و یا قولنامه‌ای امکان فروش به چندین نفر را دارد اما در اسناد رسمی چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

حسن پور تأکید کرد: افرادی که اسناد عادی دارند باید نسبت به تبدیل آن به اسناد رسمی برای جلوگیری از مشکلات حقوقی اقدام کنند که این امر می‌تواند به کاهش دعاوی کمک کند.

وی ادامه داد: سازمان ثبت اسناد و املاک یک سال فرصت دارد که سامانه مربوط به ثبت اسناد رسمی را راه‌اندازی کند و پس از آن فرصت ۲ ساله برای مردم وجود دارد که نسبت به تبدیل اسناد خود به سند رسمی اقدام کنند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه با تاکید بر نقش مؤثر قانون الزام به اسناد رسمی، تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف مانند جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، شهرداری، امور مالیاتی و… طبق قانون موظف هستند وظایف و تکالیف خود را در قبال این قانون اجرا کنند که یکی از این الزامات ارتباط بر خط با سازمان ثبت اسناد و املاک است.

به گفته حسن پور اجرای کامل این قانون می‌تواند در هزینه رفت و آمد شهروندان صرفه‌جویی کرده و دستگاه‌ها باید استعلامات لازم را به صورت الکترونیکی اخذ کنند، همچنین از زمان ابلاغ قانون الزام به ثبت اسناد رسمی تمامی اسناد صادر شده باید به صورت اسناد رسمی باشد در غیر این صورت از فاقد اعتبار حقوقی است.

وی اضافه کرد: افرادی که قصد دارند برای نقل و انتقال اسناد خود به مشاورین املاک مراجعه کنند باید در نظر داشته باشند که حتماً آن مشاور املاک به سامانه کاتب یار سازمان ثبت اسناد و املاک متصل باشد و در این سامانه تنها امکان ثبت پیش‌نویس وجود دارد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه با بیان اینکه تنها مشاورین املاک رسمی و دارای مجوز امکان اتصال به سامانه کاتب یار را دارند، افزود: بر همین اساس مشاورین املاکی که به سامانه کاتب یار متصل نیستند پلمپ می‌شوند و تاکنون هیچ دفتری در کرمانشاه پلمپ نشده است.

حسن پور به وجود چهار هزار و ۸۰ دفتر مشاور املاک در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: از این تعداد تاکنون حدود یک هزار مشاور املاک به سامانه کاتب یار متصل شده‌اند.