تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3815131
شناسه : 3815131
تاریخ :
چرا قهوه می خورم عصبی میشم؟ بررسی 0 تا 100 دلایل اقتصاد ایران: چرا قهوه می خورم عصبی میشم؟ در این مقاله به بررسی دلایل ایجاد عصبانیت و استرس بعد از نوشیدن قهوه می پردازیم

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

در سال های اخیر شاهد افزایش روز افزون تعداد مصرف کنندگان قهوه در کشور هستیم. این نوشیدنی به لحاظ دارا بودن مقدار قابل توجهی کافئین انرژی زا بوده و محرک خوبی برای رفع بی خوابی و بازیابی انرژی جهت انجام فعالیت های روزمره است. در واقع بسیاری از افراد با هدف رفع خستگی و تشدید قوای جسمی قهوه می نوشند. البته در این میان بعضی از افراد هنگام نوشیدن قهوه دچار احساس عصبانیت، استرس و اضطراب می شوند. بدین جهت همواره به دنبال پاسخ این سؤال هستند که "چرا قهوه می خورم عصبی میشم؟". در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که قهوه سرشار از کافئین بوده و مصرف زیاد آن روی تارهای عصبی در بدن تأثیر گذاشته و بدین ترتیب خود را با ایجاد عصبانیت، استرس و اضطراب در مصرف کنندگان این نوشیدنی نشان می دهد. علاوه بر این به وجود آمدن احساس عصبانیت پس از نوشیدن قهوه اغلب در افرادی که نسبت به کافئین حساسیت دارند، بروز پیدا می کند. اگر به نوشیدن قهوه علاقه دارید و پس از خوردن آن احساس عصبانیت می کنید، تا پایان برای روشن تر شدن این موضوع و رفع ابهامات موجود در این زمینه با ما همراه باشید.

آیا قهوه باعث عصبی شدن فرد می شود؟

همان گونه که در ابتدا به این موضوع مهم اشاره کردیم، قهوه به لحاظ برطرف نمودن خستگی و تجدید قوای جسمی بدن مورد توجه بسیاری از افراد به ویژه کسانی که شرایط کاری سخت و طولانی مدت دارند، قرار گرفته است. به طوری که در حال حاضر بسیاری از رانندگان و افرادی که شیفت کاری آنها شب می باشد، به میزان قابل توجهی قهوه می نوشند. تا ضمن رفع خستگی و بهبود عملکرد مغز بتوانند مدت زمان بیشتر دوام بیارند و به کار خود ادامه دهند. البته این یک طرف قضیه است و افراد در ابتدای شروع مصرف این نوشیدن حاوی کافئین متوجه عوارض ناشی از مصرف زیاد آن نمی شوند. چرا که مصرف بیش از حد و طولانی مدت قهوه میزان کافئین در بدن را به طور چشمگیری افزایش داده و بدین ترتیب سیستم عصبی و مغز را تحت تأثیر قرار می دهد و بدین ترتیب فرد پس از هر بار نوشیدن قهوه دچار عصبانیت، استرس و اضطرب می شود. بنابراین در پاسخ به سؤال فوق باید بگوییم که بله، مصرف بیش از حد و نامتعارف قهوه موجب عصبی شدن فرد در دراز مدت می شود. تنها راه جلوگیری از بروز این مشکل رعایت اعتدال در نوشیدن قهوه است و پیشنهاد می کنیم حتماً از قهوه های اصیل و فاقد مواد افزودنی استفاده نمایید.

چرا قهوه می خورم عصبی میشم؟ بررسی 0 تا 100 دلایل

به نقل از مجله سلامتی لیمومی:

بالا رفتن اضطراب از مضرات قهوه است. کافئین می ‌تواند میزان اضطراب را به میزان قابل ‌توجهی افزایش دهد؛ بنابراین بهتر است در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

برای افرادی که مصرف قهوه برایشان مشکل ‌ساز است یا بیش از حد می ‌نوشند، توصیه می ‌شود مصرف روزانه قهوه خود را محدود کنند و در صورت نیاز به انرژی، به روش ‌های دیگری مانند خواب کافی، تغذیه مناسب و ورزش مراجعه کنند. همچنین، همیشه بهتر است قبل از ایجاد تغییرات در رژیم غذایی خود، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

حساسیت به کافئین؛ عامل اصلی عصبی شدن پس از نوشیدن قهوه

در بین افرادی که قهوه می نوشند، کسانی که نسبت به کافئین حساسیت دارند، بیشتر دچار اختلالاتی نظیر عصبانیت، استرس و اضطراب می گردند. به لحاظ اینکه کافئین موجود در قهوه خیلی سریع روی سیستم عصبی و مغز آنها تأثیر می گذارد و این مشکل در این دسته از افراد در کوتاه مدت خود را نشان می دهد. بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه بر این عقیده اند که افرادی که نسبت به کافئین حساسیت دارند، به هیچ عنوان نباید قهوه و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین را بنوشند. اما اگر به هر دلیل تمایل به نوشیدن قهوه دارید، توصیه می کنیم حتماً در این باره با متخصص تغذیه یا مغز و اعصاب مشورت کنید و در حد متعادل این نوشیدنی را مصرف نمایید.

کافئین و تاثیر آن بر بدن

به طور کلی کافئین یک ماده محرک طبیعی و انرژی زاست که اغلب در چای، قهوه و گیاهان کاکائو وجود دارد. این ماده محرک سیستم مرکزی عصبی و مغز را تحریک نموده و موجب رفع خستگی و در نتیجه هوشیار شدن فرد می شود. به عبارت دیگر باید گفت که کافئین یک انتقال دهنده عصبی است، که با مسدود سازی اثرات آدنوزین، مغز را آرام کرد و در پی آن نیز خستگی را به طور قابل توجهی برطرف می سازد. البته این بدان معنی نیست که افراد به صورت مداوم و روزانه قهوه و سایر نوشیدنی ها و خوراکی های حاوی کافئین را مصرف کنند. به لحاظ اینکه مصرف بیش از حد کافئین موجب تحت تأثیر قرار دادن سیستم عصبی شده و عصبانیت، استرس و اضطراب را برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت.

همانطور که در کافی دون هم آمده است:

کافئین محرکی است که میزان اضطراب را در برخی افراد شدیدتر می‌کند. اگر به‌طور مرتب حالت‌ اضطراب یا حملات پانیک را تجربه می‌کنند، بهتر است که از مصرف قهوه‌تان را محدود یا از نوشیدن قهوه کافئین‌دار خودداری کنید. تحقیقات روانپزشکی نشان می‌دهد مصرف حدود 5 فنجان قهوه در روز، احتمال حملات پانیک در افرادی که به اضطراب مبتلا هستند را افزایش می‌دهد.

جمع بندی

با توجه به مطالب ارائه شده در رابطه با ساختار قهوه و کافئین موجود در آن در پاسخ به این سؤال که چرا قهوه می خورم عصبی میشم؟ باید بگوییم که دو دلیل اصلی برای این مشکل وجود دارد. اول اینکه احتمال مصرف بیش از حد و نامتعارف قهوه از سوی شما وجود دارد و این موضوع مهم میزان کافئین بدن شما را به طور قابل توجهی افزایش داده است. از طرف دیگر حساسیت شدید و متوسط نسبت به کافئین از دیگر علل اصلی و مهم بروز عصبانیت، استرس و اضطراب ناشی از مصرف قهوه است. به هر حال اگر از این مشکل رنج می برید، برای یک بازه زمانی نوشیدن قهوه را ترک کنید و حتماً به یک متخصص تغذیه یا مغز و اعصاب مراجعه نمایید. تا با انجام معاینات اولیه و بررسی های لازم در رابطه با دلیل اصلی عصبی شدن پس از نوشیدن قهوه به شما اظهارنظر کنند. اما به هیچ عنوان در این باره نگران نباشید و مصرف قهوه را طبق نظر و تجویز پزشک معالج تان ادامه دهید. تا از نوشیدن قهوه های انرژی زا لذت ببرید و به عوارض ناشی از مصرف بی رویه آن دچار نشوید.